Ferraris senior performance engineer Jock Clear geeft aan dat de Italiaanse renstal het doel heeft om de set-up window van de bolide van 2024 veel flexibeler te maken. In 2022 en in het huidige seizoen heeft Ferrari te vaak meegemaakt dat de auto circuitspecifieke prestaties levert en dat de toekomstige bolide toch echt vergevingsgezinder moet worden om betere resultaten te bereiken.
Nog voor het einde van het 2023-seizoen is de focus van de teams al verschoven naar 2024. De winterstop biedt de teams een nieuwe kans om dichter bij Red Bull Racing te komen en de huidige tekortkomingen weg te werken. Voor Ferrari is het duidelijk waar aan gewerkt moet worden. De SF-23 bleek een snelle auto te zijn bij specifieke gelegenheden, zoals in Singapore, waarbij Ferrari het enige team was dat naast Red Bull een overwinning behaalde. Tegelijkertijd vertoonde de auto ook duidelijke tekortkomingen op andere momenten in het wereldkampioenschap. Deze moeilijkheden hebben de ingenieurs van de renstal uit Maranello aangespoord om te werken aan een grotere flexibiliteit van de 2024-bolide.
'Dit jaar is de auto heel anders dan vorig seizoen', begint Clear in gesprek met de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Het is altijd een zeer moeilijke auto geweest; we hebben de pole gepakt in de Verenigde Staten en Mexico, maar het is nog steeds een zeer moeilijke auto. Hij komt heel snel buiten het ideale window, en dat is een uitdaging voor ons om te begrijpen waarom. Ik denk dat we begrijpen waarom. Het zou deel kunnen uitmaken van het DNA van deze auto', gaat de engineer verder. 'Voor volgend jaar richten we ons erop om de auto vergevingsgezinder te maken, een auto die niet zo'n beperkt werkingsbereik heeft.'
Tekst gaat verder onder de foto
'Dat is het sterke punt van Red Bull, haar window is zo breed'
Clear kaart aan dat Ferrari dit seizoen ieder geval wel wat beter om kon gaan met de auto in zo'n smaller window. Daarbij geeft hij echter aan dat het wel een beperking is tijdens de race, want de race is lang, en dan is er een groter werkingsbereik nodig. 'En dat is het sterke punt van Red Bull, haar window is zo breed', voegt de Brit toe. Dit smalle venster van de SF-23 leidde ook tot minder vertrouwen van de coureurs, vaak omdat er verwarring ontstond in de zoektocht naar de ideale set-up om het maximale uit de auto te halen. Gedurende het seizoen hebben ingenieurs op meerdere momenten ingegrepen met verschillende pakketten technische vernieuwingen om dit onvoorspelbare karakter van de auto te verminderen en het werkingsbereik te vergroten, met als doel meer flexibiliteit voor de coureurs.
Vanwege enkele tekortkomingen en de overmatige onvoorspelbaarheid ervan, was het vaak nodig om de SF-23 met een onderstuurconfiguratie te rijden, ver van de voorkeuren van Leclerc. De laatste updates hebben echter opnieuw enkele aspecten van de auto gewijzigd, waardoor de coureur uit Monaco meer vertrouwen krijgt dankzij een balans die dichter bij zijn rijstijl ligt. 'Maar als je er ook vanuit een ander perspectief naar kijkt, waren Carlos en Charles dit seizoen heel close. Beide coureurs hebben hard gepusht. Charles had het moeilijk in sommige races om sneller te zijn dan Carlos, maar er waren ook races waarin Carlos echt heel snel was, zoals Singapore', sluit Clear af. Ferrari heeft nog twee races om tweede te worden in het constructeurskampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties