Formule 1 zonder GPS is levensgevaarlijk: 'Je kan bijna niets zien vanuit de cockpit' Formule 1
Formule 1

Formule 1 zonder GPS is levensgevaarlijk: 'Je kan bijna niets zien vanuit de cockpit'

Formule 1 zonder GPS is levensgevaarlijk: 'Je kan bijna niets zien vanuit de cockpit'

Als de GPS het niet meer doet bij het circuit, dan moet er met een rode vlag worden gezwaaid. Door het slechte zicht vanuit de cockpit van de moderne bolides, is het levensgevaarlijk voor de coureurs om op de baan te rijden zonder hulp. Zelf kunnen zij namelijk niet zien waar de andere, snellere auto's rijden. 'Zonder GPS kan er niet gereden worden', heeft bijvoorbeeld Günther Steiner al eens gezegd, via Auto, Motor und Sport.

De moderne Formule 1-auto's zijn bijna sneller dan het licht, maar qua zicht is het niet om naar huis te schrijven. Het is namelijk zo slecht, dat bijvoorbeeld vrije trainingen al afgebroken moeten worden als de GPS uitvalt. Dit gebeurde namelijk ook tijdens de eerste oefensessie van de Grand Prix in Australië.

Zonder GPS is het levensgevaarlijk

De oefensessie was nog maar vijf minuten bezig totdat de wedstrijdleiding de rode vlag liet zien. Er was geen ongeval, er was geen kapotte auto aan de zijkant van de baan en er lagen ook geen brokstukken op de baan. Toen na tien minuten de sessie weer verder mocht, werd de echte reden duidelijk. Een server die de baangegevens doorstuurt naar de teams lag eruit en daardoor was er geen GPS-informatie. Dat is levensgevaarlijk voor de coureurs.

Dat betekende namelijk dat noch de wedstrijdleiding, noch de teams konden zien waar de auto's zich op de baan bevonden en hoe snel ze ten opzichte van elkaar reden. Dat is erg gevaarlijk, want de kans op een grote botsing wordt dan aanzienlijk groter. Er was zelfs al bijna een grote kettingbotsing, net voor er met de rode vlag werd gezwaaid. De teams konden namelijk de coureurs niet waarschuwen dat er een snellere auto van achteren aankwam, en de coureurs zelf konden het niet zien.

Het klinkt misschien een tikkeltje overdreven, maar het is echt een serieuze zaak. 'Zonder GPS kan er niet gereden wordt', vertelt ook Haas-teambaas Steiner. 'De coureurs kunnen vanuit hun cockpit niet goed zien wie er met welke snelheid achteraan komt. Ze moeten door ons geïnstrueerd worden.' Daarom koos de FIA ook om de race stil te leggen. 'Zonder GPS bestaat een groot veiligheidsrisico', vertelde de FIA achteraf.

FIA is ook op zoek naar andere oplossingen

Wel is de Formule 1 op zoek naar oplossingen. Zo zijn dit jaar de spiegels al fors vergroot, met als doel om de dode hoek te verkleinen. Toch mocht het nog niet helemaal baten. Tijdens de race in Melbourne craste Pierre Gasly in zijn Alpine tegen zijn teamgenoot Esteban Ocon, omdat hij in zijn dode hoek zat. Tijdens de chaotische start had het team geen tijd om de coureurs te waarschuwen.

Een ander veel voorkomend probleem dit seizoen door het slechte zicht vanuit de cockpit, is dat coureurs vaker hun startvak missen. Fernando Alonso en Alpine-coureur Ocon kregen hiervoor al een tijdstraf van vijf seconden. Als gevolg hiervan verbreedde de FIA de startvakken met twintig centimeter, om het parkeren makkelijk te maken. 'De bredere vakken helpen wel, want je kan de middenlijn niet zien vanuit de auto. Je ziet vrij weinig aan de voorkant', aldus Alonso.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws