Een voorstel voor een zelfstandige Formule 1-sprintrace voor jonge coureurs wordt besproken, heeft The Race vernomen. Momenteel zijn de kansen voor jonge coureurs in de koningsklasse van de autosport gelimiteerd en deze sprintrace moet de jonge rijders een boost kunnen geven. De vormgeving van het evenement stuit op enkele struikelblokken, waardoor het nog afwachten is wanneer het idee uitgevoerd zou kunnen worden.
Momenteel hebben de coureurs in de opstapklassen weinig kansen om te testen in een Formule 1-auto. Laatst heeft het team van Red Bull Racing nog een filmdag gegeven aan Liam Lawson op het circuit van Silverstone, maar vaak komt het voor jonge rijders niet verder dan één of twee vrije trainingen en de test aan het einde van het seizoen. Die testen zijn de afgelopen jaren vaak niet voldoende gebleken om jonge coureurs te helpen aan een kans in de Formule 1.
Dit jaar is de grid immers onveranderd gebleven ten opzichte van vorig seizoen. Lawson en Oliver Bearman hebben wel hun kansen gekregen om coureurs te vervangen tijdens een Grand Prix-weekend. Daarin lieten beide rijders zien wat ze kunnen achter het stuurtje van een Formule 1-auto. Lawson mag door de tegenvallende prestaties van Sergio Pérez hopen op een plekje in de koningsklasse van de autosport. Bearman heeft zijn plaatsje bemachtigd, aangezien hij volgend jaar uitkomt voor Haas.
F1 stuit op voldoende struikelblokken
Het idee om jonge coureurs een race te geven vereist nog een enorme hoeveelheid details om überhaupt in overweging genomen te worden Het zou gaan om een mini-evenement in de dagen na de seizoensfinale in Abu Dhabi. De coureurs krijgen dan vrije trainingen, een kwalificatie en een sprintrace. Dit zou in aanvulling zijn op de gebruikelijke test in Abu Dhabi, waar teams twee auto's laten rijden, waarvan één uitsluitend bedoeld is om jonge coureurs de kans te geven.
The Race heeft begrepen dat het idee bij de aandeelhouders voor een positieve reactie heeft gezorgd. Er zijn echter nog voldoende struikelblokken die getackeld moeten worden voordat het idee erdoorheen komt. Zo hebben de Formule 1-teams te maken met een budgetplafond. Een crash kan een team natuurlijk over de limiet helpen en dat zou niet de bedoeling mogen zijn. Daarnaast moeten de monteurs en ingenieurs dan nog langer van huis blijven aan het einde van een al heel lang Formule 1-seizoen.
Het grootste struikelblok is misschien wel de discussie rondom de superlicentiepunten. Om door te stromen naar de Formule 1 moeten coureurs voldoende superlicentiepunten behalen, anders kan de doorstroming ontzegd worden. Dat gebeurde eerder bij Colton Herta, die in belangstelling stond van het zusterteam van Red Bull. Bovendien moeten er natuurlijk ook genoeg jonge coureurs mee kunnen doen aan deze sprintrace. Hoewel het einde van 2024 haalbaar zou kunnen zijn, lijkt het idee pas in 2025 uitgevoerd te kunnen worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties