De academie van Red Bull Racing heeft aardig wat talenten voortgebracht, maar uiteraard zijn er ook coureurs die het niet wisten te redden. Een van die jongens was Oliver Oakes, die tegenwoordig actief is als teambaas van Alpine. De Engelsman werd gezien als toptalent in zijn thuisland en schopte het tot het Britse Formule 3.
De teambaas kijkt terug op zijn loopbaan als coureur en op de mensen die hij destijds tegenkwam. ‘Ik was soms erg snel, maar uiteindelijk was ik toch niet snel genoeg’, moet Oakes vaststellen in gesprek met Motorsport.com. ‘Daarom zit ik nu aan deze kant van de pitmuur’, voegt hij eraan toe. De Brit was ooit een hele goede karter en werd in 2005 wereldkampioen. Zijn prestaties vielen op, onder andere bij Red Bull, dat hem opnam in het opleidingstraject. Daar racete hij naast namen als Sebastian Vettel, Brendon Hartley en Jaime Alguersuari, die uiteindelijk wel in actie kwamen in de Formule 1.
Marko was keihard in zijn kritiek
Oakes benadrukt dat zijn resultaten wisselvallig waren. ‘Ik had mijn momenten’, vertelt de Brit. Desondanks kreeg hij flinke kritiek van Red Bull-adviseur Helmut Marko, die toch weinig zag in een autoracecarrière voor Oakes. ‘Helmut Marko was er keihard over dat ik het in auto’s niet liet zien’, aldus de voormalig coureur. Hij is het daar overigens niet volledig mee eens. ‘Ik denk dat hij half gelijk heeft’, zegt de Engelsman. ‘In sommige auto’s lukt het me wel en in andere auto’s weer niet’, stelt hij zelf vast.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Oakes vindt het lastig te benoemen wat de reden is dat hij nooit echt een racecarrière op wist te bouwen. ‘Dat moet ik mezelf eens gaan afvragen en diep gaan graven’, kan hij er wel om lachen. ‘Als ik er nu op terugkijk, dan zie ik dat ik erg jong was. Ik had dingen anders kunnen doen en bepaalde dingen liepen net niet goed’, legt de teambaas van Alpine uit. ‘Het is een mix van verschillende dingen’, moet hij daarom vaststellen. Desondanks is Oakes wel blij met wat hij bereikt heeft. ‘Ik voel me zeer bevoorrecht dat ik aan de andere kant (van de pitmuur, red.) ben geweest. Van karten naar de Formule 3’, benadrukt de Brit. Dat hij de Formule 1 uiteindelijk op een andere manier heeft bereikt, stemt hem gelukkig. ‘Ik heb nu op een ander niveau mijn droom weten waar te maken.’
Race-ervaring helpt als teambaas
Voordat Oakes aan de slag ging als team baas van de Franse renstal Alpine, was hij teambaas van Hitech, een team dat hij slechts negen jaar geleden zelf oprichtte. Eerder was ook zijn vader al teambaas, bij Eurotek Motorsport. Hitech is inmiddels gegroeid en rijdt in verschillende kampioenschappen mee, waaronder ook de Formule 3 en de Formule 2. Zijn race-ervaring heeft hierbij geholpen, meent Oakes. ‘Het helpt zeker dat ik de achtergrond van een coureur heb’, vindt hij. Wat hij bij Hitech deed, brengt hij ook nu nog in de praktijk. ‘Je moet opletten dat je niet te veel doet, want mensen denken vaak dat het de engineers zijn of dat het de auto is en dat de coureurs dus weinig verschil maken’, heeft de teambaas ervaren. ‘Ik heb geleerd dat het een combinatie van beide is en het is mijn taak ervoor te zorgen dat we niet één kant op gaan’, sluit de Brit af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties