Kees van de Grint, Formule 1-analist en bandenspecialist, denkt dat de concurrentie van Red Bull Racing ook in 2024 weer een zware dobber gaat krijgen aan het verslaan van Max Verstappen. Volgens Van de Grint is Verstappen dusdanig sterk dat de concurrerende teams niet alleen de RB20 moeten evenaren qua snelheid, maar zelfs sneller moeten zijn.
Verstappen heeft in 2023 een ongekend sterk seizoen achter de rug. Niet alleen won de Nederlander ontzettend veel races, hij maakte daarnaast ook nagenoeg geen fouten en liet dus geen nulscores noteren, met slechts éénmaal een lagere eindpositie dan P2 op zondag. Dat maakt het vooruitzicht voor concurrenten als Mercedes, Ferrari, McLaren, en Aston Martin voor 2024 niet eenvoudig.
Verstappen-factor vormt probleem voor de rest
'Ik heb er een hard hoofd in dat een van de teams uit de tweede divisie het gat gaat dichten', zo voorspelt Van de Grint opnieuw een sterk seizoen voor Red Bull in 2024. 'Red Bull heeft een prima auto, maar ze hebben vooral de Verstappen-factor. Je moet dus niet alleen een auto bouwen die net zo goed is als de Red Bull, want dat hebben sommigen misschien al. Dat is niet voldoende. Je moet een auto bouwen die een paar tienden sneller is dan de Red Bull om de Verstappen-factor uit te schakelen, en dat zie ik niet zomaar gebeuren', verklaart de analist in gesprek met Motorsport.com.
Hoewel de scoreborden weer op nul zullen staan bij de start van het seizoen, is de winterstop volgens Van de Grint waarschijnlijk niet lang genoeg om de Red Bull-Verstappen-combinatie te achterhalen. 'Als ik nu kijk naar de korte periode die men heeft voor het seizoen weer begint... Het moet meteen kloppen bij de eerste test, anders loop je meteen weer achter de feiten aan, dat heb je dit jaar ook wel gezien. Red Bull had dat goed voor elkaar', herinnert Van de Grint zich.
2024 komt te vroeg voor veel uitdagers
Al na het openingsweekend was al duidelijk dat de andere teams veel werk aan de winkel hadden. 'De meeste andere teams niet, en die hebben geprobeerd om het gat te dichten. McLaren is dat nog redelijk gelukt, maar het gat is natuurlijk nog steeds enorm', aldus Van de Grint. 'Ik denk dat ze tijd tekortkomen, en het draait ook om het hebben van goede mensen. Je zou wel zeggen dat in 2025 iemand een beetje in de buurt moet komen, maar of dat komend jaar al gebeurt, dat betwijfel ik.'
Van de Grint besteedde daarbij ook aandacht aan de nummer twee uit het constructeurskampioenschap. 'Mercedes dacht verleden jaar dat ze begrepen waarom de auto niet zo goed was, maar blijkbaar hadden ze dat niet begrepen. Ik ben bang dat ze het aan het einde van dit jaar nog steeds niet begrepen hadden, want de laatste paar races waren niet zo indrukwekkend.' Mercedes presteerde in de slotweekenden matig en leek veelal zoekende te zijn. 'Ik ben heel benieuwd waar Mercedes mee komt, of ze voor een compleet anders concept gaan, zoals een Red Bull-kopie.'
Eén gevaar voor Red Bull
Terwijl bijna alle signalen voor Red Bull op groen staan, is er nog één mogelijk nadeel voor het Oostenrijkste team: de budgetstraf, die er inmiddels op zit, maar nog wel gevolgen kan hebben. 'Ze kregen de straf voor dit jaar. Toen zij die straf vorig jaar kregen, was het werk voor 2023 al ver klaar. Bij het bouwen van de 2024-auto hebben ze echt minder tijd gehad', weet Van de Grint, die zich daarmee aansluit bij de woorden van teambaas Christian Horner. 'Ze maken wel een evolutie van die auto, dus ik denk dat het toch weinig impact zal hebben. Ik ben het wel met Horner eens dat áls ze er wat van merken, dat bij de auto van 2024 is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties