Brown dankbaar voor budgetplafond: 'Het spel was wie zich kon veroorloven het meeste te verliezen' Formule 1
Formule 1

Brown dankbaar voor budgetplafond: 'Het spel was wie zich kon veroorloven het meeste te verliezen'

Brown dankbaar voor budgetplafond: 'Het spel was wie zich kon veroorloven het meeste te verliezen'

Zak Brown zag zijn team binnen twee seizoenen van een puntloze start naar constructeurskampioen gaan. De Amerikaan is erg trots op deze prestatie, maar weet dat het budgetplafond eraan bijdraagt dat alle teams de kans hebben in de voetsporen van McLaren te treden. Desondanks ziet de CEO van McLaren de invoering van de budget cap als een zegen voor de sport.

Het tijdperk van het budgetplafond kende geen vlekkeloze start. Red Bull Racing overschreed het toegestane budget en Aston Martin wist zich niet aan de deadline te houden, waardoor beide teams een straf kregen. Sindsdien is het veld door het budgetplafond en de aangekondigde wijzigingen in de regelgeving voor 2026 een stuk dichter op elkaar komen te zitten. Brown ziet dat dit de rivalen dichterbij brengt en dat zijn team flink gas moet geven om in 2025 weer mee te doen voor de titels, maar is er toch zeer over te spreken.

Wanneer de Amerikaan gevraagd wordt naar de budget cap, reageert hij enthousiast. ‘Het is een geweldig iets’, is hij van mening. Red Bull kende na een zeer dominant 2023 ook een sterke seizoensstart in 2024, want Max Verstappen won zeven van de eerste tien races. Uiteindelijk lukte het McLaren, Ferrari en Mercedes om met beide coureurs minstens twee Grands Prix te winnen. Een goede zaak, zo vindt Brown. ‘Kijk naar het sportieve aspect, het niveau van de competitiviteit’, aldus Brown op de podcast The Intercooler.

Verschillen worden steeds kleiner

Dat de zeven coureurs die meerdere races wonnen van vier teams afkomstig waren, geeft volgens de CEO van McLaren een vertekend beeld. De overige teams hebben ook stappen kunnen zetten, waardoor het hele veld verder in elkaar geschoven is. ‘Er wonnen maar vier teams, maar volgens mij zat er in Abu Dhabi maar een seconde tussen het hele veld’, meent Brown zich te herinneren. Hij maakt een vergelijking met de ‘goeie ouwe tijd’ van de jaren 80. ‘Ik denk dan aan de Grand Prix van Monaco in ‘88, toen stond Senna met anderhalve seconde voorsprong op pole’, benadrukt de Amerikaan het grote verschil met het heden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren constructeurstitel abu dhabi 7
Red Bull en Mercedes domineerden vanaf 2010 het constructeurskampioenschap, tot McLaren daar in 2024 een einde aan maakte.

Brown moet toegeven dat dit niet enkel met het budgetplafond te maken heeft, maar meent wel dat dit er een groot onderdeel van was. ‘Dat heeft te maken met stabiele regels, maar ook met het budgetplafond. Als je een probleem hebt kun je er niet gewoon wat geld tegenaan gooien’, vertelt hij. Dat gold al voor teams met een beperkt budget, maar nu moeten alle renstallen twee keer nadenken over waar ze in investeren. ‘Je moet efficiënt omgaan met de middelen die je hebt’, aldus Brown.

Van teams met geldproblemen naar teams in de rij

Brown hoopt dat het budgetplafond ervoor zorgt dat financiële problemen verleden tijd worden. ‘Omdat het een spel was van wie het zich kon veroorloven het meeste te verliezen, had je constant teams met geldproblemen’, stelt de Amerikaan. ‘Om de rest bij te houden, moest je telkens een dollar meer uitgeven dan je had. Dat is niet gezond’, is hij van mening. Brown zag bijna de helft van de grid in zwaar weer verkeren. ‘Williams zat in de problemen, wij zaten in de financiële problemen. Sauber had problemen en Aston Martin’, somt de CEO op, waarbij hij aangeeft dat die laatste renstal uit de problemen gekocht is (door Lawrence Stroll, red.).

De grote baas van McLaren ziet dat het budgetplafond ook meer interesse wekt om in de Formule 1 te stappen. ‘Nu staan teams te schreeuwen om mee te doen en moeten ze een grote entreesom betalen’, noemt hij als een effect van de financiële beperking die een paar jaar terug werd opgelegd. ‘We gingen van vier teams in de problemen naar teams die in de rij staan, maar niet binnenkomen’, voegt Brown eraan toe. Dat Red Bull en Mercedes domineren is ook niet meer het geval. ‘We gingen van twee teams die de laatste tien kampioenschappen wonnen naar ons en Aston, dat goed begon in 2023. Ik denk dat het budgetplafond goed is voor de sport’, sluit de Amerikaan af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws