In het onderlinge kwalificatieduel met George Russell kijkt Lewis Hamilton tegen een achterstand van 8-1 aan. Technisch directeur James Allison had niet verwacht dat de zevenvoudig wereldkampioen zo veel slechter dan zijn teamgenoot zou presteren in de kwalificatie. ‘De auto was een beest met problemen’, legt de man van Mercedes uit op de Beyond the Grid-podcast.
‘De afgelopen twee, drie races is de auto een stuk beter geworden. Nu betekenen de kwalificatieresultaten veel meer, omdat de auto geen willekeurige startplaats meer lijkt te kiezen’, is de technisch directeur van mening. ‘Lewis is niet per ongeluk de man met de beste kwalificatieresultaten in de geschiedenis van de sport geworden’, benadrukt Allison. ‘Ik denk dat het te maken heeft met de combinatie van bolide en banden. Het lijkt bijna alsof je de beste rondetijden rijdt wanneer je niet je best doet’, geeft hij aan.
‘Soms zie je iemand een rondetijd rijden in een vrije training of tijdens de kwalificatie, waarvan je je dan afvraagt hoe hij het voor elkaar krijgt. Vervolgens lukt het dan niet nog een keer’, benadrukt Allison dat dit niet alleen bij Mercedes een probleem is. ‘In de kwalificatie is het heel moeilijk om het beste eruit te halen. Het is lastig om zo ontspannen te blijven dat je het beste uit de bolide weet te halen’, denkt de technische man van de Zilverpijlen.
Mercedes is erg tevreden met de kwalificatieprestaties van Russell
Hoewel hij Hamilton enigszins in bescherming neemt, komt Allison ook met lof voor Russell. ‘Hij is heel constant’, vertelt hij over de coureur die naar verluid de bijnaam Mr. Saturday kreeg. ‘In de race zijn ze een stuk gelijkwaardiger, al was de race pace van Lewis dit seizoen al een aantal keren beter dan de race pace van George. Maar als we kijken naar de kwalificatie, dan komt George er een stuk beter uit’, ziet de technisch directeur.
Allison benadrukt dat Mercedes er alles aan doet de coureurs gelijkwaardige bolides te geven. ‘We proberen de auto’s identiek te maken. Als er verschillen zitten in de set-up, dan is dat naar aanleiding van een beslissing van het engineersteam in een van de garages’, aldus de man van Mercedes. ‘In Monaco hadden ze verschillende voorvleugels omdat er maar één nieuwe voorvleugel beschikbaar was. We wilden die voorvleugel zo snel mogelijk op de auto hebben, dus we moesten een keuze maken’, zegt de Brit. ‘Lewis zei toen dat George de voorvleugel wel mocht hebben’, sluit Allison af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties