Voor Ferrari was het 2024-seizoen weer een jaar waarin het net niet lukte om de titel te pakken. Wel was te zien dat de Italiaanse renstal onder leiding van Frédéric Vasseur wederom grote stappen heeft gezet. Samen haalden Carlos Sainz en Charles Leclerc het maximale eruit en vochten ze tot het einde om McLaren onder druk te zetten. We blikken terug op het jaar van Ferrari met redacteur Bastiaan Jongman en hoofdredacteur Shanna Lutgert.
Red Bull Racing begon het jaar ijzersterk met een aantal dubbelzeges, waarmee ze haar dominante vorm van 2023 door leken te zetten. Al snel bleek echter dat Red Bull een problematische auto had. Na wat updates ging het mis met de Oostenrijkse renstal. McLaren deed haar best om daar direct van te profiteren. Ferrari wilde hetzelfde doen, maar kende voor de zomerstop een aantal behoorlijke dieptepunten. Tijdens raceweekenden als die van Canada en Oostenrijk ging het totaal niet goed, terwijl hoogtepunten als Monaco weer hoop boden.
Het was aan de Italiaanse renstal om te onderzoeken waar die wisselvalligheid weg kwam en hoe ze het op konden lossen. De Scuderia ging aan de slag, en wist na de zomerstop een gigantische stap te zetten. Niet alleen operationeel, maar ook betreffende de SF-24, waarin Sainz en Leclerc zich steeds beter begonnen te voelen. Het ging zelfs zo goed dat ze in begonnen te lopen op Red Bull en McLaren in het kampioenschap. McLaren was de eerste die de kampioensformatie inhaalde in het constructeurskampioenschap, en dat gebeurde in Bakoe.
In Mexico wist ook Ferrari Red Bull in te halen, waardoor het team uit Maranello zich kon focussen op de Britse renstal. Uiteindelijk grepen ze er net naast. 'Na Bakoe leek het er inderdaad sterk op dat McLaren de topfavoriet was in de strijd om de constructeurstitel', begint Jongman. 'Ze kwamen toen op elk soort circuit goed uit de verf, wat hun kracht duidelijk benadrukte. Bij Ferrari leek dat destijds nog niet het geval, al moet ik zeggen dat ze tijdens de laatste twee triple headers indrukwekkend hebben gepresteerd. Na de één-twee in Austin dacht ik echt dat Ferrari nog volop meedeed om de titel. De crash van Sainz in Brazilië was echter kostbaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Aan de andere kant maximaliseerde McLaren ook niet alles'
In de regen op zaterdag en zondag in São Paulo ging het voor Sainz twee keer flink mis. Tijdens de kwalificatie crashte hij hard, en tijdens de race maakte hij de fout door over de gladde, witte lijnen te rijden. Gedurende de laatste triple header was te zien hoe kostbaar die fout uiteindelijk was. 'Vooral vanwege het verrassende tempo van Mercedes in Las Vegas, wat ervoor zorgde dat Ferrari opnieuw kostbare punten liet liggen. Aan de andere kant maximaliseerde McLaren ook niet alles, maar ik ben niet verbaasd dat Norris en Piastri uiteindelijk aan het langste eind hebben getrokken', vervolgt Jongman. 'Over het hele seizoen gezien was de MCL38 simpelweg beter dan de auto van Ferrari.'
Lutgert vindt dat juist een bevestiging dat Ferrari het dit jaar erg goed heeft gedaan. Hoewel McLaren de beste auto had, scheelde het aan het einde van het jaar heel weinig punten, wat de verbetering van Ferrari onderstreept. 'Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Sainz een race heeft gemist in Saoedi-Arabië. Een aantal weekenden verliepen voor Ferrari daarnaast ronduit dramatisch, en dat waren weekenden waarin ze veel meer punten hadden kunnen scoren', kaart ze aan. 'Voor 'als' en 'hadden kunnen' koop je in de Formule 1 natuurlijk niets en verander je ook geen uitslagen mee, maar voor mij was het een bevestiging dat Ferrari een heel sterk seizoen heeft gehad.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Op die manier zou je het haast kunnen verwoorden in de richting van: McLaren had geluk dat Ferrari ook een aantal slechte weekenden had, want met de fouten die ze hebben gemaakt, had de Italiaanse renstal ook flink toe kunnen slaan', is Lutgert van mening. 'Ik denk dat de Ferrari de veelzijdigheid van de MCL38 vooral miste, en daardoor soms net wat te afhankelijk was van het soort circuit waarop ze reden. Op bepaalde banen was de snelheid van de rode bolide erg indrukwekkend. Ook qua bandenmanagement staat Ferrari er veel beter voor dan voorheen. Dat was in 2022 een ramp, ging in 2023 al iets beter, en daarin zagen we nu opnieuw een stap.'
'Ferrari zal coureur en strateeg Sainz wel gaan missen'
Die stap heeft Ferrari gezet door middel van de knappe koppen achter de schermen en door haar twee coureurs. Sainz en Leclerc dreven elkaar soms over de limiet, maar werkten ook goed samen en lieten zien dat ze elkaar op een goede manier konden pushen. 'Daarom vind ik het ook jammer dat Sainz op dit moment vertrekt', gaat Lutgert verder. 'Je kon aan hem merken dat hij zich thuis voelde daar, ondanks dat hij vermoedelijk altijd tweede viool zou spelen naast het gouden kind Leclerc. Hij gaf zelf ook aan dat hij het idee had dat de auto met zijn input is verbeterd. Sainz was tijdens sommige weekenden een coureur en een strateeg ineen, en zo'n combinatie is niet zo vanzelfsprekend.'
De Spanjaard liet regelmatig zien dat hij het heft in eigen handen durfde te nemen en liet zien dat hij achter het stuur aan meer dingen kon denken dan hoe hij het gaspedaal in moest trappen. 'Hij was wat mondiger dan Leclerc, en ik hoop oprecht dat Leclerc daarnaar heeft gekeken en daarvan leert. De Monegask beweert dat hij dat achter de schermen heus wel doet, maar daarvoor gaat het tijdens de race nog te vaak mis. Hij moet echt zijn mond opentrekken als hij het niet eens is met dingen, zoals Sainz dat ook deed, en Hamilton vermoedelijk ook gaat doen.' Hamilton zal het zitje van Sainz inderdaad op gaan vullen vanaf 2025, maar terugblikkend op het jaar van de recordkampioen...
'Als Lewis Hamilton zich aandient, begrijp ik wel dat je als teambaas daar geen nee tegen kunt zeggen', neemt Jongman over. 'Als er één coureur is die weet wat een team nodig heeft om kampioenschappen te winnen, dan is hij dat wel. Toch denk ik dat hij het moeilijk gaat krijgen tegen Leclerc, vooral in de kwalificaties. In de races verwacht ik dat Hamilton nog altijd het verschil kan maken. Ik vind Sainz een topcoureur, maar toch moest hij op pure snelheid vaak zijn meerdere erkennen in Leclerc. Sainz maakte veel goed met zijn race-intelligentie. Hij is een berekenende coureur, terwijl Leclerc juist wat emotioneler is. Stel dat je de rollen omdraait en Leclerc aan het begin van het jaar te horen krijgt dat hij moet vertrekken, dan was dit jaar heel anders verlopen. Sainz herpakte zich ijzersterk, terwijl Leclerc dat waarschijnlijk niet op dezelfde manier had gekund.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Gaat Ferrari zichzelf in de nesten werken met Hamilton en Leclerc?
Het bestuur van Ferrari maakte die keuze om Sainz te vervangen uiteraard niet zomaar. Ferrari-voorzitter John Elkann aasde al een tijdje op Hamilton. De gesprekken met de recordkampioen schijnen al sinds de Grand Prix van Monaco 2023 gaande te zijn. De Italiaanse renstal hoopt nu echt alles in huis te hebben om in 2025 direct voor beide kampioenschappen te kunnen gaan. 'Het zou natuurlijk een gigantisch verhaal zijn als Hamilton zijn achtste titel pakt bij Ferrari. Een deel van mij hoopt dan ook dat het laatste hoofdstuk uit zijn carrière succesvol zal zijn. Ferrari lijkt nu immers alle ingrediënten te hebben om er een goed jaar van te maken. De progressie in 2024 was significant', zegt Lutgert.
'Ik vraag me alleen wel af of Ferrari zichzelf niet in de nesten werkt met haar nieuwe rijdersduo. Hamilton zal niet aangenomen zijn als tweede rijder, en Leclerc zit daar al zolang, met een soort van Verstappen-status. Maranello is zijn tweede thuis, en hij zal niet aan de kant willen gaan voor Hamilton', aldus de hoofdredacteur. Daar sluit Jongman zich bij aan. 'Ik denk echter dat het team goed op moet letten op de onderlinge strijd tussen Hamilton en Leclerc; dat kan nog wel eens de achilleshiel worden voor het team', vermoedt hij. Vooral nu men verwacht dat het in 2025 nog dichter bij elkaar zal zitten dan dit jaar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Is het dan wel handig om twee haantjes in het team te hebben? 'Het gaat heel dicht bij elkaar zitten voorin, dus het is belangrijk dat ze elkaar niet helemaal de tent uit gaan vechten, maar juist samen het team beter gaan maken. De concurrentie gaat moordend zijn. Qua snelheid verwacht ik zeker dat ze zich vanaf het begin gaan mengen in de strijd vooraan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties