In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
IndyCar-coureur Herta test komende week voor McLaren op Portimão
IndyCar-coureur Colton Herta test aankomende week twee dagen lang op Portimão (Portugal) namens McLaren. Dat bevestigt CEO Zak Brown tegenover onder meer Autosport. De 22-jarige Amerikaan neemt plaats in de cockpit van de MCL35M van vorig jaar om klaargestoomd te worden voor een vrije trainingssessie later dit Formule 1-seizoen. Waar dat wordt gehouden, is nog niet bekend.
Gesprekken tussen Vettel en Aston Martin gaan snel van start
Sebastian Vettel heeft nog geen beslissing gemaakt over zijn toekomst, maar volgens de coureur van Aston Martin gaan de gesprekken met het team snel beginnen. Het contract van de viervoudig wereldkampioen loopt aan het einde van het jaar af, maar zijn plan is om in de Formule 1 te blijven. 'Ik heb nog steeds plezier', wordt de Duitser geciteerd door Sportschau. 'Ik ben niet alleen Plan A voor Aston Martin, maar zij zijn dat ook voor mij. De gesprekken gaan vanaf nu van start.'
Red Bull krijgt boete door Pérez, rijdt te hard pitstraat binnen
Het is geen lekker weekend voor Sergio Pérez bij de stewards, want de Mexicaan reed in de tweede vrije training te hard de pitstraat binnen. Zijn snelheid lag op 82,1 kilometer per uur, terwijl dat maar 80 kilometer per uur mag zijn. Daarvoor krijgt het team een boete van 300 euro. Op de vrijdag kreeg Pérez na afloop van de kwalificatie zelf een straf, waardoor hij is teruggezet van de vierde plek naar de dertiende plaats.
Albon: 'Williams met upgrades goed, maar lastiger te besturen'
Alexander Albon is van mening dat zijn Williams goed is, maar lastiger te besturen is nadat de Britse renstal in Silverstone wijzigingen aangebracht heeft. 'De auto is erg goed. Als je naar de tijden kijkt, zie je dat. Een tiende extra had ons Q3 in gekregen (in Oostenrijk, red.)', aldus de Thai volgens Autosport. Op het rechte stuk valt de Williams sowieso al niet tegen, maar ook in de bochten heeft het team nu wat gewonnen, denkt Albon.
Mercedes wisselt chassis Hamilton na kwalificatiecrash in Oostenrijk
Het chassis van Lewis Hamiltons Mercedes W13 heeft zijn kwalificatiecrash op de Red Bull Ring niet overleefd. De Duitse renstal moet het onderdeel vervangen, wat Hamilton verder geen gridstraf kost. Bij George Russell moest volgens informatie van Auto, Motor und Sport de achtervleugel vervangen worden, eveneens zonder gridstraf. De versnellingsbakken van beide heren worden nog gecheckt.
Russell krijgt waarschuwing maar ontloopt boete na actie in kwalificatie
George Russell heeft een waarschuwing gekregen na te voet terug te keren naar de pitstraat na zijn kwalificatiecrash. Doorgaans moeten Formule 1-coureurs toestemming vragen aan een van de marshals, maar Russell deed dit niet. Daarom heeft hij een waarschuwing gekregen, al komt hij nog goed weg. Sebastian Vettel werd eerder dit jaar al beboet wegens hetzelfde vergrijp, maar dan op een scooter. Het kostte de Aston Martin-coureur vijfduizend euro.
Leclerc heeft appeltje te schillen met Verstappen in Oostenrijk
Viaplay vroeg Charles Leclerc of hij op revanche aast te Spielberg. In 2019 verloor hij op het Oostenrijkse circuit de Grand Prix na een spannend gevecht met Max Verstappen. Hij geeft aan de Nederlander graag het nakijken te geven op de Red Bull Ring: 'Ja, het wordt tijd om weer eens te winnen. De afgelopen vijf races verliepen voor mij niet geweldig. Ik hoop dat we het om kunnen draaien.'
Marko verwacht spannende kwalificatie: 'Ferrari niet op volle kracht in VT1'
Max Verstappen was de snelste coureur tijdens de eerste vrije training. Het gat naar beide Ferrari-coureurs was naar de eerste run redelijk groot, waarna Charles Leclerc het gat nog kon kon verkleinen tot op twee tienden. Desondanks denkt Helmut Marko dat het allemaal niet zo makkelijk zal gaan tijdens de kwalificatiesessie. Volgens de adviseur van Red Bull Racing heeft Ferrari de motor niet volledig opengedraaid.
Seidl verklaart dramatische training McLaren in Oostenrijk
In Spielberg hebben de teams vóór de kwalificatie slechts één vrije training waarin het de optimale afstelling kan bepalen. Dit is McLaren nauwelijks gelukt na problemen te ervaren met beide auto's. 'Norris ervoer vermogensverlies en we kampten met een DRS-probleem bij Ricciardo. We werken eraan', stelde teambaas Andreas Seidl bij Sky Sports F1.
Ferrari biedt Bottas nieuwe motoronderdelen, gridstraf volgt
Ferrari moet bij de motor van Valtteri Bottas nieuwe onderdelen steken. De Fin, rijdend voor Alfa Romeo, krijgt een nieuwe interne verbrandingsmotor (ICE, red.), MGU-K, MGU-H en turbo toegewezen, en zit nu voor al deze onderdelen over de toegestane hoeveelheid voor 2022. Zodoende krijgt hij flink wat gridstraffen te verduren, en start hij de Grand Prix zondag aanstaande in principe vanaf de achterste startplek.
Verstappen veilt helm Oostenrijk en komt hem persoonlijk overhandigen
Max Verstapen gaat zijn helm van de Grand Prix van Oostenrijk 2022 veilen, en de opbrengst hiervan gaat naar een goed doel, Wings For Life. De winnaar van de veiling krijgt niet alleen de Formule 1-helm, maar deze wordt ook nog eens persoonlijk overhandigd door de topcoureur.
Schumacher: 'Kan voor toekomst leren van gevecht met Verstappen'
Mick Schumacher denkt veel te kunnen leren van zijn duel met Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië, zo vertelt de Haas-coureur tegenover Channel 4: 'Het was uiteraard lastig en ik denk dat je dat kan verwachten van Max. Maar het is fantastisch om dat gevecht te hebben. Dit is iets waar ik van kan leren voor de toekomst, wanneer het zal gaan om vechten voor de wereldtitel.'
Voorzitter GPDA wil in gesprek met FIA na crash Zhou
De horrorcrash van Zhou Guanyu heeft tot veel vraagtekens geleid. De anti-roll bar van de Alfa Romeo bolide ging namelijk stuk op de auto, wat normaliter niet zou mogen gebeuren. Hierdoor was het uiteindelijk de halo die het leven van Zhou redde. Alexander Wurz, de voorzitter van de GPDA, wil om de tafel met Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA. 'De laatste keer dat een anti-roll bar stuk ging was met Pedro Diniz in 1999. Dit leidde tot strengere crashtests, aangevraagd door GPDA. Geachte heer president, controleer uw inbox, we hebben meer werk te doen', schrijft Wurz op Twitter.
Marko over 'probleemkind' Tsunoda: 'Hij loopt bij een psycholoog'
Helmut Marko heeft bij ServusTV aangegeven dat Yuki Tsunoda enkele sessies heeft bij de psycholoog om zijn boosheid onder controle te krijgen. De Japanner is gedurende een Grand Prix-weekend nog wel eens boos te horen over de boordradio. 'Gelukkig is onze Max nog rustig', lacht de Red Bull Racing-adviseur. 'Ons probleemkind is Tsunoda. Hij is best explosief over de boordradio. Soms klaagt hij als hij door de bochten rijdt, en dat is niet goed voor zijn snelheid. We hebben hem naar een psycholoog gestuurd om het onder controle te krijgen.'
Coulthard voorspelt betrouwbaarheidsproblemen bij Red Bull
David Coulthard denkt dat de betrouwbaarheidsproblemen bij Red Bull Racing nog wel zullen komen. Volgens de Schot is het onzin dat de titelstrijd al beslist is. De 51-jarige Schot zei: 'Iedereen die zegt dat de titelstrijd voorbij is, heeft niet lang genoeg naar de Formule 1 gekeken, de dingen veranderen zo snel.
Betrouwbaarheidsproblemen is iets waar Red Bull nog wel mee te maken zal krijgen, daar hadden ze in het begin van het seizoen ook last van. Ferrari maakte strategisch een paar fouten, en de betrouwbaarheid heeft ze wat punten gekost. Bovendien denk ik dat Leclerc dit jaar foutloos is geweest, en ik denk dat hij in Carlos Sainz een zeer snelle teamgenoot heeft.'
Stuck: 'Schumacher staat bovenaan de lijst bij een topteam'
Haas-coureur Mick Schumacher toonde zijn talent op Silverstone. De Duitser scoorde zijn eerste WK-punten met een achtste plaats, en haalde bijna wereldkampioen Max Verstappen in. Voormalig Formule 1-coureur Hans-Joachin Stuck zegt over de prestatie van Schumacher: 'Hij heeft een perfect visitekaartje afgeleverd zonder een top auto te hebben. En als de coureurscarrousel begint te draaien bij een topteam, staat Schumacher bovenaan de lijst.'
Pirelli: 'Onze samenstelling maakt verschillende strategieën mogelijk'
Voor de race in Oostenrijk zal Pirelli de volgende compounds naar de Red Bull Ring meenemen: Harde C3 band, Medium C4 band en de Zachte C5 band. 'Het asfalt van de Red Bull Ring biedt een vrij lage grip op een circuit met weinig zwaarte, waardoor we de zachtste banden in het assortiment kunnen dragen. Onze samenstellingsnominatie maakt verschillende strategieën mogelijk', aldus Mario Isola van Pirelli.
Marko looft FIA: 'Zonder Halo had Zhou het niet overleefd'
Helmut Marko is bij ServusTV ingegaan op de crash van Zhou Guanyu bij de start van de Grand Prix van Groot-Brittannië. De adviseur van Red Bull Racing hield zijn hart vast toen hij de crash zag. 'We zagen een tijd lang geen beelden. Dat betekent vaak dat het niet goed gaat. Uiteindelijk bleek hij dus oké te zijn, maar ik was in het begin ook sceptisch. Zonder de halo had hij het zeker niet overleefd. Ik ben blij dat de FIA de veiligheidsmaatregelen er doorheen heeft geduwd.'
De Alfa Romeo-bolide van Zhou kwam achter de bandenstapel terecht en knalde tegen een hek aan dat het publiek beschermt. Volgens Marko zal de FIA de juiste stappen ondernemen om de Formule 1 nog veiliger te maken. 'Elke crash is weer anders. De FIA reageert er altijd heel erg snel op, en dit soort dingen zullen in de toekomst niet meer gebeuren. De statistieken wijzen dat ook uit: het laatste fatale incident was in Suzuka toen een coureur onder de hijskraan terechtkwam', doelt Marko op de crash van Jules Bianchi in 2014.
Sauber: 'We hadden echt een beschermengel nodig'
Peter Sauber durfde niet te kijken naar de horrorcrash van Zhou Guanyu tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. De voormalig eigenaar van de Zwitserse renstal denkt dat de Chinese coureur geluk heeft gehad. 'Alleen een hijskraan kon hem uit de moeilijkheden brengen', zegt Sauber tegenover Blick. 'Stel je voor dat er een brand was uitgebroken. Bij Sauber hebben nog nooit een coureur gehad die blijvende verwondingen opliep na een crash, maar nu hadden we echt een beschermengel nodig.'
Capito verklaart ziekenhuisopname Albon na startcrash op Silverstone
Alexander Albon was verwikkeld in de startcrash van de Grand Prix van Groot-Brittannië. De crash van Zhou Guanyu leek heftiger, maar Albon moest een nacht in het ziekenhuis blijven, terwijl Zhou sneller werd ontslagen. Jost Capito, teambaas van Williams, heeft een verklaring: 'De eerste impact was heel erg hard, en Alexander zei dat hij last had van zijn rug', wordt de Duitser geciteerd door Speedweek. 'Dan laat je niks aan het lot over.'
'50.000 Nederlanders verwacht op Red Bull Ring'
Er worden aankomend weekend zo'n 50.000 Nederlanders verwacht op de Red Bull Ring. Dit suggereert Telegraaf-verslaggever Erik van Haren. Eerdere berichten deden vermoeden dat dit getal meer richting de 30.000 zou liggen, dus dit is een forse toename.
Ilott prijst Russell: 'Hij is sinds dag één een geweldig persoon geweest'
George Russell kreeg de nodige lof voor het uitstappen uit zijn auto, om naar Guanyu Zhou te rennen en te checken of de Chinees in orde was. Het betekende voor de Brit wel het einde van zijn thuisrace, maar het getuigt ook wat voor persoon Russell is. Zo vindt ook huidige IndyCar-racer Callum Ilott. Hij bracht op Twitter hulde aan Russells moedige actie na de crash en schreef: 'De eerste keer dat ik een kart omdraaide, stopte Russell op de baan om hem van me af te tillen. Hij is sinds dag één een goed persoon geweest, een geweldig rolmodel voor iedereen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties