De grootste brokkenpiloten uit de moderne Formule 1 geschiedenis: Christijan Albers Formule 1
Formule 1

De grootste brokkenpiloten uit de moderne Formule 1 geschiedenis: Christijan Albers

De grootste brokkenpiloten uit de moderne Formule 1 geschiedenis: Christijan Albers

Niet iedere coureur die in de Formule 1 uitkomt is gezegend met het talent van bijvoorbeeld Ayrton Senna, Michael Schumacher of Max Verstappen.

Wanneer we terugkijken op de laatste 25 jaar van de Formule 1 hebben er ook een flink aantal coureurs op de grid gestaan die er op basis van hun talent nooit terecht hadden mogen komen. Halverwege de jaren negentig hadden achterhoede teams als Forti, Pacific, Footwork en Tyrrell en Minardi de grootst mogelijke moeite om de rekeningen te betalen en werden coureurs die flinke sponsorbedragen op tafel konden leggen maar al te graag achter het stuur van een Formule 1 auto gezet. Helaas kunnen ook talentvolle coureurs het stempel van een brokkenpiloot krijgen.

Christijan Albers had één doel: Formule 1 rijden. De coureur uit Laren had er veel, zo niet alles voor over. In de slipstream van Jos Verstappen ontwikkelde de Nederlander zich tot een potentiële opvolger voor de Limburger, die destijds voor Arrows reed, door in 1999 het Duits Formule 3 kampioenschap te winnen. In 2000 reed Albers voor European Arrows in de Formule 3000, de voorloper van de GP2 (sinds dit jaar F2). European Arrows was het 'junior-team' van Arrows. Op papier zag het er mooi uit voor de Nederlandse autosport. Verstappen reed met Arrows in de Formule 1 en Albers werd bij European Arrows voor de Formule 1 klaargestoomd. Teamgenoot van Albers was overigens ene Mark Webber.

Waar Webber er in slaagde om 22 punten bij elkaar te rijden, scoorde Albers precies 0 punten. Voor de Formule 3000 race in Duitsland wist hij zich niet eens te kwalificeren. Het betekende na het seizoen 2000 einde Formule 3000 en einde Arrows. Albers switchte naar het DTM-kampioenschap en hoopte zich via de toerwagens alsnog de Formule 1 in te rijden. Vier jaar reed Albers in het DTM. In 2003 en 2004 reed hij bij het HWA-team mee om de prijzen. Hij vijf races en werd achtereenvolgens tweede en derde in het kampioenschap. Een succesvolle toerwagen-carrière lonkte, maar er was nog die ene droom....

Minardi 

Het kleine achterhoedeteam Minardi, waar Jos Verstappen in 2003 zijn actieve Formule 1 loopbaan afgesloten had, bood Albers eind 2004 de kans om een stoeltje te kopen voor het seizoen 2005. Met behulp van onder andere ondernemer Michiel Mol en diens bedrijven kocht Albers zich in in de Formule 1.

In Australië viel Albers tijdens zijn debuut uit met transmissie-problemen en ook de rest van het seizoen bleef succes uit. Desondanks scoorde Albers 4 WK-punten. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten werd hij vijfde van de zes (Bridgestone)coureurs die uiteindelijk aan de start stonden, nadat alle andere (Michelin)coureurs zich teruggetrokken hadden.
Qua brokkenpiloot kunnen we eigenlijk in 2005 maar weinig op Albers aanmerken. Nou ja, hij crashte natuurlijk twee keer tijdens de Grand Prix van San Marino.

En er was natuurlijk dat ene momentje met Michael Schumacher tijdens het naar de startopstelling rijden bij de Grand Prix van China.

Chris Crash

In 2006 stapte Albers over van Minardi, dat overgenomen was door Red Bull en omgedoopt werd tot Scuderia Toro Rosso, naar Midland F1 Team, dat in 2005 nog gewoon Jordan heette. Het werd geen succes. Tijdens de eerste race van het seizoen viel hij enkele meters na de start uit met een kapotte aandrijfas. In San Marino crashte hij flink na een aanvaring met de Super Aguri van Yuji Ide. Tijdens de Spaanse Grand Prix viel hij uit met een afgebroken voorvleugel. In Canada crashte hij in de eerste bocht samen met teamgenoot(!) Tiago Monteiro uit de race. Een week later tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten zat hij middenin een startcrash waarbij in twee bochten maar liefst zeven auto's hun waterloo vonden. In Duitsland werd hij na de finish gediskwalificeerd voor het rijden met illegale vleugels. In Turkije spinde hij uit de race en tot slot, het team van Midland was inmiddels overgenomen door en omgedoopt tot Spyker, was er een zware crash in Japan toen de ophanging van zijn auto de geest gaf.

In 2007 bleef Albers Spyker F1 trouw of Spyker F1, dat de overname grotendeels gefinancierd had met middelen van dezelfde sponsoren als die Albers ondersteunen, hield vast aan Albers naast de Duitse rookie Adrian Sutil.

Het seizoen begon niet best toen Albers zijn rempunt miste in de Sports Center-bocht, in de bandenstapels crashte en zodoende de eerste uitvaller van 2007 werd.

Bij de volgende Grand Prix in Maleisië viel hij uit met een kapotte motor. In Canada vergooit hij door te hard over de curbs te rijden en zijn voorvleugel eraf te rossen, de kans op een WK-punt.

Frankrijk

En toen kwam de Grand Prix van Frankrijk. Albers reed een prima wedstrijd naar de mogelijkheden van de auto en kwam zoals gepland binnen voor een pitstop. Toen gebeurde dit....

Christijan Albers zou na dit incident nog één Grand Prix rijden. Na de volgende Grand Prix, die van Engeland, werd hij ontslagen door het team van Spyker vanwege achterstallige betalingen van sponsorbijdragen.

De Formule 1-loopbaan van Christijan Albers bleef beperkt tot 46 Grand Prix' en 4 (gratis) WK-punten. Albers is een van de coureurs die een veel grotere prijzenkast had kunnen hebben als hij de lokroep van de Formule 1 had kunnen verstaan.

Waag een gokje bij casino online en misschien win jij wel een leuk financieel extraatje. Bij All slots online casino ben jij daarvoor op het juiste adres!

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws