Charles Leclerc loopt risico op een gridstraf. De Ferrari-coureur kreeg in Baku weer te maken met motorproblemen, wat hem dus mogelijk duur komt te staan. F1Maximaal.nl gaat in op de mogelijke straf die de Monegask kan krijgen, en wat de huidige stand van zaken is voor de Ferrari-coureur.
Zoals al te lezen was bij F1Maximaal kunnen de interne verbrandingsmotor (ICE), en de turbo van de Ferrari-krachtbron van Leclerc die het in de Grand Prix van Azerbeidzjan begaven, niet meer gebruikt worden. Voor de 24-jarige betekent dit dat hij twee opties heeft: Een nieuwe turbo erin zetten, en daarmee een gridstraf pakken, of een oude turbo weer gebruiken.
Tien plaatsen gridstraf mogelijk voor Leclerc
de FIA-reglementen melden het volgende over het gebruik van motor-onderdelen: 'Tenzij een coureur voor meer dan één team rijdt, mag elke bestuurder niet meer dan drie turbo's gebruiken', zo valt te lezen in artikel 28.2, en 28.3 van de sportieve reglementen. De eerste keer dat er een extra onderdeel wordt gebruikt, krijgt een coureur tien plaatsen gridstraf, mocht het daarna nog een keer gebeuren levert het vijf plaatsen gridstraf op. Leclerc heeft op dit moment drie turbo's gebruikt, en riskeert dus tien plaatsen gridstraf als hij besluit een nieuwe turbo er in te zetten in Canada
Welk risico loopt Leclerc nog meer?
De Ferrari-coureur heeft op dit moment twee motoren gebruikt, volgens de reglementen mag een coureur drie motoren gebruiken in een seizoen. Dit betekent dat Leclerc nog één keer zijn motor zou mogen vervangen. Met de tot nu toe niet betrouwbaar gebleken Ferrari-motor is dit een risico voor de nummer drie van het klassement.
Ook met de MGU-H moet Leclerc uitkijken dat hij niet in de problemen komt. Ook daar mag je er drie van gebruiken, en de 24-jarige heeft er op dit moment twee gebruikt. Als Ferrari besluit om meerdere dingen aan te passen, en daarmee een gridstraf van vijftien plaatsen krijgt, dan moet Leclerc de race vanaf de achterkant van de grid starten. Ferrari en Leclerc moeten dus nadenken welk risico ze nemen. Gaan ze voor een gridstraf, of besluiten ze te kiezen om met een mogelijk onbetrouwbaar onderdeel van start te gaan in Canada?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties