In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de race in de Mexico.
AlphaTauri (Ricciardo, P7; Tsunoda, P12)
AlphaTauri wist op indrukwekkende wijze het maximale uit de auto te halen. Yuki Tsunoda zou al met een achterstand aan het raceweekend beginnen dankzij een straf na de vervangen motor, maar het zusterteam van Red Bull Racing koos er tijdens de kwalificatie voor om de Japanner als strategische troef te gebruiken. Uiteindelijk scoorde teamgenoot Daniel Ricciardo daardoor een aantal kostbare punten voor het team. 'Er gaan momenteel veel emoties door me heen,' begon de Australiër, 'maar ik voel me momenteel zelfs beter dan goed! Als je op dit circuit twee keer moet starten houden we wel even onze adem in, want het duurt lang tot we bij bocht een aankomen en er kan dus van alles gebeuren.'
Tot grote opluchting van Ricciardo liep het voor hem uiteindelijk goed af, al verloor hij wel enkele posities gaandeweg de race. 'Ik wist dat de rode vlag roet in het eten zou gooien, maar ik ben blij om te horen dat Kevin (Magnussen, red.) oké is. De herstart op harde banden, terwijl de concurrentie op medium-banden stond, was zo ongeveer het beste scenario, en we hebben het goed afgehandeld.' Uiteindelijk leek het er nog even op dat de Australiër George Russell in zou kunnen halen, maar het einde kwam helaas te snel in zicht. 'Maar het is hoe dan ook bijzonder dat we met een Mercedes konden vechten.'
Ook Tsunoda leek, tegen alle verwachtingen in, aanspraak te maken op punten nadat hij vanaf de achterhoede terug de top tien in wist te klimmen. Helaas mocht het niet baten, en liep hij na een iets té overmoedige inhaalactie ten opzichte van Oscar Piastri de punten mis. 'Ik wil het team en Daniel feliciteren met de behaalde punten,' benadrukte de Japanner na de race. 'De snelheid voelde naar verwachting goed, dus het incident met Piastri was echt zonde. Maar ik ben wel blij met mijn sessie op de harde band, want zonder dat deel van de race was de achtste plek sowieso niet haalbaar geweest.' Tsunoda liet met vlagen een uitstekende snelheid zien, maar helaas zorgde het ook voor te veel gedrevenheid. 'Ik voelde dat de banden harder begonnen te slijten en dus wilde ik zo snel mogelijk inhalen, dus ik wil mijn excuses aanbieden voor het incident en het verliezen van de punten.'
Alpine (Ocon, P10; Gasly, P11)
Schadebeperking stond ook voor Alpine grotendeels centraal in Mexico. Tijdens de kwalificatie liepen Esteban Ocon en Pierre Gasly Q3 mis, en Ocon kwam zelfs niet verder dan Q1, maar na een knappe inhaalrace wist hij toch nog een cruciaal punt binnen te halen voor de Franse renstal. 'Een lastig weekend eindigde gelukkig positief voor ons nadat ik hard gevochten heb voor een plek in de top tien. Over de boordradio zei ik al dat ik nooit opgeef, en ook vandaag was dat belangrijk.' De Fransman haalde het maximaal haalbare uit de auto, en dat leverde hem met een beetje geluk één punt op. 'We hebben het goed gedaan in een race waar vooral veel gebeurde. Ik had geen goede start en verloor daar een paar posities, waardoor ik achter het veld aan moest rijden. Maar we namen een risico en uiteindelijk wierp dat vruchten af.' Bij de herstart wist Ocon namelijk weer posities te winnen, en na een knappe inhaalrace eindigde de Fransman de race als tiende. 'We hebben onze potentie gemaximaliseerd en die tiende plaats leverde ons een verdiend punt op.'
Teamgenoot Gasly viel helaas net buiten de punten, want de Safety Car en rode vlag pakten uiteindelijk minder positief uit voor de Fransman. 'Ik heb zeker een lastige middag achter de rug,' benadrukte Gasly, 'en het is altijd frustrerend om de punten net mis te lopen. Maar ik denk dat we alles zo goed mogelijk gemaximaliseerd hebben, maar de Safety Car en rode vlag kostten ons gewoon veel in ons gevecht om de negende plek te bereiken.' Gasly gaf vooral toe dat er nog een aantal verbeterpunten overblijven na de race in Mexico, en hoopt dat hij deze voor het raceweekend in Brazilië kan bekijken. 'We bleven op veel punten achter en er zijn dus dingen die we moeten onderzoeken, maar ik kijk uit naar het afronden van het drieluik in Brazilië.'
Williams (Albon, Pp; Sargeant, DNF)
Na een subliem weekend in Austin, waar Logan Sargeant zijn eerste Formule 1-punt scoorde, nam Alexander Albon de touwtjes weer in handen in Mexico. De Thaise Brit wist tussen alle hectiek door op knappe wijze een negende positie veilig te stellen, en daarmee twee cruciale punten te scoren voor het team van Williams. 'Het was echt een goede race en dat verraste me,' gaf Albon toe. 'We hadden namelijk niet echt een goede snelheid tijdens de race. De baan was iets te heet voor ons en dus moesten we goed op de banden letten, maar daar rekende ik al op.' Ondanks de moeilijkheden kon Albon alles toch goed onder controle houden, en dat loonde uiteindelijk met een goed resultaat. 'Onze start én herstart waren allebei goed en daar kon ik posities winnen, en onze strategie leverde me ook veel op. De rode vlag gooide wel roet in het eten, maar de plekken die ik onder de Safety Car verloor kon ik gelukkig weer goedmaken.'
Na een uitstekende prestatie, én zijn eerste punten van zijn Formule 1-carrière, in Austin, moest Sargeant er in Mexico toch echt weer aan geloven. De Amerikaanse coureur kwam niet verder dan de zestiende plek, en uiteindelijk kreeg hij zelfs een uitvalbeurt achter zijn naam. 'Ik vond het wel een sterke zondag van mijn kant,' gaf Sargeant toe. 'De snelheid zat er goed in en ik liet een paar mooie acties zien. Ik had wel een slechte herstart en dat kostte me uiteindelijk een klassering in de top tien.' Een tegenvaller voor Sargeant dus, die nog eens werd versterkt door zijn uitvalbeurt. 'Gaandeweg de race probeerden we een probleem onder controle te houden, maar vanuit de betrouwbaarheid kwamen we gewoon een ronde tekort.' De bolide kon de benzine niet bij de motor krijgen, en dus werd een uitvalbeurt onvermijdelijk. 'Het is jammer om de race niet uit te kunnen rijden nadat ik alles gegeven heb 71 ronden lang, maar er blijven genoeg positieve punten over.'
Alfa Romeo (Zhou, P14; Bottas, P15)
Na een indrukwekkende kwalificatie van Valtteri Bottas en Guanyu Zhou viel het raceweekend in Mexico volledig in het water tijdens de race. De Safety Car en rode vlag gooiden ook voor hen roet in het eten, en uiteindelijk vielen ze daardoor verder terug dan gehoopt. Bottas baalde er logischerwijs flink van. 'We hadden niet onze dag. Het was moeilijk op zondag, en de situatie viel ook niet bepaald onze kant op. De Safety Car kwam op het verkeerde moment, namelijk één ronde na mijn pitstop, en door de rode vlag kreeg iedereen eigenlijk een gratis pitstop.' Alfa Romeo besloot het op de gok te nemen, maar verloor uiteindelijk door een keuze die in eerste instantie de beste leek. Tot overmaat van ramp pakte ook de herstart niet goed uit voor de Fin. 'De herstart leek in eerste instantie oké te gaan, maar toen kwam ik middenin het verkeer terecht en ontstond er zelfs contact met Stroll.' De punten leken voor het eerst in tijden dichtbij, en het mislopen van de top tien zorgt ongetwijfeld voor frustratie bij Bottas. 'Het is natuurlijk jammer dat we iedere keer zonder punten vertrekken, vooral omdat we dit weekend goed op weg leken. Maar het was gewoon niet onze race, en we hebben nu nog drie weekenden de tijd om het tij te keren.'
Zhou onderging grotendeels hetzelfde lot: de Safety Car en rode vlag maakten het ook voor de Chinese coureur lastig, en punten scoren bleek onmogelijk te zijn na de herstart. 'Het was een frustrerende race,' benadrukte Zhou. 'Onze snelheid verdween grotendeels door de rode vlag, want ik was één van de eersten die een pitstop maakte voor harde banden om vervolgens één van de enige te zijn die gebruikte harde banden onder de auto had liggen.' Strategisch pakte het dus slecht uit voor Zhou, en dat deed hem uiteindelijk de das om. 'Mijn herstart was verder prima, maar het was onmogelijk om mijn positie te verdedigen. Het verschil in grip was te groot en ik was machteloos tijdens het tweede deel van de race. Dat is jammer na de uitstekende start van het weekend.'
Haas (Hülkenberg, P13; Magnussen, DNF)
Ook voor Haas werd de Grand Prix van Mexico er één om snel te vergeten. De uitvalbeurt van Kevin Magnussen, die een aantal fans de schrik van hun leven bezorgde met een beangstigende crash, bleef achter met een uitvalbeurt. 'Ik kwam in de muur terecht nadat de wielophanging linksachter het begaf,' zei de Deen. 'Dat gebeurde op één van de slechtste plekken en ik kwam in de muur terecht, dus mijn handen kregen best een klap te verduren. Dat deed pijn, maar het gaat inmiddels weer goed.' Wat er precies gebeurde is vooralsnog onduidelijk, maar Magnussen is wel van plan er werk van te maken. 'We moeten nog onderzoeken wat het precies mis is gegaan, want het leek gewoon uit het niets te komen. Daarvoor was alles oké, dus ik weet niet hoe het kon gebeuren.'
Teamgenoot Nico Hülkenberg had het in dat opzicht een stuk beter, al is het geen pretje om genoegen te moeten nemen met een twaalfde plek. 'De baden begonnen op hoog tempo steeds verder te slijten, maar 37 ronden op dezelfde set was vanaf het begin al erop of eronder. Op de medium-banden was het voor ons gewoon onmogelijk, maar we hadden de harde banden helaas al gebruikt omdat we maar één pitstop wilde maken en die rode vlag niet aan zagen komen.' Het ging voor de Duitser dus vooral mis op strategisch vlak, en de rode vlag gooide ook voor hem roet in het eten. 'Die timing was niet ideaal, en het verpestte mijn race wel, ja. Maar het belangrijkste is dat Kevin oké is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties