In Austin leverde de start spektakel op, en de kans lijkt groot dat dit in Mexico weer het geval zal zijn. Dezelfde vier namen als een week eerder nemen plaats op de eerste twee startrijen: Carlos Sainz, Max Verstappen, Lando Norris, en Charles Leclerc. De beide titelkandidaten zullen voor de aandacht op elkaar vechten, wat de kans op incidenten vergroot. Kan Verstappen zijn voorsprong op Norris verder uitbreiden?
Afgelopen week stonden beide kemphanen nog op de eerste startrij, maar was het Leclerc die als winnaar uit de eerste bocht kwam. De Monegask zal nu op een soortgelijk scenario hopen, aangezien hij na een teleurstellende kwalificatie als vierde start. Verstappen zelf heeft een goede kans om de leiding te grijpen, want hij is bekend met de tweede startplek: in 2017 én 2018 startte hij als tweede, en greep hij meteen de leiding.
Spektakel bij de start
Overigens is Verstappen ook vanaf andere posities succesvol geweest in Mexico. In 2021 en 2023 pakte hij de leiding vanaf de derde startplek, terwijl hij in 2022 vanaf poleposition de leiding behield. Dit deed hij afgelopen jaar ook na een herstart vanwege een rode vlag. Verstappen is het dus gewend om drie breed richting de eerste bocht te gaan, en daar als leider uit te komen. Polesitter Sainz liet in Austin echter al zien agressief te werk te gaan. De Spanjaard heeft niks te verliezen in zijn laatste races voor topteam Ferrari, voordat hij bij Williams veldvulling wordt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lando Norris weet dat hij vanaf de derde plek moet toeslaan, als hij zijn titelkansen in leven wil houden. Hij staat 57 punten achter Verstappen, en moet per weekend dus ruim elf punten goedmaken. Achter Verstappen zou dodelijk zijn: als hij derde eindigt, met Verstappen als nummer twee, groeit het verschil tot zestig punten met vier races te gaan, wat een nagenoeg onoverbrugbaar verschil van vijftien punten per weekend oplevert. Ferrari zal zich vooral op de constructeurstitel richten. Het Italiaanse team staat acht punten achter Red Bull, en 48 punten achter koploper McLaren, maar als de race eindigt zoals deze begint, loopt Ferrari 25 punten in op McLaren.
Strategisch schouwspel
Bandenleverancier Pirelli rekent op een éénstopper, waarbij de twee hardste bandentypes gebruikt worden. Dit zorgt er wel voor dat de coureurs veel aan het bandenmanagement moeten werken. Vooral coureurs uit de achterhoede zullen vermoedelijk voor de alternatieve strategie kiezen. Oscar Piastri en Sergio Pérez vielen al in Q1 af, en starten samen vanaf de negende startrij als zeventiende en achttiende.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alle coureurs van de topteams hebben nog één set harde banden over, en daarnaast minimaal één set mediumbanden. Red Bull Racing vormt de uitzondering, want het Oostenrijkse team gebruikte de mediumbanden nog niet, en heeft daardoor twee nieuwe sets van de C4-banden. Dit kan het team een voordeel opleveren als er in het laatste deel van de race een Safety Car komt. In dit geval zullen de teams vermoedelijk de voorkeur geven aan de mediumbanden boven de zachte banden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties