Las Vegas weigert Austin en Miami te volgen: 'Voelt eigenlijk al aan als een sprintrace’ Formule 1
Formule 1

Las Vegas weigert Austin en Miami te volgen: 'Voelt eigenlijk al aan als een sprintrace’

Las Vegas weigert Austin en Miami te volgen: 'Voelt eigenlijk al aan als een sprintrace’

De Verenigde Staten organiseert momenteel drie Grand Prix-weekenden per seizoen, waarvan twee sprintweekenden: Miami en Austin. Het team achter de Grand Prix van Las Vegas is niet van plan om ook in Nevada een sprintrace te gaan houden. Op organisatorisch gebied is het erg lastig, zo niet onmogelijk om een sprintweekend te houden in Las Vegas, maar bovendien is het spektakel dat de editie van 2023 bood al genoeg om er niet voor te lobbyen.

De eerste editie van de Grand Prix van Las Vegas ging gepaard met de nodige problemen, waaronder de putdeksel die niet goed vast bleek te zitten. Desondanks ziet de organisatie een geslaagd weekend en is het er zeer tevreden over. ‘We vinden het prima als Austin en Miami de sprintraces houden, want bij ons gebeurt er al zo veel meer en we zitten echt in een goede positie, vertelt chief operating officer Emily Prazer van de Formule 1. Het is namelijk de Formule 1 zelf die het evenement organiseert.

Las Vegas te complex voor sprintraces

De Britse benadrukt dat er enorm veel komt kijken bij een Grand Prix in de gokstad, wat een sprintweekend onmogelijk zou maken. ‘Ik denk niet dat mensen begrijpen hoe complex deze race is vergeleken met andere straatraces. De realiteit is dat we dit circuit openstellen en ook weer sluiten’, legt ze uit aan Motorsport.com. ‘We hebben 46 openingen waarvan mensen zich de complexiteit niet realiseren vergeleken met andere Grands Prix’, gaat Prazer verder. Ook eventuele schade zou een probleem zijn, zeker nu er support races bijkomen. ‘Het creëert stress. Kunnen we het circuit wel snel genoeg herstellen als er iets gebeurt?’

De Formule 1 kent meerdere races op stratencircuits, waaronder Monaco, Azerbeidzjan en Singapore. Bij die laatste was Prazer recent aanwezig. ‘De complexiteit van Vegas tegenover zelfs een circuit als Singapore… Ik woonde de race in Singapore bij en sprak de promoter’, vertelt de Britse. Daar snapten ze maar weinig van hoe de race in Las Vegas werkt. ‘We begrijpen niet hoe jullie het circuit openstellen en weer sluiten zoals jullie doen’, citeert ze wat ze in Singapore te horen kreeg.

De tekst gaat verder onder de afdeling.

Formule 1 benadrukt unieke karakter Las Vegas: 'Dat zou letterlijk nooit gebeuren'
In Singapore worden de wegen een week lang dichtgehouden.

In Singapore zijn de wegen waarop geracet wordt een hele week gesloten, iets dat in de stad in Nevada onmogelijk zou zijn, benadrukt Prazer. ‘Ze houden de wegen zeven dagen dicht’, zegt ze over de Grand Prix in Zuidoost-Azië. ‘Kun je je voorstellen dat wij en het bestuur de wegen zeven dagen lang gesloten zouden houden?’ vraagt ze. Het antwoord geeft ze ook meteen. ‘Dat zou gewoon letterlijk nooit gebeuren, nooit’, aldus een stellige Prazer.

Las Vegas voelt al als een sprintrace

De Britse prijst alle actie die in 2023 plaatsvond op het stratencircuit in de woestijn. Er waren in total 99 inhaalacties, een aantal dat in zeven jaar niet meer bereikt was. ‘De race voelt eigenlijk al aan als een sprintrace’, vindt Prazer. ‘Dus als je denkt aan de snelheid, vanuit een oogpunt van veiligheid, als je kijkt naar hoe snel die baan is, dan zou er maar weinig verschil zijn tussen de echte race en de sprintrace, gebaseerd op de performance van vorig jaar’, zegt ze. ‘We hebben ernaar gekeken, sluit de chief operating officer af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws