In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Zo reageerde Red Bull op de gefaalde pitstop van Bottas in Monaco
De mislukte pitstop van Valtteri Bottas tijdens de GP van Monaco zorgde voor een vrij comfortabele overwinning voor Max Verstappen. Het rechter voorwiel van de Fin kon niet meer losgemaakt worden nadat de moer lam was gedraaid. Het duurde even voordat duidelijk was dat Bottas niet meer door zou kunnen rijden. In die tussentijd werd Verstappen continue op de hoogte gehouden over de situatie van zijn concurrent. De volledige radiocommunicatie is te horen in de onderstaande video:
Rosberg: 'Misschien moest ik Wolff niet bekritiseren'
Nico Rosberg heeft in zijn korte tijd als teambaas van het Rosberg X Racing-team gemerkt hoe het is om aan het roer te staan van een grote renstal. De voormalig Mercedes-coureur probeert een 'Formule 1-benadering' te gebruiken, waarbij hij zich actief betrekt bij de wensen en handelingen van zijn coureurs. Echter, deze taak is voor Rosberg moeilijker gebleken dan hij in eerste instantie had verwacht. 'Ik moet altijd oppassen dat ik niet te veel ingrijp', vertelt hij in gesprek met Autosport. 'Dit is ook een nieuwe uitdaging voor mij. Nu ik terugkijk naar momenten waarin ik Toto Wolff bekritiseerde, denk ik: oh shit, misschien had ik hem niet moeten bekritiseren. Het is eigenlijk best moeilijk om in deze rol te zitten.'
Mugello wilt Formule 1 Grands Prix organiseren
Na het debuut in 2020 wil de organisatie van het circuit van Mugello dat de Italiaanse baan terugkeert op de kalender van de Formule 1. Het circuit staat al open als vervanger voor een mogelijk uitvallende Grand Prix in het najaar. De burgemeester van de regio heeft onlangs zijn wens geuit dat Mugello in het vervolg vaker Formule 1-races gaat organiseren. 'We zijn er klaar voor', zei Federico Ignesti, de burgemeester van Scarperia en San Piero, in gesprek met Corriere dello Sport. 'Als Liberty Media beschikbaar is om samen te werken met onze administratie, zeggen we tegen niemand nee. We zien wel wat er gaat gebeuren.'
Vasseur gefrustreerd over nieuwe regels: 'Je moet dit niet tijdens het seizoen doen'
Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur is alles behalve blij met de timing van de nieuwe regelgeving voor de achtervleugel. De FIA maakte onlangs bekend dat zij de regels gingen verduidelijken, midden in het seizoen. Dat wekt bij de teams geen fijne reactie op volgens Vasseur. 'Als je een regel wil wijzigen, dan moet je dat in de winterperiode doen. Dat moet je niet tijdens het seizoen nog verduidelijken. De timing lijkt mij dan ook absoluut verkeerd', legt Vasseur uit tegenover AMuS.
'Bijna iedereen moet nu de achtervleugel aanpassen. We gaan namelijk allemaal tot de grens van de regels. Daarnaast was er een duidelijke regel. Bij 1000 Newtonmeter druk mag de achtervleugel 1 graad buigen, dat gaan ze nu verhogen, ik vind het niet ideaal dat we dat nu moeten veranderen', aldus Vasseur.
Schumacher geniet van advies Vettel: 'Het is fijn om hem achter mij te hebben staan'
Mick Schumacher heeft veel aan de vriendschap met Sebastian Vettel. De jonge Duitser laat weten dat Vettel voor hem een soort mentor is. Schumacher leert naar eigen zeggen veel. 'Ik heb enorm veel respect voor hem. Hij heeft zo veel ervaring en er zijn zo veel dingen die ik van hem kan leren in die zin', vertelt Schumacher tegenover Autosport.com.
'Het beste advies dat ik van hem heb gekregen is dat ik nooit moet vergeten waarom ik hier ben. Dat is vooral omdat we van de sport houden, wanneer je die liefde verliest zit je niet op de juiste plek. Ik denk vooral dat het fantastisch is dat ik iemand als Vettel heb om mij advies te geven', sluit Schumacher af.
Haas-reserve Fittipaldi is de snelste rookie op Indianapolis: 'Een enorme eer'
Haas-reserve Pietro Fittipaldi kijkt uit naar de Indy 500 die dit weekend van start gaat. De jongeling, afstammend van Indy-winnaar Emerson Fittipaldi, vindt het een enorme eer om te mogen starten in de race. 'Ik volg de Indy 500 al heel lang. Ik denk dat ik de race voor het eerst zag in 2006, toen mijn oom Max Papis er was. Sindsdien heb ik er ieder jaar naar gekeken', vertelt Fittipaldi tegenover Speedweek.com.
'Voor mij is het de grootste race ter wereld. Wie hem wint, schrijft geschiedenis. Ik ben in die zin erg opgewonden en kijk nu al uit naar de start', gaat de in Miami geboren coureur verder. Hij wist ook al een prestigieuze prijs binnen te halen, hij is namelijk de snelste rookie op het seizoen. 'Mijn naam staat nu op deze speciale trofee, waar ook grote namen als Michael Andretti en Jacques Villeneuve op staan. Het is een enorme eer voor mij om op dezelfde trofee te staan als deze racelegenden', sluit de coureur af.
Alonso wil speciale banden en reglementen voor straatraces
Fernando Alonso zou graag willen zien dat er speciale reglementen en banden komen voor Grands Prix op stratencircuits. Dat laat de Alpine-coureur weten tegenover RaceFans. Na de zoveelste saaie Grand Prix van Monaco is het volgens de Spanjaard tijd voor verandering: 'Dat is iets waar de sport dieper op in zou moeten gaan. Misschien moeten we banden maken die specifiek bedoeld zijn voor straten en niet voor andere banen. En dan mogen coureurs tijdens de race alleen zulke banden gebruiken en nooit een harde band of iets dergelijks. Speciale regels zijn wellicht nodig.'
Circuit Gilles-Villeneuve ingezet voor vaccinatiestrategie in Canada
In Canada heeft men slim ingespeeld op de raceliefhebbende bevolking met betrekking tot de vaccinatiestrategie in het land. In Montreal heeft men het Circuit Gilles-Villeneuve, normaal het terrein voor de Formule 1-Grand Prix, ingezet als vaccinatielocatie. Met een speciale 'prik pitstop' hoopt men dat meer inwoners zich laten vaccineren.
Winkelman over 'trucjes' van Hamilton: 'Hij roept dat om ze écht scherp te krijgen'
Rick Winkelman gebruikte zijn invalbeurt als pitreporter voor Ziggo Sport goed door een prangende vraag te stellen aan Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van Monaco. De interviewer wilde weten of de zevenvoudig wereldkampioen zelf nog wat kon leren na een dramatisch optreden in de race die door Max Verstappen werd gewonnen. Het opmerkelijke antwoord van Hamilton ging de wereld over. Winkelman heeft zo zijn vermoedens waarom de Brit op zo'n manier reageerde, zo laat hij weten in het F1 Café. 'Hij heeft eerder al wat geroepen over de achtervleugel van Red Bull en in Monaco riep hij wat over het team, om ze echt scherp te krijgen. Hij gebruikt die interviews wel om zijn boodschap over te brengen.'
Smedley wil voorkomen dat sprintraces 'onduidelijk' worden voor fans
Rob Smedley wil voorkomen dat de nieuwe sprintraces die dit jaar hun intrede zullen maken in de Formule 1 onduidelijk worden voor de fans. Dat laat de oud Ferrari- en Williams-ingenieur weten tegenover Autosport. De tegenwoordig technisch adviseur van de Formule 1 hoopt met enkele AWS-graphics de fans meer verduidelijking te geven over hoe het nieuwe format in zijn werk gaat.
Smedley zei het volgende: 'We staan eigenlijk op dezelfde voet met de teams. Wij leren nu als het ware net zo snel als zij. Dat is best geinig. Het is allemaal een beetje vaag nog en allemaal heel anders, die sprintraces, en dan verlies je mogelijk het voordeel ervan, omdat niemand begrijpt wat ze zijn. Door middel van die graphics kunnen we de fans verduidelijking geven.'
Formule 1 wil overleg met regie van GP Monaco na blunders
De Formule 1 wil in overleg gaan met de regie die tijdens de Grand Prix van Monaco aan het roer stond, zo laat een woordvoerder weten tegenover Motorsport-Magazin.com. De regie, volledig in handen van de ACM (Automobile Club de Monaco, red.) zelf, ging meerdere keren de mist in. Zo lieten ze een herhaling zien van een fout van Lance Stroll toen Sebastian Vettel en Pierre Gasly zij-aan-zij de heuvel naar bocht 3 opgingen. Ook werden de statistieken van de Fransman en Lewis Hamilton naast elkaar gezet, zij het dat de gegevens door elkaar heen waren gehaald.
Een woordvoerder van de Formule 1 heeft daarom ook laten weten dat ze graag het gesprek aangaan met de ACM en de regie van de race om zulke blunders in de toekomst te voorkomen: 'De ACM had de volledige controle over de regie. Wij hadden niets te zeggen. We willen graag in overleg gaan met de mensen achter de regie', aldus de woordvoerder.
Windsor: 'Wheelgun draaide wielmoer van Bottas' voorband kapot'
De krachtige wheelguns kunnen de wielmoeren kapot draaien, waardoor de banden er bijna niet meer af kunnen, zo luidt de conclusie van Peter Windsor op zijn YouTube-kanaal. Dit gebeurde bij de pitstop van Valterri Bottas. Wanneer een wheelgun niet goed tegen het wiel aan wordt gedrukt, kan het zo zijn dat de wielmoer kapot gaat. Omdat de 'haken' van de wielmoer dan zijn weggesleten, werkt de wheelgun niet meer. In zijn video legt hij uit hoe het mis kon gaan en of er alternatieven zijn voor Mercedes.
Bekijk zijn uitleg hieronder.
Mercedes krijgt eindelijk wiel van Bottas' auto af
Valterri Bottas zag zijn race afgelopen zondag in duigen vallen na een mislukte pitstop. Zijn rechter voorband kwam er maar niet af. Uiteindelijk bleek dit probleem nog lastiger op te lossen dan gedacht. Vandaag pas wist Mercedes het wiel los te krijgen, zo deelt het team op sociale media.
Wolff wil GP Monaco absoluut niet van de kalender zien verdwijnen
Toto Wolff is groots voorstander van de Grand Prix van Monaco. Ondanks dat het er moeilijk is om in te halen, is het een van de mooiste races van het seizoen. 'Je ziet natuurlijk vaak dat er een soort treintje tijdens de race, maar ik weet niet hoe je dit kunt veranderen', zo vertelde de teambaas tegenover motorsport-total.com. 'Het is glamour, het is spannend en als het aan mij ligt, blijft Monaco op de kalender, 100%. Ik vind het een van de belangrijkste races van het seizoen zelfs.'
Wolff: 'Lauda zei altijd: Marko is ons grootste wapen'
Voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco ging Toto Wolff in gesprek met Frankfurter Allgemeine Zeitung over het verbale steekspel dat zich langzaamaan aan het ontwikkelen is tussen Mercedes en Red Bull Racing. Wolff heeft zich enkele keren negatief uitgelaten over de werkwijze van Red Bull, onder meer omtrent de achtervleugel. Red Bull-adviseur Helmut Marko diende hem op zijn beurt weer van repliek.
Volgens Wolff zijn de woorden meer dan welkom. Voormalig Mercedes-adviseur Niki Lauda dacht dit in het verleden eveneens: 'Marko probeert ons soms te porren', stelt Wolff tegenover het Duitse medium. 'Maar Helmut is ons grootste wapen, dat zei Lauda altijd. Elke verbale aanval op Mercedes versterkt ons team namelijk alleen maar', zo verklaart Wolff de woorden van de in 2019 overleden Lauda.
Reisrestricties Groot-Brittannië voorlopig geen effect op F1-kalender
Uit vrees voor de in India gemuteerde variant van het coronavirus hebben enkele Europese landen inmiddels de reisrestricties van vluchten vanuit Groot-Brittannië verscherpt. Voorlopig leidt dit nog niet tot problemen voor de Formule 1-kalender, stelt de Nederlandse tak van Motorsport.com. De Formule 1 zou gebruik willen maken van haar uitzonderingspositie om zo alsnog toegang te krijgen tot onder meer Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk wanneer er vanuit het Verenigd Koninkrijk gevlogen wordt.
Den Haag weert Formule 1-stunt van Red Bull uit stadscentrum
Red Bull zal dit jaar geen Showrun organiseren in het stadscentrum van Den Haag. De gemeente heeft een subsidieaanvraag van Red Bull afgewezen omdat de Formule 1-auto's niet duurzaam genoeg zouden zijn. Voorstanders van het evenement, waaronder VVD-raadslid Judith Oudshoorn, laten weten het niet eens te zijn met dit besluit. 'Het is pure symboolpolitiek. Hier gaat de duurzaamheid echt niet van verbeteren. Red Bull heeft te horen gekregen dat het niet bij het imago van de stad past. Maar je als je ziet hoe populair Max Verstappen is, dan zou ik heel snel zorgen dat de F1 wél in je imago past', aldus Oudshoorn tegenover De Telegraaf.
Van Kalmthout ziet aanzien stijgen in VS na sterke IndyCar-optredens
Rinus van Kalmthout zit zijn aanzien in de Verenigde Staten stijgen na enkele sterke optredens in de IndyCar, zo laat hij weten tegenover De Telegraaf. De Nederlander, die in Amerika bekend staat als 'VeeKay', kreeg bijvoorbeeld de complimenten van zesvoudig kampioen Scott Dixon na zijn winst op het circuit van Indianapolis.
'Dixon zei vorige week wel vijf keer dat hij het zo knap vond dat ik had gewonnen. Dat vond ik mooi', vertelt de Hoofddorper. 'Ik merk dat veteranen zoals hij onder de indruk zijn en dat ze respect voor me hebben. Ze weten nu wie Rinus is. Iemand die er niet lang over doet om in te halen en andere coureurs er niet makkelijk voorbij laat.'
Verstappen moet trofee Monaco inleveren bij Marko
Max Verstappen mag zijn trofee van de Grand Prix van Monaco niet houden van Helmut Marko. 'Die gaat naar onze receptie in de Hall of Glory in Milton Keynes', zo zegt de adviseur van Red Bull Racing bij het Duitse Motorsport-Total. Als Verstappen de trofee in zijn appartement wil laten zien, moet hij een replica maken. 'Maar dan wel op eigen kosten', lacht Marko.
FIA bevestigt: 'Geen vals spel van Leclerc in de kwalificatie'
De FIA en wedstrijdleider Michael Masi zijn er zeker van dat Charles Leclerc niet bewust is gecrasht in de kwalificatie van de GP van Monaco. Masi heeft het incident met de stewards besproken en geanalyseerd, maar al snel werd de conclusie getrokken dat er geen sprake kon zijn van opzet. 'Nadat we naar de gegevens hadden gekeken en ook naar de communicatie van het team te hadden geluisterd, dachten we niet dat een coureur het risico zou nemen om zijn auto dusdanig te beschadigen', zei Masi volgens Racefans. 'Het was duidelijk een fout.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties