De Braziliaanse GP bracht het team van Mercedes de begeerde overwinning in het 2022-seizoen. Door enkele updates en steeds beter begrip van de W13 vocht het team zich terug gedurende het seizoen en dit werd beloond met sterke optredens in de laatste paar races van het seizoen. Na het succes in Brazilië verwachtte men wederom een sterk Mercedes in Abu Dhabi, maar aan die verwachting kon niet worden voldaan.
Slechts zeven dagen na de 1-2 op Interlagos, was Mercedes in Abu Dhabi langzamer dan beide concurrenten Red Bull en Ferrari. F1-journalist en tech-expert Mark Hughes analyseert waarom dit het geval was via de officiële website der Formule 1. 'Na de significante verbeteringen aan de vloer en achtervleugel, in combinatie met een gewichtsreductie, werd de W13 een stuk competitiever. Een belangrijk feit is echter dat dit vooral op banen was waar een hogere mate van luchtweerstand niet direct wordt afgestraft', zo opent Hughes zijn analyse.
'In Abu Dhabi echter zijn er veel lange rechte stukken waar de coureurs vol gas doorheen gaan. Door het seizoen heen is gebleken dat Mercedes met de W13 een stuk meer luchtweerstand heeft dan Red Bull met de RB18,' De strategische keuzes van Mercedes werden door dit gegeven sterk beïnvloed. Na de vrije trainingen zag de renstal de concurrent Red Bull ongrijpbaar zou zijn. 'We hebben de keuze gemaakt om de keuze voor onze afstelling volledig op de race te baseren. Hierbij hadden we gehoopt Ferrari achter ons te kunnen houden in de kwalificatie', zo legde Andrew Shovlin van Mercedes uit.
'Mercedes reed met een flinke vleugel'
De race-afstelling hield in dat Mercedes een grotere achtervleugel monteerde. In de vrije trainingen experimenteerden de coureurs nog met een kleine achtervleugel, maar daarmee verloren zij te veel tijd in de bochtige secties. 'Omdat bandenmanagement in de race bepalend zou worden, besloot Mercedes de grotere achtervleugel te monteren, om zo de banden beter te kunnen sparen. Dit bracht echter mindere prestaties op de rechte stukken met zich mee. Daarnaast had Mercedes problemen met de opwarming van de voorbanden.' De remkoeling van het team werkt erg goed en zorgt voor minder slijtage in de race, maar in kwalificaties blijkt het lastig de banden goed op te warmen. 'In Abu Dhabi gaven ze de prioriteit aan de race door meer te richten op bandenkoeling, daarom verloren ze in de kwalificatie te veel.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties