Carlos Sainz is niet tevreden met hoe de auto in Zandvoort aanvoelde. Ondanks de mindere Ferrari-bolide wist de Spanjaard toch een P5 te behalen, iets wat volgens Sainz zelf vooral door zijn eigen kunnen kwam. Verder vindt Sainz dat het Ferrari-team wel sprongen heeft gemaakt in strategische beslissingen. Volgens teambaas Frédéric Vasseur kwam het mindere tempo van de Ferrari vooral door lagere downforce-instelling.
'Als ik naar de Alpine kijk, zou ik zeggen dat we dit weekend eerder de zesde snelste auto waren,' analyseert Sainz de positie van Ferrari in het veld, volgens Motorsport.com. 'Ik weet dat het er op een gegeven moment naar uitzag dat we zelfs voor een podiumplaats konden vechten, maar de realiteit is dat we, als je naar ons tempo kijkt, nergens waren toen de race werd verreden.' Ondanks het tegenvallend tempo van de Ferrari-bolide, is Sainz wel tevreden over de strategie en dat hij toch P5 wist te halen. 'We zijn erin geslaagd om een hele goede race uit te voeren, we vochten de hele race met veel snellere auto's dan ons. Dus we moeten blij en trots zijn op een goed uitgevoerde P5.'
Sainz denkt dat het vooral dankzij zijn eigen prestaties was dat hij als vijfde wist te eindigen, want de auto voelde niet fijn aan voor de Spanjaard. 'Het moet zeker een van mijn beste ritten van het seizoen zijn', aldus Sainz. Ondanks dat de auto tegenviel, vond de Spaanse coureur dat het team wel goed presteerde, zeker op het gebied van de juiste beslissing om naar de pitstops te gaan. 'Eerlijk gezegd hebben we vandaag de calls goed uitgevoerd, behalve bij de eerste stop, die we in de eerste ronde hadden moeten en toen zijn we een ronde te laat gestopt. Voor de rest deden we het prima.' Ferrari stond vooral in het 2022-seizoen erom bekend niet de juiste beslissingen te maken betreft het naar binnen roepen van de coureurs, waardoor dit nu een hele goede prestaties is voor het team.
Sainz: 'We waren nergens toen de race tot rust kwam'
Sainz somt in het verder interview nog op wat er verder wel goed ging bij de Scuderia: 'Zelfs het tempo aan het begin van de race op nieuwe intermediates was echt goed, en toen de race in gemengde omstandigheden wat rustiger werd, was ik snel, maar toen de race wat rustiger werd, hadden we ons normale tempo nog niet te pakken.' Volgens Sainz is er daarom nog zeker werk aan de winkel voor de Italiaanse renstal. 'We hebben veel aangevallen, veel verdedigd, veel plezier gehad, maar de realiteit is dat we nergens waren toen de race eenmaal tot rust kwam.' Ondanks dat de snelheid van de Ferrari-bolide in bepaalde omstandigheden tegenviel, wist Sainz wel zijn P5 te verdedigen, ten opzichte van Hamilton en Norris.
Teambaas Vasseur snapte wel waarom Sainz zoveel moeite had met de auto tijdens de Grand Prix van Nederland. Hij legde uit dat Ferrari had gekozen voor een lagere downforce instelling. 'We zaten zeker aan de lage kant van de downforce en de omstandigheden hielpen ons niet. Het is duidelijk dat ons pakket beter zou zijn geweest in standaardomstandigheden en consistentere omstandigheden, maar het is absoluut geen excuus.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties