Technisch directeur van Mercedes Mike Elliott is ingegaan op de reden waarom zijn team heeft gekozen voor de extreem smalle sidepods. De man van de Duitse renstal laat weten zich geen zorgen te maken over eventuele illegale dingen, aangezien zijn het concept bij de FIA hebben voorgelegd en er vanuit daar geen negatieve geluiden zijn gekomen voor het team.
In gesprek met Ted Kravitz van Sky Sports laat de Brit weten waarom het team heeft gekozen voor het aanpassen van de sidepods. 'Het is onderdeel van de aerodynamische ontwikkeling van de auto. Wat betreft waarom we dat hebben gedaan, iets dat je waarschijnlijk nog liever wilt weten, is om de wake van de voorbanden te controleren, dat is iets wat elk team zal doen en er zijn verschillende manieren om dat te doen.' De wake is het soort vacuüm van luchtstromen dat zich vlak na een object, in dit geval de banden, bevindt, en de verstoorde lucht achter dat vacuüm.
De engineer vertelt dat het niet per se uitmaakt of de sidepods nu breed of smal zijn, het zijn allebei manieren om de wake te verhelpen. 'Dat kan met een wijdere sidepod of een smallere sidepod. Wij hebben duidelijk voor die route gekozen. Het is iets heel anders, maar het maakt maar een klein verschil in wat we aerodynamisch willen doen. De voorbanden hebben altijd een groot effect op de auto, het is waarschijnlijk het grootste onderdeel om mee te werken wat betreft aerodynamica.'
'In het verleden hadden we bardgeboards en dat soort dingen, die zijn ons afgenomen', aldus de Mercedes-man, die stelt dat er dus iets anders moest komen. 'We moeten nu dus andere dingen vinden om hetzelfde te bereiken. Wij hebben dat geprobeerd te doen met de smalle sidepods, om zo de wake te stoppen tegen de sidepod aan te blijven zitten. Andere teams hebben ervoor gekozen om de sidepod juist zo breed mogelijk te maken om het op die manier weg te krijgen. Het zijn gewoon twee manieren om hetzelfde te doen.'
Elliott mysterieus over koeling W13
De vraag die bij het zien van de sidepods naar boven kwam, is hoe de koeling van de W13 nu is geregeld. Normaal haalden de sidepods grote happen lucht binnen, maar nu de ingang smaller is bij Mercedes is dat niet meer mogelijk. Elliot blijft een beetje vaag over de oplossing van het team. 'Het is de manier waarop je de auto inricht. In de toekomst zullen mensen foto's zien van de onderkant en het begrijpen. We hebben een aantal stappen gemaakt met het koelen van de auto, maar dat is niet de reden waarom we de sidepods doen zoals we ze doen.'
Auto legaal verklaard door FIA
Toch maakt de Brit zich geen zorgen over sancties van de FIA. De organisatie heeft het immers gekeurd en goed bevonden, zo stelt Elliott. 'Iedereen moet zijn auto laten controleren door de FIA, ook wij. We hebben gesproken met de FIA over hoe we het gelegaliseerd hebben en ik denk dat ze er tevreden mee zijn. Dit is alleen niet het moment om te vertellen waarom onze sidepod deze vorm heeft. Mensen kijken vaak naar de grote veranderingen, maar dat is niet altijd waar de snellere rondetijd zit', besluit hij met een mogelijke hint dat er nog iets anders is waar de W13 haar tijd vandaan haalt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties