Het doorgaans goed geïnformeerde Formu1a.uno meldt dat Ferrari mogelijk heel vroeg gaat beginnen met het bouwen van de 2025-auto. Het Italiaanse medium geeft aan dat de ontwerpingenieurs in Maranello het erover eens zijn dat dat de totale transformatie van de auto voor 2026 vereist dat tachtig procent van de middelen voor 2025 worden gereserveerd, waar vanaf volgend jaar januari al aan kan worden gewerkt met CFD (computational fluid dynamics).
Over twee dagen zal de Italiaanse renstal haar strijdwapen voor het 2024-seizoen aan de wereld laten zien, maar er wordt achter de schermen al lang en breed gepraat over de seizoenen daarop. Dat komt door de komst van Lewis Hamilton, die zich vanaf 2025 zal aansluiten bij Ferrari, maar ook door de technische veranderingen die de teams staan te wachten vanaf 2026. De Scuderia lijkt in ieder geval zo snel mogelijk haar pijlen te willen richten op het 2025- en 2026-seizoen om haar zaken dan op een rijtje te hebben. 'De ontwerpingenieurs zijn het erover eens dat de totale transformatie van de bolide voor het 2026 vereist dat tachtig procent van de middelen van 2025 worden gereserveerd voor chassis 678 (chassisnummer voor 2026, red.)', meldt Formu1a.uno.
'Daar kunnen ze vanaf januari 2025 aan werken met CFD. Dit jaar kan er parallel worden gewerkt om zo snel mogelijk aan de volgende auto te werken. Tenzij er verassende dingen gebeuren, zal het budgetplafond geen ruimte bieden om een compleet nieuw chassis te bouwen dat alleen voor 2025 bruikbaar is', aldus het Italiaanse medium. Net als elk ander team zal Ferrari in 2024 vanzelfsprekend al bezig gaan met de auto voor het jaar erop, maar het kan dus zijn dat de Italiaanse renstal ervoor gaat kiezen om dit veel vroeger te doen dan de andere renstallen. Dat riep op de sociale media kanalen al vragen op of Ferrari het 2024-seizoen dan compleet op gaat offeren om in 2025 met Hamilton uitstekend uit de verf te komen en voor de titel te gaan.
'SF-24 zal 95 procent anders zijn dan zijn voorganger'
Op 13 februari gaat Ferrari in ieder geval laten zien hoe de SF-24 eruitziet. Coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz kregen voor het aankomende seizoen al iets andere racepakken. Die waren weliswaar nog steeds rood, maar met gele en witte details, dus wellicht worden die ook toegepast op de livery van 2024. 'De auto zal direct naar Fiorano gaan voor een shakedown, gevolgd door de eerste tweehonderd kilometer aan filmdagen die het team ter beschikking heeft', gaat Formu1a.uno verder. 'De nieuwe wagen zal 95 procent anders zijn dan zijn voorganger, met veel technische kenmerken. We zullen nieuwe aspecten op de SF-24 gaan zien, maar ook enkele aspecten die zijn afgeleid van bolides van andere teams.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties