Charles Leclerc heeft de ochtendsessie van de eerste testdag in Bahrein als snelste afgesloten. De Ferrari-coureur klokte met een 1:34,531 de snelste tijd, terwijl Sergio Pérez de man was met de meeste ronden. Alexander Albon en Sebastian Vettel sluiten de ochtendsessie qua tijden af als respectievelijk tweede en derde.
De dag werd afgetrapt door Pierre Gasly, die toen het licht op groen sprong meteen de baan opging. Lewis Hamilton, met de sidepodloze W13, Charles Leclerc en Vettel volgden al snel. Meteen viel het porpoising van de Mercedes-bolide op. Op het rechte stuk stuiterde de W13 erop los en raakte de vloer van de auto met regelmaat het asfalt. Ook het toerental werd er door beïnvloed.
Hamilton, en ook Vettel en Guanyu Zhou, hadden ook vaker dan anderen moeite met bocht 10. Coureurs komen daar niet in een rechte lijn aan, waardoor iemand zich makkelijk verremt. Dit was ook het geval bij eerdergenoemde coureurs, die gedurende het begin van de ochtendsessie meermaals kort van de baan schoten bij de exit van bocht 10.
Pérez maakt kilometers in experimentele ochtendsessie
Pérez was één van de eerste coureurs die een getimede ronde noteerden. In de 23e minuut van de ochtendsessie klokte de Mexicaan een 1:38,582. Drie minuten later verbeterde hij al naar een 1:37,950. Leclerc ging daar na het eerste halfuur overheen met een 1:37,017 op de zachte band, waarna hij niet veel later een 1:35,953 noteerde. Desondanks waren de rondetijden nog niet erg representatief.
Er waren ook coureurs die niet erg productief waren. Terwijl Pérez, Hamilton, Leclerc, Vettel en Zhou veel ronden reden, bleven Esteban Ocon en Lando Norris naar verhouding een beetje achter. Na de eerste twee uur hadden zij respectievelijk elf en acht ronden gereden op het Bahrain International Circuit. Pérez en Zhou hadden op datzelfde moment dertig ronden gereden en waren daarmee het meest productief van alle coureurs.
Het was wel echt een sessie waarin werd geëxperimenteerd. Met name Mercedes, met de sidepodloze W13. De koeling van de motor zou hierdoor wat stroever kunnen gaan, maar dat leek de regerend constructeurskampioen niet te deren. Zo plakten ze duct tape over de luchtinlaten aan de zijkant van de sidepods om te kijken wat voor effect dat zou hebben. McLaren leek ondertussen te kijken naar aerodynamische zaken, gezien Norris met een aero rake de baan opging.
Porpoising nog steeds een probleem, maar oplossing komen eraan
Ook waren er oplossingen voor het porpoising te vinden op sommige bolides. Op de Ferrari en Mercedes waren bijvoorbeeld kabeltjes te vinden waarmee de achterkant van de sidepod verbonden was met de achterkant van de vloer, vlak voor de achterbanden. Hierdoor wordt de vloer wat stijver en zou het gestuiter minder voor moeten komen, omdat de flexibiliteit verminderd is.
Leclerc was ondertussen snel onderweg op de mediums. De Ferrari-coureur noteerde een 1:34,531 toen de klok op nog twee uur te gaan stond. Pérez sloot een halfuur later op de tweede plek aan, al was hij wel een ruime anderhalve seconde langzamer. Daarbij moet wel worden gezegd dat de Mexicaan zijn ronde reed op de harde en daarmee langzamere band. Ook had hij last van overstuur in de laatste bocht, wat zijn exit niet ten goede kwam.
Pérez bleef in ieder geval kilometers maken. Hij was dan ook de eerste coureur die de barrière van vijftig ronden wist te doorbreken. Het was ook echt een sessie waarin snelheid er niet toe deed, want het verschil met snelste man Leclerc bedroeg anderhalve seconde. De Monegask ging er met een halfuur te gaan nog wel even voor zitten om sneller te gaan, maar door foutjes in sectoren twee en drie wist hij zijn 1:34,531 niet te verbeteren. Het scheelde uiteindelijk twee en een halve tiende.
Albon gaat ervoor zitten, virtual safety car wordt getest
Albon besloot er wat meer voor te gaan zitten in het laatste halfuur van de ochtendsessie in Sakhir. De Williams-rijder ging met zo'n twintig minuten te gaan als snelste door de eerste sector, maar verloor weer tijd in sectoren twee en drie. De Thaise Red Bull-protegé had in de laatste bocht een flink moment van overstuur, waardoor hij slechts een verbetering van een tiende wist te bewerkstelligen. Het gat met Leclerc kromp zodoende tot een halve seconde.
De sessie kwam vervolgens tot een einde. Met nog tien minuten te gaan was er nog wel even een virtual safety car-periode, al was dit waarschijnlijk om de systemen te testen in aanloop naar de start van het nieuwe seizoen. Leclerc, Albon en Vettel waren de snelste mannen tijdens de ochtendsessie, terwijl Pérez de meeste ronden (70) had gereden van alle coureurs.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties