De Formule 1 kent een ongekende populariteit. In Nederland is die populariteit grotendeels te danken aan de prestaties die Max Verstappen over de jaren heen heeft neergezet, maar ook op wereldniveau is sport ongekend populair. In de meest recente aflevering van de Italiaanse 2046-podcast is de CEO van de Formula One Group, Stefano Domenicali, te gast. Hij vertelt hoe het de Formule 1 is gelukt om in korte tijd zo immens populair te worden.
Natuurlijk houdt een racefan zich nog altijd met name bezig met de stand van de kampioenschappen, de ontwikkelingen van de auto's, en wat de de nieuwe reglementen voor de sport betekenen. Maar het valt niet te ontkennen dat Formule 1-fan zijn tegenwoordig nog veel meer inhoudt. 'Onze sport is zonder meer een technische sport, maar als je geen mensen hebt die het verschil maken en als voorbeelden gaan gelden dan verlies je de passie', vertelt Domenicali.
De ervaring uitbreiden
Tegenwoordig is de Formule 1 overal te vinden. Op televisie, op YouTube, op sociale media, en zelfs in mode. 'Wat de afgelopen jaren zeker een succesfactor is geweest, is dat we hebben begrepen dat wanneer je een evenement enkel als sportevenement presenteert dit ervoor had gezorgd dat we aan populariteit hadden verloren', begint Domenicali. Domenicali is CEO van de Formula One Group die de commerciële rechten van de sport bezit. Het bedrijf gaat over alles wat niet direct op de baan zelf gebeurt.
Het werd Domenicali dus duidelijk dat om een breder publiek aan te spreken de Formule 1 niet alleen maar als sport gepresenteerd moest worden. 'Toen zijn we ten eerste begonnen met het veranderen van hoe we communiceerden.' Op die manier kon de sport mensen gaan aanspreken die daarvoor openstonden. 'Voorheen werd er geen gebruik gemaakt van sociale media. Voorheen werden er geen ander soort producten aangeboden, zoals wat we met Netflix hebben gedaan.' De Netflix-serie Drive to Survive waarin verschillende coureurs en teams gedurende het seizoen worden gevolgd, zorgde met name voor een enorme toename van populariteit in de Verenigde Staten.
'Voorheen werden dat soort series niet geproduceerd. We werken nu ook aan een productie samen met Apple voor een film met Brad Pitt.' Er is nog niet veel bekend gemaakt over die film behalve dat de productie is gestart. Ook is er nog geen titel bekendgemaakt. De film moet in 2025 uitkomen. 'Dat zijn allemaal dingen die er voorheen nog niet waren', vertelt Domenicali. 'Deze dingen maakten geen deel uit van de communicatiemethodes waarvan de Formule 1 gebruik maakte. Wij hebben ze geïntroduceerd en ik geloof dat ze het publiek hebben verbreed.'
De nieuwe manier waarop de sport wordt gepresenteerd beperkt zich niet alleen tot entertainment op het scherm. Ook tijdens raceweekenden wordt er meer aandacht besteed aan vermaak buiten de sessies om. 'Wie naar een Formule 1-evenement komt, moet op allerlei manieren vermaakt worden. Dus zijn we begonnen fan-zones aan te leggen waar er muziek wordt gedraaid, er zijn concerten, er zijn simulatoren. Allemaal activiteiten die het weekend vullen. Door middel van het aanbieden van verschillende prijstellingen, willen we zoveel mogelijk mensen aantrekken.' Domenicali zelf is erg tevreden met hoe de metamorfose van de sport tot nu heeft uitgepakt. 'Ik geloof dat het deze elementen zijn die maken dat we tegenwoordig zo geliefd zijn', concludeert hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties