Bij het Race Café van Ziggo Sport is uitgebreid vooruitgeblikt op de Grand Prix van Las Vegas, die komend weekend op het programma staat. De verwachting is dat het ijskoud gaat worden, en dat kan voor behoorlijk gevaarlijke situaties zorgen. Naast de Grand Prix van Las Vegas kwam ook het interview van Max Verstappen in Time Magazine ter sprake.
De Grand Prix in Las Vegas is een nieuwkomer op de kalender, en gezien het show-element is er niet geheel verrassend voor een nachtrace gekozen. De race staat laat in het jaar op de kalender, omdat het circuit en de bijbehorende voorzieningen niet eerder klaar waren, en dus begint in Las Vegas de winter. In de woestijn kunnen de temperaturen 's nachts behoorlijk dalen.
Voorspellingen geven aan dat het mogelijk zelfs de koudste race ooit kan worden. Tot nu was dat de Canadese Grand Prix van 1978, waar het vijf graden was, maar in Las Vegas zou het zelfs maar vier graden kunnen worden in de nacht, en de race gaat om 22:00 uur lokale tijd van start, in het Amerikaanse Nevada op de zaterdagavond, en in Nederland op de zondagochtend.
Coureur Renger van der Zande racet voornamelijk in de Verenigde Staten, en weet hoe extreem het weer kan zijn in de gokstad. 'Ik was in Las Vegas, en we reden over een heuvel naar Death Valley. Het was 35 graden en bovenin sneeuwde het, dus het is daar inderdaad een bizar woestijnklimaat', vertelt Van der Zande uit ervaring. 'Daar maken ze zich ook echt zorgen over.' Rob van Gameren voegt daaraan toe dat de Formule 1 bij het maken van de kalender niet geweten zou hebben dat het zo koud kan worden in Las Vegas, en dat ze eerder Qatar-achtige temperaturen verwacht hadden.
Pirelli staat voor grote uitdaging
De omstandigheden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen, zeker ook met de muren naast de baan. 'Die banden zijn afgestemd op de temperatuur. Als je een band hebt die tussen de 25 en de 35 graden buitentemperatuur moet werken, dan werkt hij echt niet bij vijf graden', legt Van der Zande uit, en dus neemt Pirelli in ieder geval de zachtst mogelijke compounds mee, waar het doorgaans op veilig speelt bij nieuwe circuits.
'Het is alsof je op ijs rijdt, en het duurt vijf of zes ronden voordat zo'n band een beetje grip gaat krijgen. Als je dan een safetycar of een herstart hebt, koelen ze weer helemaal af.' Met het circuit in combinatie met de temperaturen lijkt de kans op safetycars levensgroot. Ook in de vrijdagtrainingen mag chaos verwacht worden. De harde C3-banden zijn waarschijnlijk niet geliefd, en dus zullen de teams die meteen in de eerste vrije training vermoedelijk in gaan zetten.
'Ze moeten wel met een oplossing gaan komen', vindt Van der Zande dan ook. 'Als je naar buiten rijdt en je rijdt een halve ronde rustig, moet je alweer naar binnen om te wisselen omdat ze te koud zijn.' Vermoedelijk gaan we in Las Vegas dan ook weinig langzame out laps zien, maar zullen de coureurs er juist alles gaan doen om de temperatuur in de banden te houden. 'Die banden zijn hier gewoon niet voor ontworpen.' Ook de configuratie van het circuit kwam ter sprake, waarbij er weinig uitdagende bochten te vinden zijn, en vooral veel lange rechte stukken, het langste deel zelfs een kleine twee kilometer. 'In Amerika nemen ze het gewoon niet zo serieus met hoe goed die banen moeten zijn.'
Verstappen op de cover van Time Magazine
Eerder deze week verscheen een interview met wereldkampioen Verstappen, solo op de cover van het wereldberoemde Time Magazine. De Limburger was hiermee de eerste Nederlander sinds 1966 die solo op de cover van het tijdschrift stond, en pas de vierde coureur, na Ayrton Senna, Michael Schumacher, en Lewis Hamilton. 'Dit is ongeëvenaard', vindt Van der Zande over wat Verstappen laat zien. 'Je hebt mensen als een Alonso, een Hamilton, of een Senna, allemaal heel erg goed, maar wat hij doet... Dat hij zo boven het veld uitsteekt... Het lijkt wel een Max Verstappen-cup en de rest.'
Bij een interview met Verstappen wordt echter duidelijk dat hij ondanks zijn status als wereldster geen sterallures heeft. 'Als je ziet hoe nuchter hij eronder blijft en hoe hij lekker bezig is met zijn sport, dat vind ik het mooiste om te zien. Hij is gewoon bezig met races winnen, met zijn engineer samenwerken, en gaan met die banaan. Hij tikt ze af, en over tien jaar kijkt hij erop terug: ah, dat was wel cool, maar daar is hij nu niet mee bezig', merkt Van der Zande op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties