Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA, heeft met één tweet mogelijk een hoop teweeggebracht bij meerdere autofabrikanten en autosportteams. Ben Sulayem gaf op het social media-platform namelijk aan dat hij een proces wilde starten waarbij het bestuursorgaan zou kijken naar de mogelijkheid om nieuwe teams toe te voegen aan de Formule 1-grid. Hiermee wijkt de FIA af van statements die gemaakt zijn door mensen als Stefano Domenicali, die geen meerwaarde zagen in een elfde renstal. F1Maximaal zet op een rijtje welke teams mogelijk een kans willen in de Formule 1.
De FIA heeft een tijdje aangegeven dat het niet in de positie was om een elfde team toe te voegen aan de Formule 1-grid. Al sinds het 2017-seizoen rijden er tien teams in de koningsklasse en daar leek in de nabije toekomst geen verandering in te komen. Nieuwe kandidaten zouden namelijk waarde moeten toevoegen aan de sport en dat was niet zomaar het geval. Dit werd voor een deel geleid door de angsten van de belanghebbenden van de Formule 1 dat het stabiele franchisemodel, dat in de afgelopen jaren is opgebouwd, in gevaar zou kunnen komen, als er nieuwe teams worden toegelaten. De huidige teams wilden vooral het prijzengeld niet delen. Toch lijkt nu de eerste stap gezet voor enkele nieuwkomers.
Andretti staat al een tijd te popelen
Als we praten over mogelijke nieuwkomers in de Formule 1, dan denkt iedereen gelijk aan het Amerikaanse Andretti Autosport. Michael Andretti, de zoon van de enkelvoudig wereldkampioen Mario Andretti, heeft zijn interesse in de sport nooit onder stoelen of banken geschoven. De Amerikaan heeft al een succesvol IndyCar-team en hij wil nu ook profiteren van het succes van de Formule 1 in de Verenigde Staten. Er was al een poging om in 2024 op de grid te staan, maar een deal met Sauber ging uiteindelijk niet door. Daarmee was de Amerikaanse renstal wel de Formule 1 ingekomen, maar niet als elfde team. Sauber is uiteindelijk in zee gegaan met Audi.
Er zijn meerdere geluiden geweest over de deal tussen Andretti en Sauber. De Zwitserse renstal stelde naar eigen zeggen eisen waar Andretti simpelweg niet aan kon voldoen, terwijl het Amerikaanse team juist zegt dat Sauber op het laatste moment de eisen aanpaste. Desalniettemin gaf Andretti de Formule 1-droom niet op. Er zijn zelfs voldoende geluiden dat er op de achtergrond al voldoende fundering ligt voor een intrede. Zo zou het geld al in orde zijn en heeft Andretti zelfs al een motorfabrikant op het oog. Als het team daadwerkelijk aan de Formule 1-grid wordt toegevoegd, dan zal het naar alle waarschijnlijkheid met Renault-motoren rijden.
Lees ook
Wolff: Andretti heeft nog niet getoond een toevoeging te zijn aan de Formule 1
Andretti blijft hoopvol over intrede in 2024: 'We hebben het budget en een motorleverancier'
Andretti niet het enige Amerikaanse team met een oogje op F1
Gedurende de saga omtrent het inschrijftermijn voor motorfabrikanten om in 2026 onderdeel te zijn van de Formule 1 werden er meerdere namen genoemd die mogelijk op de deur van de sport kloppen. Zo lijkt het op één na grootste automerk in de Verenigde Staten, Ford, ook wel oren te hebben naar een intrede in de koningsklasse van de autosport. Zo heeft het merk achter de schermen al enkele gesprekken gevoerd met de leiding van de Formule 1. Ford kijkt daarmee naar het 2026-seizoen en als dat te vroeg komt dan is een intrede na dat jaar ook nog mogelijk. Ford wil vooral inhaken vanwege het grote succes van de Formule 1 in de Verenigde Staten, waar aankomend seizoen natuurlijk al drie Grands Prix gehouden zullen worden. Ook de ontwikkelingen omtrent klimaatneutraliteit staat Ford wel aan.
Het is echter de vraag of Ford ook daadwerkelijk een opzichzelfstaand team zal worden. Het Amerikaanse automerk lijkt meer trek te hebben om een sponsor te zijn van een bestaand team, waarmee het dezelfde rol zal spelen als Alfa Romeo nu doet bij Sauber. Het zou niet de eerste keer zijn dat Ford in de Formule 1 te vinden zal zijn. De meest bekende periode van het merk in de sport was toen het Cosworth voorzag van sponsoring, maar dat bleek uiteindelijk een grote mislukking te zijn. In 2004 trok Ford de stekker uit de deal en trok het zich tegelijkertijd terug uit de wereld van de Formule 1.
Hyundai vooral geïnteresseerd in motorprogramma
Ford werd de afgelopen maanden vooral in één adem genoemd met Hyundai. Beide autofabrikanten zouden namelijk op zoek zijn naar een deal met Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal heeft natuurlijk zijn eigen motorafdeling uit de grond gestampt. Dat heeft de interesse van zowel Ford als Hyundai gewekt. Het Zuid-Koreaanse merk heeft nog geen geschiedenis in de Formule 1, maar het haalt mogelijk wel een ervaren man binnenboord. Cyril Abiteboul gaat zich mogelijk binden aan het WRC-team van Hyundai en als het merk daadwerkelijk denkt aan een intrede in de Formule 1 dan hebben ze een voormalig teambaas van Renault. Een samenwerking met Red Bull krijgt dat wel extra politieke lading, aangezien Abiteboul en Christian Horner niet bepaald als de beste vrienden de samenwerking tussen Red Bull en Renault beëindigden.
Wat gaan Honda en Porsche nou doen?
Honda heeft zich al ingeschreven als motorfabrikant voor het 2026-seizoen. Daarmee was het tot voor kort één van de weinigen, want de meeste motorontwikkelaars hadden maling aan de inschrijfdatum van de FIA. Toch heeft de Japanse autofabrikant laten weten dat het toch een toekomst in de Formule 1 ziet, waar het in 2021 juist nog afzwaaide. In de tussentijd verlengde Honda ook al de samenwerking met Red Bull, waardoor de naam van de motorleverancier weer prijkt op de bolides van de Oostenrijkse renstal en zijn zusterteam AlphaTauri.
In 2026 zal de samenwerking geen vervolg krijgen. Auto, Motor und Sport heeft meermaals aangegeven dat beide partijen de samenwerking niet willen voortzetten. 'Het is een gespannen situatie met een hoop geschiedenis', gaf Helmut Marko in een interview toe. 'Toen Honda twee jaar geleden aankondigde dat ze zouden stoppen, zouden we in eerste instantie niets hebben gekregen. Honda wilde zelfs de bestaande motor niet leveren.’ Tegelijkertijd gaf de Red Bull-adviseur ook toe dat AlphaTauri geen samenwerking aan zal gaan met Honda. ‘Wanneer Honda terugkomt, hebben ze een topteam nodig. Dat kan AlphaTauri niet zijn’, zei de Oostenrijker.
Hiermee zit Honda een beetje in hetzelfde schuitje als Porsche. De Duitse autofabrikant had zo goed als een deal klaarliggen met de regerend constructeurskampioen, maar deze deal klapte op het allerlaatste moment. Hierdoor leek Porsche zijn dromen om net zoals Audi de Formule 1 binnen te treden in de ijskast te moeten zetten. Toch lijkt het merk nog niet op te geven, maar, net zoals Honda, moet het wel op zoek naar een team om mee samen te werken of het moet op eigen benen gaan staan. Toch lijkt die kans voor Honda groter dan voor Porsche. De Duitse autofabrikant heeft contact met Williams en zou mogelijk nog onderdeel kunnen worden van de motorafdeling van Audi.
Er zijn dus voldoende gegadigden om mogelijk een intrede te gaan doen in de Formule 1. Andretti Autosport is momenteel de meest logische kandidaat om het elfde team op de grid te worden. Alle seinen binnen het team zelf staan op groen en het wacht eigenlijk alleen nog op groen licht vanuit de sport zelf. Andere namen in de autowereld worden vooral gelinkt aan een overname van een ander team of aan een rol als motorleverancier. Toch kunnen deze automerken natuurlijk altijd beslissen om op hun eigen benen te staan en mee te doen als elfde, twaalfde of dertiende team op de grid. Het is echter nog wel afwachten of het proces dat de FIA wil doorlopen ook echt doorgang vindt, de teams stribbelen immers redelijk tegen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties