F1 in het kort | Horner over de mislukte pitstop van Perez: 'We hadden een probleem' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Horner over de mislukte pitstop van Perez: 'We hadden een probleem'

F1 in het kort | Horner over de mislukte pitstop van Perez: 'We hadden een probleem'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Horner over de mislukte pitstop van Perez: 'We hadden een probleem' 

Sergio Perez mag niet klagen over zijn behaalde resultaten tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. De race begon voor de Mexicaan nog van een leien dakje. Door een sterke start, wist hij gelijk de leiding in de race over te nemen. Deze verloor hij nadat Red Bull besloot niet de pits in te duiken tijdens de virtual safety en toen hij uiteindelijk wel de pitstraat inging, ging het ook niet al te vlekkeloos.

Dit resulteerde in een slechte pitstop, wat op Twitter veel losliet. Christian Horner legt uit hoe de eerste pitstop van Perez mislukte. 'We hadden een probleem met een slagmoersleutel en die moest worden vervangen. Gelukkig heeft het hem geen positie gekost.'

Marko met slecht nieuws voor Leclerc: 'Dat betekent een gridstraf'

Helmut Marko heeft slecht nieuws voor Charles Leclerc. Nadat de motor van de Monegask opblies in Baku is de Red Bull Racing-adviseur van mening dat hij het seizoen niet vol kan maken met de drie toegestane motoren per coureur. 'Ik denk dat hij nu al aan zijn derde motor zit', stelde de Oostenrijker in gesprek met ServusTV.

'Dat betekent dat hij minimaal één of twee keer een motor moet wisselen, over de toegestane hoeveelheid krachtbronnen per jaar. Dat betekent weer dat hij een gridstraf krijgt', aldus de man uit Graz. Heeft hij het bij het juiste eind dan betekent dat dat Leclercs puntloze weekend nog een zeer vervelende nasleep zal krijgen.

Wolff vreest gevolgen voor wervelkolom F1-coureurs door porpoising

Toto Wolff denkt dat porpoising gevolgen kan hebben voor de wervelkolom van de Formule 1-coureurs, zo laat hij weten tegenover Viaplay. Hij zag hoe Lewis Hamilton met veel pijn zijn auto uitkwam na de Grand Prix van Azerbeidzjan en legt uit: 'Ik heb wat foto's gezien en dat zag er niet goed uit. Het zit daarnaast niet alleen in de spieren, maar ook in de botten. Ik denk dat de coureurs samen zeiden dat ze het eens zijn dat er iets moet gebeuren, maar ik weet niet precies wát er moet gebeuren.'

Over de race van Mercedes, waarin George Russell en Hamilton derde en vierde werden, is de teambaas wel te spreken. Zo kon Mercedes profiteren van de dubbele uitvalbeurt van Ferrari: 'We hebben goede betrouwbaarheid, maar we missen snelheid. De andere jongens zijn nog te snel, maar ik weet zeker dat we de snelheid kunnen vinden. Dus alle punten die we nu pakken, kunnen uiteindelijk heel waardevol zijn.'

Herbert nieuwsgierig naar strategie Red Bull met snellere Pérez

Johnny Herbert laat tegenover Sky Sports weten het interessant te vinden hoe Red Bull Racing de kwalificatie gaat aanpakken, nu Sergio Pérez wederom sneller lijkt dan Max Verstappen. 'Dit gaat het heel interessant maken om te zien hoe Red Bull de kwalificatie gaat aanpakken,', aldus de Brit. 'Pérez lijkt in bloedvorm te zijn, na dat resultaat in Monaco. Het is geen verrassing dat een coureur al die super energie en vertrouwen in de auto krijgt. Wat een ronde was dat...', aldus Herbert, die duidelijk onder de indruk is van de Mexicaan.

Pirelli wil 2021-drama voorkomen en verhoogt bandendruk in Baku

Pirelli doet er alles aan om een drama à la 2021 te voorkomen in Baku. Lance Stroll en Max Verstappen ervoeren beiden een klapband gedurende de 2021-editie van de Grand Prix van Azerbeidzjan. Om dat gevaar te pareren heeft Pirelli de druk van de achterband verhoogd naar 22,5 Psi, waar dat eest 21,5 was.

Isola heeft indicatie van strategieën F1-teams door gebruikte banden VT1 en VT2 

Mario Isola, topman van Pirelli, is blij dat de banden zich goed weten te houden op het asfalt van het Baku City Circuit. Bovendien merkt de Italiaan op dat de teams op zondag waarschijnlijk gebruik zullen maken van de softs en de mediums. 'De banden gedroegen zich zoals we hadden verwacht', vertelt Isola in een persbericht. 'De banden lijken weinig last hebben van degradatie en ze presteren op een consistente manier. Het is leuk om te zien dat de teams zich heel erg focussen op de softs en de mediums. Ze rijden heel erg weinig op de hards, en dat geeft ons een indicatie van hun strategieën.'

Hamilton: 'Ik hoop dat we in Silverstone alles onder controle hebben'

Het team van Mercedes sprak eerder deze week al de wens uit dat ze tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannie hopen weer vooraan mee te kunnen doen. Lewis Hamilton hoopt dat het team in de aankomende races al stappen kan zetten, maar ook hij vestigt zijn hoop op Silverstone. 'Elk raceweekend biedt aan ons de kans om iets nieuws te proberen', zegt de coureur voor de camera van Sky Sports. 'Dat werkt alleen niet altijd en het stuiteren is nog altijd een pijnpunt van ons. Silverstone is over twee races en ik hoop dat we alles dan onder controle hebben. Ik weet natuurlijk zeker of we dan de kans hebben om te winnen, maar ik blijf hoopvol.'

Hamilton ontvangt ereburgerschap van Brazilië: 'Ik ben sprakeloos'

Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton ontving voor het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan ereburgerschap van de Braziliaanse overheid. Via Instagram laat hij weten ontroerd en vereerd te zijn: 'Ik heb ereburgerschap gekregen van een van mijn favoriete plekken ter wereld. Ik ben sprakeloos. Dankjewel, Brazilië. Ik hou van jullie en kan niet wachten om weer terug te zijn.'

De Vries maakt onverwachts optreden in 24 uur van Le Mans

Nyck de Vries zal op de valreep deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Philippe Cimadomo van het Franse TDS Racing kende drie incidenten gedurende de trainingen, waarna besloten is dat hij niet meer deelneemt aan de wedstrijd. Het team meldt via haar social media dat De Vries als uitstekende vervanger gezien wordt voor de weggevallen rijder, wat betekent dat de Formule E-kampioen plaats zal nemen naast Tijmen van der Helm en Mathias Beche in het Le Mans-team.

Zorgen omtrent betrouwbaarheid Ferrari-motor nemen toe bij Haas

Haas-teambaas Günther Steiner zegt zich na de uitvalbeurt van Kevin Magnussen in Monaco meer zorgen te maken over de betrouwbaarheid van de Ferrari-motor. Bij RaceFans wordt de Italiaan geciteerd: 'Natuurlijk hebben we wat problemen gekend, vooral in Monte Carlo. Daarvoor viel het mee, maar in Monaco kenden wij én Alfa Romeo problemen. Laten we hopen dat het daar bij blijft.'

'Je maakt je om die betrouwbaarheid altijd zorgen, want Kevin had een goede start. Alles verliep volgens plan. Zesde of zevende was lastig geworden, maar een negende plek had hij wel kunnen halen. Dan is het altijd teleurstellend wanneer je de race niet uit kan rijden. Na Monte Carlo zijn die zorgen rondom de Ferrari-motor in ieder geval wel wat toegenomen.'

Grote logistieke uitdaging F1-teams: 'Zondag rond middernacht klaar zijn'

De Formule 1-teams staan vanaf zondag voor een logistieke uitdaging. De renstallen moeten immers bijna negenduizend kilometer afleggen om van Azerbeidzjan naar Canada te gaan. 'We moeten zondag rond middernacht klaar zijn', stelt Beat Zehnder, sportief directeur Alfa Romeo, bij Auto, Motor und Sport. Vanaf dat moment worden de computers, auto's, krachtbronnen en natuurlijk het personeel op het vliegtuig gezet naar Noord-Amerika. De teams hopen op woensdag hun auto in Montreal te hebben. 'Vorig jaar hebben we in Brazilië laten zien dat we de auto binnen twaalf uur in elkaar kunnen zetten', aldus Zehnder.

Promotor Baku ziet geen probleem in botsende starttijden F1 en Le Mans

Terwijl men in Azerbeidzjan gaat racen, wordt ook de 24 uur van Le Mans afgetrapt in Frankrijk. Allebei de sessies beginnen om 1 uur 's middags stipt, wat betekent dat het voor de kijker kiezen wordt. Arif Rahimov, de uitvoerend directeur van de Azerbeidzjaanse Grand Prix, benadrukt bij Autosport dat dit geen probleem is: 'Bij Le Mans is het belangrijkste de start van de race. Van de Formule 1-kwalificatie is met name het einde van belang. De televisiekijkers kunnen dus het begin van Le Mans en het einde van de kwalificatie meepakken.'

Zhou weet niet of hij ook volgend jaar in de Formule 1 rijdt

Alfa Romeo-coureur Guanyu Zhou zegt dat hij nog niet weet hoe zijn toekomst eruit gaat zien, terwijl er wordt gefluisterd dat zijn verblijf in de Formule 1 maar tot één seizoen beperkt blijft. Als eerste Chinese coureur in de koningsklasse beleeft hij samen met teamgenoot Valtteri Bottas een bewogen seizoen. De jongeling benadrukt dat hij het gevoel heeft dat hij nog veel races moet rijden om zijn vaardigheden in de Formule 1 te ontwikkelen. Hij maakt zich na eigen zeggen nog niet al te veel zorgen over de toekomst. Op dit moment concentreert Zhou zich op het verbeteren, en het geven van dubbele punten aan het team, aldus de Chinees.

Alonso verbreekt bijzonder Schumacher-record in Azerbeidzjan

Fernando Alonso zal in Azerbeidzjan een bijzonder record van Michael Schumacher verbreken. Het record van langste periode tussen de eerste en laatste race van iemands carrière heeft de Duitser nu nog in handen. Op 25 augustus 1991 debuteerde hij in de autosport en op 25 november 2012 maakte hij een einde aan zijn carrière. Aanstaande zondag zal de Spanjaard er met dit record vandoor gaan, want de Alpine-coureur debuteerde op 4 maart 2001 en neemt 21 jaar (7.770 dagen) na die eerste race nog steeds deel aan de sport. Dat record was eerst 7.763 dagen.

Williams krijgt boete voor overtreding financiële regels

Williams moet 25.000 euro betalen voor een overtreding van het financiële reglement van de FIA, zo maakte het motorsportorgaan dinsdag bekend. Sinds het begin van de budgetlimieten in 2021 moeten teams om de zoveel maanden een financiële verantwoording voorleggen aan de FIA. Williams heeft de tweede deadline hiervoor echter gemist, waarvoor het een boete ontvangt. Het bedrag komt voor uit een schikking tussen het team en de FIA, nadat Williams zelf had aangegeven de deadline niet te zullen halen. Nu moet het team uit Grove de cijfers zo spoedig mogelijk voorleggen aan de FIA.

Alonso wacht maandenlange revalidatie na blessure

Al sinds zijn crash tijdens de kwalificatie van de GP van Australië rijdt Fernando Alonso met een blessure rond. Zijn hand heeft destijds een flinke klap te verwerken gehad, en er is een hoop mis, zo vertelt hij tegenover RaceFans. 'Botten, banden, pezen, alles is een puinhoop op het moment. Ik heb twee of drie maanden nodig. Er is geen operatie, niets wat je kunt doen, alleen rust', aldus de Spanjaard, die zelf ook al inziet dat dat moeilijk zal worden. 'Helaas moet ik om de twee weken rijden. Dus ik probeer thuis te rusten, maar het zal een paar maanden duren.'

Pérez verontschuldigt zich na filmpje in beschonken toestand

Onlangs verscheen er een filmpje waarin Sergio Pérez in beschonken toestand van een boot liep na de door hem gewonnen GP van Monaco. De Mexicaan verontschuldigt zich nu op Instagram voor zijn gedrag. 'Ik heb de video's gezien die over mij circuleerden en ik neem er de verantwoordelijkheid voor. Het was een uit de hand gelopen feestje. Ik had mijzelf niet meer helemaal onder controle, maar dat is alles wat het was, een uit de hand gelopen feestje. Mensen dicht bij mij staan kennen mijn waarden en weten wat voor soort persoon ik ben.'

De Red Bull-coureur stelt dat dit helemaal niet representeert wie hij is, en hij heeft ook nog een boodschap voor zijn haters en de mensen die hem pijn proberen te doen. 'Voor degenen die het mij vragen: mijn vrouw en ik zijn hechter dan ooit. De mensen die ons alleen maar pijn willen doen, wens ik het beste. Ik dank jullie allemaal voor jullie liefde en ik bied mijn excuses aan aan al die mensen die van me houden, want die video's representeren me helemaal niet.'

Ex-ingenieur Mercedes: 'Hamilton is niet hetzelfde als Rosberg of Schumacher'

Philipp Brändle vindt Lewis Hamilton een ontzettend snelle coureur, desondanks vergelijkt de voormalig ingenieur van Mercedes de coureur niet met andere kampioenen. Brändle ziet dat Hamilton anders in de Formule 1 staat dan bijvoorbeeld Nico Rosberg of Michael Schumacher. 'Hij is een coureur die veel zelfvertrouwen in de auto nodig heeft', vertelt de ex-ingenieur bij ServusTV. 'Hij heeft niet dezelfde technische achtergrond als Rosberg en Schumacher. Hij heeft echt een snelle auto nodig.'

Ricciardo: 'Speciaal bericht op mijn helm niet specifiek aan iemand gericht'

Daniel Ricciardo zit momenteel in een moeilijke fase bij het team van McLaren. De coureur had afgelopen weekend een speciale boodschap op zijn helm staan en er gingen geruchten rond dat dit specifiek gericht was naar de criticasters. 'FEA, dat staat voor F*** 'Em All', wordt de McLaren-coureur geciteerd door de Daily Telegraph. 'Het stond in 2018 ook al op mijn helm. Ik vind het leuk om acroniemen te gebruiken om mezelf te motiveren. Het is echt niet gericht aan iemand. Ik zeg dit soort dingen gewoon al jaren en het brengt me mentaal gezien naar een betere plek', besluit Ricciardo.

Aston Martin-teambaas maakt zich geen zorgen: 'Red Bull focust zich op de titelstrijd'

Het team van Aston Martin was tijdens de Grand Prix van Spanje nog onderwerp van gesprek. De AMR22 leek verdacht veel op de RB18 van Red Bull Racing, waarna de FIA besloot een bezoekje te brengen aan Silverstone. Mike Krack, teambaas van Aston Martin, verwacht geen problemen meer. 'We kunnen ons nu gaan focussen op onszelf', vertelt de Luxemburger bij Reuters.

Helmut Marko maakte in Barcelona zijn ongenoegen duidelijk kenbaar. In het eerste onderzoek van de FIA kwam niks vreemds naar voren en Krack verwacht dat er ook niks meer gaat komen. 'Hun onderzoeken zullen nergens toe leiden en ik denkt dat Red Bull zich nu wel wil focussen op de titelstrijd. We maken ons nergens zorgen over, omdat we niks fout hebben gedaan', besluit de Aston Martin-teambaas.

Viaplay meldt opening klachtenportaal in statement

Sinds Viaplay de Nederlandse markt heeft betreden klinkt er vanuit verschillende hoeken kritiek op de streamingdienst. Vaak zou er sprake zijn van storing, is de kwaliteit slecht of doet de app het helemaal niet. Viaplay heeft daar nu op ingespeeld door een klachtenportaal te openen, en op die manier in kaart te brengen welke problemen mensen ondervinden tijdens het gebruik. 'Één ontevreden klant is er één te veel', aldus de dienst op haar sociale kanalen, en vraagt aan iedereen die problemen heeft ondervonden om contact met ze op te nemen.

Wolff: 'F1 heeft Monaco nodig en Monaco heeft F1 nodig'

De krappe straten van Monaco hebben de afgelopen weken voor een hoop discussie gezorgd binnen de Formule 1. Veel mensen vinden de Grand Prix in Monte Carlo niet meer passen op de kalender van de sport. Toto Wolff wil dat de race behouden wordt. 'De Formule 1 heeft Monaco nodig en Monaco heeft de Formule 1 nodig', wordt de Mercedes-teambaas geciteerd door de Britse tak van GPFans. 'Maar met de huidige lay-out is het misschien ijdele hoop. Misschien dat we de chicane aan het einde van de tunnel kunnen verwijderen en dan één lang recht stuk hebben. Maar ik ben natuurlijk een circuitontwerper zonder idee', besluit Wolff grappend.

Pourchaire bevestigt dat hij gesprekken voerde met Alfa Romeo voor stoeltje in 2022

Théo Pourchaire was één van de kandidaten om een stoeltje te vullen bij Alfa Romeo. De coureur was dicht bij de overstap, maar de Zwitserse renstal koos uiteindelijk voor Zhou Guanyu. 'Ik weet niet precies hoe dichtbij ik was, maar er waren wel degelijk gesprekken', vertelt Pouchaire bij Sky Sports. 'Ik ben nog steeds heel erg jong, dus ik snap de keuze van Alfa Romeo wel om een coureur te nemen met iets meer ervaring. De Formule 1 is een lastige plek en het was voor mij dan ook moeilijk om een stoeltje te bemachtigen. Toch hoop ik dat de Formule 1 mijn volgende stap zal zijn', besluit de jonge Fransman.

Danner: 'Deze ongelukken van Schumacher kunnen niet zo doorgaan'

Christian Danner, voormalig Formule 1-coureur, is blij dat Mick Schumacher ongedeerd uit zijn bolide kon stappen na de crash in Monaco. Wel is de Duitser kritisch op zijn landgenoot. 'Hij moet goed blijven nadenken', wordt Danner geciteerd door Formel1.de. 'Met de snelheid zit het goed, maar deze ongelukken kunnen niet zo doorgaan. Het bedrag van de schade zit al in de miljoenen euro's. Het team zou het geld veel beter op andere vlakken kunnen spenderen.'

Ocon radeloos na Monaco: 'Kan me niet herinneren wanneer we dat hebben afgesproken'

Esteban Ocon is radeloos na zijn tijdstraf in de Grand Prix van Monaco. De Fransman raakte de voorvleugel van Lewis Hamilton, en ging verhaal halen bij de stewards. De stewards lichtten toe dat in 2021 er afspraken gemaakt zijn over de regels omtrent het strijden op het circuit. 'Die penalty verknalde mijn hele race. Ik ben ontzettend gefrustreerd', aldus Ocon.

'De stewards zeiden dat wanneer ik deze actie vorig jaar uitgehaald had, dat gezien zou worden als een race-incident. Dit jaar is dat niet zo. Blijkbaar hebben we als GPDA (Grand Prix Drivers' Association, red.) afgesproken dat er ruimte moet zijn zodra iemand zijn voorvleugel naast je heeft zitten. Ik kan me niet herinneren wanneer we dat afgesproken hebben', meldt hij volgens RaceFans.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws