Voor Alexander Albon ging de tweede vrije training in Singapore niet bepaald van een leien dakje vanwege problemen met de auto. De Britse Thai had vermoedelijk problemen met de batterij, Sargeant kon daarentegen wel goede ervaring op doen, maar blonk niet uit. Waar Williams het in Monza nog zo goed deed, kende Singapore op vrijdag geen genade voor de Britse renstal.
Sargeant en Albon finishten respectievelijk negentiende en twintigste nadat de tweede vrije training niet zo soepel verliep als gehoopt. Albon heeft slechts vijf rondes kunnen rijden voordat hij problemen kreeg met zijn bolide. 'We denken dat het probleem bij de batterij ligt', benadrukt Albon in een persbericht van Williams. 'Ik begon mijn ronde en het voelde oké, maar toen begon ik gewoon kracht te verliezen terwijl ik op het rechte stuk reed', gaat de Britse Thai verder. 'Ik denk dat we het probleem al kennen, dus het zou niet te lang moeten duren om het te repareren, maar hier wil je de kilometers maken omdat het zo'n vertrouwenwekkend circuit is.'
De eerste vrije training ging voor Albon aanzienlijk beter, aangezien hij de dertiende tijd wist te klokken. De Williams-bolide voelt zich comfortabel op circuits met een laag downforceniveau en hoge topsnelheden, zoals Monza. Dat Albon in Zandvoort zich zo competitief kon tonen was dus al een verrassing, en die verrassing hoopt Williams ongetwijfeld ook op zaterdag en zondag in Singapore te laten zien. 'Afgezien van het probleem heeft de auto niet al te slecht aangevoeld en ik geloof niet dat we last zullen hebben van straffen, maar we zullen er vanavond goed naar kijken. Met de temperatuur van de auto hier dit weekend en het gebrek aan rijtijd, zullen we morgen wat moeten gokken, maar het zou goed moeten komen in VT3 morgen.'
Robson ziet werk aan de winkel: 'We gaan de verloren tijd inhalen in VT3'
Aangezien het belangrijk is om voor de zaterdag en zondag de auto optimaal te hebben afgesteld, kan Williams nog niet achterover hangen. 'We hebben ervoor gekozen om wat tests te doen met Alex in VT1, in de verwachting dat we de racevoorbereiding tijdens VT2 zouden voltooien', legt Dave Robson, head of vehicle performance, uit. 'Helaas betekende een probleem binnen het ERS-systeem van de power unit dat we zijn VT2 na slechts enkele ronden op de harde band moesten beëindigen. We zullen 's nachts een ander module in de auto van Alex plaatsen en proberen de verloren tijd in te halen tijdens VT3.'
Sargeant kende een dag zonder problemen, wat ook noodzakelijk was, aangezien de Amerikaan voor het eerst op het Marina Bay Street Circuit rijdt dit weekend. 'Hij kreeg goede ervaring op dit lastige circuit en kon goed aanvoelen hoe hij de prestaties met weinig en veel brandstof op deze baan kon afstemmen. We hebben nog veel werk te doen om de auto te verbeteren, maar we weten waar we naar op zoek zijn en we zullen zeker wat vooruitgang kunnen boeken', aldus Robson.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties