In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Haas, en Williams. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.
Alpine
Het was voor de Franse renstal een weekend om gauw te vergeten. Voor de twee Alpine-coureurs was het in bocht 1 al einde wedstrijd, nadat Daniel Ricciardo, op zijn beurt weer door Zhou Guanyu van achteren werd geraakt, botste op de Alpine's. In ronde drie waren beide coureurs naar binnen gehaald, en kon de Franse renstal alvast in gaan pakken.
‘Ik heb niet zoveel te melden. Ik heb
aardig wat pijn geleden in bocht 1', vertelt Esteban Ocon aan F1TV in antwoord op hoe hij de botsing met teamgenoot Gasly mee heeft gemaakt. 'Zhou botste op de achterkant van mijn auto.
Ik vloog daardoor twee of vier meter de lucht in en landde met een grote klap.
Mijn stoel brak daardoor door de helft, wat wel aangeeft hoe groot impact was.
Dat zijn de consequenties van racen in de achterhoede, coureurs nemen meer risico’s
daar. Ik wil dit weekend graag gauw vergeten.’ De Franse coureur gaf nog wel aan dat het na de wedstrijd fysiek wel goed met hem ging.
'Beide coureurs hadden een goede start, Pierre (Gasly, red.) stond zelfs op P10', zegt teambaas Otmar Szafnauer over het incident aan het begin van de wedstrijd, eveneens tegen F1TV. 'Vanaf de pitmuur heb je er gewoon geen controle over.' Szafnauer was er van overtuigd dat de Alpine's punten hadden kunnen scoren vandaag, als de kettingbotsing niet had plaatsgevonden.
Alfa Romeo
De dag werd voor Alfa Romeo vooral getekend door de vroege botsing van Zhou op Ricciardo en de Alpine's. 'We hadden een goede kans om een sterke kwalificatie om te zetten in punten, maar helaas kwam onze race in gevaar in de eerste ronde, net na de start. Zhou, die voor me zat, had wat problemen met de strategie van het remsysteem, dus ik moest om hem heen bewegen en verloor wat momentum', reflecteert Bottas op de start van de race. 'Bovendien passeerden alle auto's die op zachte banden vertrokken ons snel. Over het algemeen was ons tempo niet zo goed als gisteren, en daardoor konden we niet echt terug door het veld klimmen.' De Finse coureur zegt nu vooral zich op de volgend race, de Grand Prix van België, te gaan concentreren.
Ook Zhou zegt teleurgesteld te zijn met de resultaten van het team vandaag. 'De opgetogenheid over het resultaat van gisteren stond op zijn kop en het valt niet te ontkennen dat het vandaag erg teleurstellend was. We moeten nog alle informatie verzamelen over wat er precies bij de start gebeurde: ik gaf vol gas en toen ging er ineens iets mis en moest ik de hele procedure opnieuw doen om een goede start te maken', aldus de Chinese coureur over zijn slechte start. 'We gaan dit meteen onderzoeken om herhaling in de toekomst te voorkomen. Dat gezegd hebbende, was onze race na dit moment zo goed als voorbij: we stonden achteraan op de grid, met niet veel kansen om terug te klimmen.'
Haas
Het team van Haas was een beetje onzichtbaar tussen de chaos van de start en de strijd om het podium door. Magnussen kwam niet hoger dan een zeventiende plek, en is daarom ook niet tevreden met zijn prestaties in Hongarije. “Ik heb geen goed gevoel over de resultaten. Het is een teleurstellende dag voor ons. Ik had geen tempo op de harde band, we hadden twee lange stints op de harde banden, maar waarschijnlijk hadden we drie stops moeten maken', reflecteert de Deen. Hij blikt hoopvol vooruit op de volgende race: 'We proberen altijd iets te leren van elke race, en we gaan proberen iets anders te doen voor België. Het is op dit moment belangrijk om geduldig te zijn en te wachten op enkele upgrades. We moeten ons hoofd koel houden en doorgaan naar de volgende.'
Nico Hülkenberg was ook zeker niet tevreden met zijn P14-finish. Het team van Haas heeft daardoor ook geen punten weten te pakken vandaag. 'Niet goed genoeg in de race, wat eigenlijk geen nieuws was, we wisten dit en verwachtten dit', begint de Duitse coureur. 'Om eerlijk te zijn denk ik dat we er vandaag beter uitzagen dan in de afgelopen paar races op zondag, dus ik ben niet al te teleurgesteld, aangezien dit een van de zwaarste (circuits, red.) van het seizoen is in termen van non-stop bochten, en er is niet veel rust voor de banden of de coureur. We zaten niet ver achter de coureurs die in de punten zaten, dus misschien was het eigenlijk een beetje beter dan ik had verwacht om vandaag in te gaan', sluit Hülkenberg toch enigszins hoopvol af.
Williams
Williams was de enige van de kleinere teams die wel een goede zondag leek te hebben. Alexander Albon wist op de elfde plaats te finishen. De Thais-Britse coureur blikt daarom ook positief terug op de race. 'P11 is best een verrassend resultaat', zei Albon na de race. 'Het was nogal een verdedigende race en die doen we graag. We kwamen op dit circuit wetende dat het niet bij ons zou passen en we kwalificeerden ons waar het tempo van de auto was. Schone lucht is hier zo belangrijk. `Ook al ging ik vroeg naar de pits, toen ik eenmaal schone lucht had, had ik veel ronden om de band langzaam in te drukken, dus toen ik eenmaal naar buiten kwam en de andere auto's ondermijnde, had ik nog wat grip over en kon ik ze achter me houden.' Albon is blij met de prestaties van vandaag: 'Om P11 te eindigen en gisteren bijna Q2 te halen, dat is een heel goed teken, dus als we de laatste problemen kunnen oplossen, dan zitten we op een goede plek op verschillende circuits.'
Ook Logan Sargeant was tevreden met zijn prestaties tijdens de race, ondanks dat de Amerikaan niet hoger dan P18 finishte. 'Eerlijk gezegd was ik best tevreden met hoe de race verliep', aldus Sargeant. 'Ik denk dat we een beetje pech hebben gehad met de strategie. We hadden een trage eerste pitstop die ons behoorlijk veel kostte, maar al met al was het tempo redelijk goed gezien het een circuit is dat behoorlijk slecht voor ons had moeten zijn.' Ook Sargeant kijkt uit naar Spa-Francorchamps.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties