De Grand Prix van Australië eindigde met een klapper. George Russell eindigde in de muur en zorgde daarvoor dat Mercedes een zeldzame nulscore mocht noteren. Achteraf werd Fernando Alonso voor het incident hard bestraft. Terecht, vindt Robert Doornbos, die verder ook stilstond bij het drama van Mercedes als team.
Doornbos besteedde in zijn analyse bij het Race Café van Ziggo Sport uitgebreid aandacht aan Mercedes. 'Dit somde wel het weekend van Mercedes op', zegt de analist bij de crash van George Russell. 'Het is wel dramatisch dat je gewoon met twee uitvalbeurten naar huis gaat', zegt Doornbos over de Duitse fabrikant, die in eerste instantie tot de vijfde plek, achter Aston Martin terugviel, maar de vierde plek weer terugkreeg na de straf voor Alonso.
Hamilton het hangende schouders
Waar Russell tot zijn crash nog voor een zesde plek vocht, viel Lewis Hamilton in de kwalificatie al uit in Q2. 'Hamilton heeft geen off-day, maar een off-seizoen, en het wordt alleen maar erger', aldus Doornbos. 'Hij wordt verslagen in de kwalificatie, in de race houdt zijn auto ermee op, en de motivatie is weg. Pitreport Jack Plooij ziet de moed bij Mercedes steeds verder in de schoenen zakken. 'Als je Hamilton in het vierkantje ziet staan, lijkt het wel alsof hij knock-out geslagen is', zegt Plooij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vervolgens komt Doornbos terug op de crash van Russell, die meteen om een rode vlag vroeg. Dat begrijpt Doornbos wel. 'Uit angst voor zijn eigen leven, maar ook: ik heb de auto nu afgeschreven, dus het zou mij best goed uitkomen als er nu een rode vlag komt. Dan gaat de race-uitslag een ronde terug, en pakt hij alsnog een paar puntjes', zegt Doornbos. Ditzelfde deed Alonso een jaar eerder in Australië ook al, toen hij bij de chaotische herstarts ook terrein verloor, maar alsnog het podium mocht betreden.
Doornbos kraakt de FIA
Hoewel Doornbos Russell van een verborgen motief beticht, vindt de Rotterdammer wel dat de Brit gelijk had. 'Ze zijn hier wel te langzaam mee. Ik vond hier een Virtual Safety Car wel te weinig.' De heren aan tafel denken dat het vooral commerciële overwegingen waren, aangezien velen niet graag een race onder een rode vlag beëindigen. Uit sportief oogpunt valt het ook te verklaren dat Russell na zijn fout geen punten meer hoorde te pakken, wat dus bij een rode vlag wel gebeurd was.
Alonso speelt de vermoorde onschuld
Doornbos wijst bij het ongeluk wel met de beschuldigende vinger naar Alonso. 'Hij remt driehonderd meter eerder', zegt de oud-coureur enigszins overdreven. 'Daarna remt hij nog eens bij. Daarom liep Russell opeens zo hard in. Je probeert een goede exit te krijgen, dat kan. Maar als jij een crash veroorzaakt, dan komen er vragen, en dan vraagt de FIA: mogen wij even de data inzien? Data liegt nooit', zo geeft Doornbos de schuld van het incident aan Alonso.
Dit is op de onderstaande tweet ook te zien. Rechts is aan het blauwe lijntje te zien dat Alonso vroeg van het gas af ging, en daarna nog een keer bijremde. Alonso had het zelf vervolgens vooral over een probleem met zijn gaspedaal, dat zou blijven hangen. 'Als jij vervolgens een Oscar-waardige act geeft naar je team, en roept dat je problemen hebt met het gaspedaal, maar dat had hij niet', vervolgt Doornbos. 'De FIA heeft dat ook gezien en gezegd: je lult.'
De tekst gaat verder onder de tweet.
'De FIA zegt gewoon: mogen wij even de data zien? Hij gaat gewoon veertig kilometer per uur langzamer, dus dan is de closing rate enorm. Dan schakelt hij ook nog terug.' Het is ook niet de eerste keer dat Alonso een brake test doet bij een concurrent. Op de Nürburgring in 2003 schakelde Alonso McLaren-coureur David Coulthard uit door een extreme brake test, ofwel: een oude vos verliest zijn streken niet. 'Duwen en trekken hoort erbij, maar dit gaat te ver', vindt Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties