De FIA introduceert een salariscompensatie voor Audi in het budgetplafond van 2026. Deze maatregel zal Audi helpen om competitief te worden wanneer het merk uit Ingolstadt over iets meer dan een jaar officieel toetreedt tot de Formule 1. Audi heeft Sauber al overgenomen, maar zal het hoofdkantoor in Hinwil, in Zwitserland, behouden. Daar liggen de salarissen zo'n 35-45 procent hoger dan in het Verenigd Koninkrijk of in Italië.
Sauber, het team dat in 2026 het fabrieksteam van Audi zal worden, heeft lange tijd betoogd dat de personeelskosten een groot nadeel vormen in de strijd om competitief te beginnen aan het Formule 1-hoofdstuk, omdat de salarissen en kosten van levensonderhoud in Zwitserland veel hoger liggen dan in vergelijking met rivaliserende teams in het Verenigd Koninkrijk en Italië. Van de huidige grid is Sauber het enige team dat niet in die twee landen gevestigd is, dus zal de regeling praktisch alleen Sauber tegemoetkomen.
Het team heeft aangedrongen op een nieuwe regelgeving en de FIA heeft op donderdag besloten om daarmee akkoord te gaan. Het bestuursorgaan erkend dat de situatie voor Sauber niet eerlijk is en zal vanaf 2026 werken aan een compensatie op basis van de salarisgegevens van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die is opgenomen in de laatste versie van de financiële regelgeving.
Tombazis en FIA wilden eerlijk zijn
Nikolas Tombazis, single seaters director van de FIA, bevestigde dat de situatie van Sauber leidde tot een herziening van de regelgeving voor 2026. 'Het is onze verantwoordelijkheid om eerlijk te zijn', vertelde hij tegenover de pers in Austin. 'Het werd ons duidelijk dat de salarissen in bepaalde landen veel, veel hoger zijn en dat de kosten van levensonderhoud in bepaalde landen veel hoger zijn.' Volgens de cijfers van OESO was het gemiddelde salaris in Zwitserland in 2022 80.000 dollar (per jaar), vergeleken met 54.000 dollar in het VK. 'Ik zie het zelf, ik woon in Genève. Elke keer dat ik naar de supermarkt ga, denk ik eraan', zegt Tombazis.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We kregen door dat een team dat is gevestigd in een land met hoge loonkosten, zoals Zwitserland, uiteindelijk ongeveer dertig of zelfs veertig procent minder mensen zou hebben die aan de auto werken, wat we als fundamenteel oneerlijk beschouwden', verklaart de Griek. 'We hebben besloten dat dit ons ofwel zou dwingen om enige bescherming te bieden, of dat het er uiteindelijk toe zou leiden dat teams niet meer kunnen opereren, en een team als Sauber zou moeten stoppen en naar een ander land moet verhuizen. Dat is volgens ons niet juist.'
Budget cap verhoogd van 135 miljoen dollar naar 215 miljoen dollar
Voor 2026 is het budgetplafond verhoogd van 135 miljoen dollar naar 215 miljoen dollar, na de toevoeging van een hele reeks nieuwe items onder de financiële regelgeving. 'Daarom is er een aanpassing voor 2026, waarbij de salarissen die in de budget cap worden meegenomen, worden aangepast op basis van bepaalde factoren die worden bepaald door OESO-gegevens, gegevens die beschikbaar zijn voor de hele wereld. Wanneer we gegevens van teams ontvangen, weten we dat deze OESO-gegevens zeer consistent zijn met de salarisverschillen die bestaan binnen de teams. Het gaat dus niet alleen om OESO-gegevens', aldus Tombazis.
In plaats van een grote netto toename in het bedrag dat F1-teams zullen uitgeven, zal het nieuwe bedrag nu verschillende items bevatten die eerder waren uitgesloten. Het hogere bedrag houdt ook rekening met inflatieaanpassingen en veranderingen in de wisselkoers van de Amerikaanse dollar. Hoewel dit betekent dat Audi met een hogere budgetlimiet zal werken dan de rivalen, is de FIA van mening dat deze wijziging ervoor zal zorgen dat alle teams financieel op gelijke voet opereren binnen de limiet, rekening houdend met hun specifieke omstandigheden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties