Het iconische Marina Bay Street Circuit in Singapore staat bekend om zijn uitdagende lay-out met hoge downforce. Echter, voor het 2023-seizoen heeft de baan enkele ingrijpende wijzigingen ondergaan, die niet alleen van invloed zullen zijn op de rondetijden, maar ook op de belasting van de remmen en banden. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de Formule 1-coureurs een nieuwe uitdaging te bieden en het speelveld te egaliseren.
De meest opvallende verandering is de verwijdering van een reeks van vier bijna negentig graden bochten tegen het einde van de ronde, die voorheen de baan onder een tribune leidden. In plaats daarvan is er nu een langer recht stuk gecreëerd dat leidt van bocht 15 naar bocht 20, die nu bocht 16 is geworden. Deze wijziging resulteert in snellere rondetijden en heeft ook enkele interessante gevolgen voor de racestrategieën.
Aston Martins performance director, Tom McCullough, benadrukt het positieve effect van deze veranderingen op de banden. ‘Normaal gesproken tegen het einde van de ronde, omdat er niet veel hersteltijd voor de banden was, waren je achterbanden stinkend heet op de oude lay-out. Wat dit zal doen is ze een beetje laten afkoelen, en je banden zullen niet zo slecht zijn in de laatste paar bochten. Dus eigenlijk maakt het het leven makkelijker, denk ik, wat betreft de banden’, legt de performance director uit tegen Autosport. Deze koelere banden aan het einde van de ronde kunnen een cruciale rol spelen in het beheer van de grip en prestaties van de auto's, wat kan resulteren in meer voorspelbaarheid voor de coureurs.
Positieve reacties op aanpassingen
Dave Robson, head of vehicle performance bij Williams, wijst op een ander voordeel van de circuitwijzigingen: ‘De verandering in de lay-out helpt ons waarschijnlijk omdat er vier bochten zijn weggenomen. Dus dat is waarschijnlijk nuttig.’ Hij benadrukt echter ook dat de karakteristiek van het circuit daardoor zal veranderen, vooral wat betreft remmen, een altijd lastig aspect van het Marina Bay-circuit.
Een interessante wending die deze veranderingen met zich meebrengen, is de mogelijke impact op inhaalmogelijkheden. De nieuwe bocht 16 zou een nieuwe kans kunnen bieden voor coureurs om posities te winnen. Alpine-coureur Esteban Ocon zegt hierover: ‘Dat was heel, heel goed nieuws. Op het circuit vind je het niet per se leuk om rond te rijden, dat ze daar verandering in brengen, is heel goed nieuws. Hopelijk helpt het bij het inhalen, wat voorheen onmogelijk was.’ Een belangrijk aandachtspunt is echter de versnelde rondetijd en het snellere einde van de ronde, waardoor teams minder tijd hebben om strategische beslissingen te nemen in situaties met de safetycar en de virtuele safetycar, die gebruikelijk zijn in Singapore.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties