'FIA pakt vloeren Red Bull en Ferrari aan; F1-teams openen tegenaanval op Mercedes' Formule 1
Formule 1

'FIA pakt vloeren Red Bull en Ferrari aan; F1-teams openen tegenaanval op Mercedes'

'FIA pakt vloeren Red Bull en Ferrari aan; F1-teams openen tegenaanval op Mercedes'

Red Bull Racing en Ferrari krijgen vanaf de Grand Prix van België mogelijk te maken met strengere regelgeving voor de vloeren. Dat meldt het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Dit komt nadat de FIA in het Grand Prix-weekend in Canada het fenomeen 'flexibele vloeren' besprak, waardoor Mercedes volgens teambaas Toto Wolff 'geschokt' was.

Het heet te maken met de technische richtlijn tegen porpoising, waarmee het stuiteren van de auto's wordt aangepakt. Dat werd mede veroorzaakt door auto's die laag bij de grond lagen. In de richtlijn staat dan ook dat zulke auto's hun rijhoogte moeten verhogen. Red Bull is één van de teams die hun wagens laag afstelden. Desondanks had de RB18 geen erge last van gestuiter. Wel kwamen er veel vonken onder de bolide vandaan.

En dat viel op bij de FIA, dat ook Ferrari op het oog heeft. De Italiaanse renstal heeft wel een auto die stuitert, maar dat lijkt geen problemen op te leveren. De aerodynamische balans van de F1-75 lijkt stabiel te blijven, ondanks het hobbelen over de weg. In tegenstelling tot Mercedes kan de Ferrari-bolide zonder moeite over hobbels en kerbs, en dat terwijl de F1-75 ook erg laag op de grond ligt.

Red Bull en Ferrari vinden slimme oplossing

De oplossing van zowel Ferrari als Red Bull? Ze zouden de skid blocks slim hebben verdeeld onder de vloer. Tijdens het rijden zouden sommige van deze stukken als bij toverslag in de vloer moeten verdwijnen wanneer deze in contact komt met het asfalt. De FIA was dit nog niet eerder opgevallen, omdat ze de vloeren voorheen alleen op één plek controleerden. Inmiddels wordt 75 procent van de vloer onder de loep genomen.

De plank van de vloer, waar de skid blocks zitten, moet tien millimeter dik zijn. Daarnaast is slechts één millimeter slijtage toegestaan daarvan. De skid blocks zitten er om de vloer te beschermen wanneer er contact plaatsvindt met de vloer. Door de gaatjes in de vloeren van Red Bull, Ferrari en ook andere - onbenoemde - teams, wordt de dikte van de plank wel minder dan toegestaan, maar door de verouderde controle werd altijd de geëiste negen millimeter (na aftrek van de toegestane één millimeter slijtage) altijd gehaald.

Het trucje van Red Bull en Ferrari zorgt ervoor dat de auto met name aan de voorkant lager op de grond kan liggen. Dat bespaart tijd, gezien een lagere auto minder luchtweerstand genereert. Middels de technische richtlijn, die eerder dit artikel werd benoemd, wordt het trucje aangepakt. De dikte van de plank wordt dus op meer plekken gemeten en ook worden stijvere skid blocks geadviseerd.

Mercedes kijkt naar flexibele vloeren, Red Bull opent tegenaanval

Daarnaast wordt er ook gekeken naar de flexibiliteit van de vloeren van Red Bull en Ferrari. Deze zouden meer doorbuigen dan de toegestane twee millimeter. Ook hier is sprake van een slim trucje. Hier zou de plank praktisch gezien in de vloer gedrukt worden. De luchtstromen door de tunnels in de vloer zouden hierdoor vergroot worden en dat levert profijt op wat betreft de downforce.

Bij Mercedes is het vermoeden ontstaan dat de concurrentie door de trucjes sneller gaat dan wellicht is toegestaan. Red Bull heeft echter een tegenaanval op Mercedes gepland. Het gaat hier om het in grote mate achterover buigen van de voorvleugel van de W13. Red Bull denkt dat de Duitsers hierdoor sneller gaan op de rechte stukken dan toegestaan. Het wordt ongetwijfeld vervolgd.

Registreer hier om mee te discussiëren!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws