Derde plek levert Hamilton vooral teleurstelling op: 'Dan had ik misschien een beter resultaat neergezet' Formule 1
Formule 1

Derde plek levert Hamilton vooral teleurstelling op: 'Dan had ik misschien een beter resultaat neergezet'

Derde plek levert Hamilton vooral teleurstelling op: 'Dan had ik misschien een beter resultaat neergezet'

Ondanks zijn derde plek in een uitdagende race in Singapore lijkt Lewis Hamilton, coureur voor het team van Mercedes, nog altijd niet volledig tevreden. Tijdens de race was het erop of eronder en draaide het vooral om strategische keuzes die de boel eens flink op konden schudden, en de Mercedes-coureur benadrukt dan ook dat hij mogelijk andere keuzes had gemaakt als de beslissing van zijn kant moest komen. Toch blijft Hamilton, net zoals altijd, trots op het harde werk wat zijn team week in week uit levert.

Mercedes zat er over het algemeen prima bij dit weekend, maar wisten verder niet zozeer te verrassen. Tijdens de vrije trainingen gingen de Ferrari-coureurs er met de eer vandoor, en ook tijdens de kwalificatie was het Carlos Sainz die met zijn snelste tijd poleposition wist te bemachtigen. Toch zag het er bij Mercedes niet eens zo heel teleurstellend uit, want George Russell wist de tweede startpositie te bemachtigen, en Hamilton stond nog keurig vooraan met een vijfde startplek. Toch was de zevenvoudig wereldkampioen allesbehalve tevreden na zijn prestaties op de zaterdag, en dat gevoel werd alleen maar erger toen hij tijdens de race niet volledig akkoord ging met de strategische keuzes van het team. Onder de Virtual Safety car gingen beide Mercedes-coureurs de pitstraat in om te wisselen naar een set medium-banden, maar volgens Hamilton had het allemaal heel anders gekund als de situatie vanaf het begin anders aangepakt zou worden.

Tijdens de persconferentie na de race benadrukt Hamilton dat het sowieso geen makkelijke opgave zou zijn om er met de overwinning vandoor te gaan in Singapore. 'Carlos (Sainz, red.) had echt een hele goede snelheid, dus winnen had sowieso niet makkelijk geweest. Maar ik denk wel dat onze auto heel sterk is.' Dat Hamilton baalt van zijn kwalificatie laat hij al snel blijken, want ook deze keer benadrukt hij dat zijn startpositie veel invloed had op het verloop van zijn race. 'Als ik op zaterdag beter had gekwalificeerd, misschien als derde of zelfs op de eerste startrij, had ik misschien met een beter resultaat kunnen eindigen. En dan hadden we als team misschien ook beter samen kunnen werken dan nu het geval was, toen we de auto's juist uit elkaar haalden.' Ondanks zijn teleurstelling blijft Hamilton tevreden over de voortdurende bloed, zweet en tranen die zijn team in het seizoen steekt. 'Ik blijf heel dankbaar voor het harde werk dat het team continue levert. De pitstops waren fantastisch, en de jongens in de pitbox waren het hele weekend foutloos. Ook de strategie pakte uiteindelijk prima uit, dus we zetten wel stappen voorwaarts. We moeten er gewoon aan blijven werken.'

Strategie bleek te werken, maar Hamilton blijft met gemengde gevoelens achter

De pitstop die beide Mercedes-coureurs maakten onder de Virtual Safety Car was ongetwijfeld de beste strategische keuze die nog benut kon worden, want uiteindelijk hielpen de nieuwe medium-banden het team aan een podium. Hamilton klonk vlak na de race echter niet al te positief over de keuze van het team, maar benadrukt dat hij wel begrijpt waarom het team juist voor deze strategie ging. 'We hadden geen andere keus en moesten het risico nemen als we langs de jongens voor ons wilden om nog kans te maken op de overwinning. Onze snelheid was goed, dus ik denk dat het team het wel goed gedaan heeft.' Zelf had de zevenvoudig wereldkampioen het één en ander anders willen doen in deze situatie, geeft hij wel toe. 'Als George (Russell, red.) nog tweede had gelegen had, of ik in zijn schoenen had gestaan, had ik zelf wel buiten willen blijven om de McLaren achter te houden. Maar we hebben het geprobeerd, en het was ook wel weer eens leuk om te kunnen jagen op de coureurs voor me. Maar het was gewoon te moeilijk om in te halen op het einde.'

Tijdens de laatste vijf ronden reden beide Mercedes-coureurs dus op de medium-banden, maar Hamilton durfde vrij zeker te zeggen dat hij op basis van rondetijden een aanzienlijk stuk sneller was dan zijn teamgenoot. 'Als je naar onze tijden kijkt was ik ongeveer een halve seconde sneller per rondje.' Toch slaagde hij er niet in Russell in te halen, en dat had volgens de zevenvoudig wereldkampioen vooral te maken met het karakter van de baan. 'Het is gewoon heel lastig om hier in te halen, want dan moet je echt anderhalve seconde sneller zijn dan degene die voor je rijdt.' Wat ook niet hielp was de incorrecte verwachting over de harde band die het team voorafgaand aan de race had geformuleerd, gaf Hamilton toe. 'We vonden het ook verrassend dat de harde banden het langer vol had gehouden dan we verwacht hadden, en dat ging dan slecht samen met onze eigen medium-banden die in de jacht op onze voorgangers wel erg achteruit gingen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws