Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De afgelopen twee weken werkte de Formule 1 Grands Prix af in het Midden-Oosten. De races in Bahrein en Saoedi-Arabië werden gewonnen door Oscar Piastri. Het raceweekend in Bahrein zorgde voor weinig spektakel, maar in Jeddah waren er enkele verrassingen. De Grand Prix van Saoedi-Arabië stond in de afgelopen jaren al bekend als een raceweekend waarin coureurs vaak veel brokken maakten. Deze editie waren ook de topteams niet veilig voor de muren van het Jeddah Corniche Circuit.
Ocon enige echte brokkenpiloot in Bahrein
De Grand Prix van Bahrein werd met overmacht gewonnen door Piastri. Gedurende het weekend waren er weinig verrassingen, behalve het feit dat Red Bull Racing een desastreus weekend kende, nadat het een week eerder won in Japan. Er ging een hoop mis voor de Oostenrijkse renstal, met name tijdens de pitstops van Max Verstappen en Yuki Tsunoda. Dat moest verbeterd worden voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië, waarin Red Bull meer kans maakte op de zege.
Deze herstelwerkzaamheden kwamen niet in de buurt van de reparaties die het team van Haas uit moest voeren. Tijdens Q2 crashte Esteban Ocon bij het uitkomen van bocht 3. De coureur stuiterde hard over de kerbs en raakte daar de controle over zijn bolide kwijt. De Fransman schoot achteruit de muur in en in één klap kwam zijn kwalificatie ten einde. Met een schaderekening van €651.700 was Haas als enige echt de klos. Voor Williams en Alpine waren er kleinere herstelwerkzaamheden in Bahrein.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pijnlijke fouten Tsunoda en Norris
In de eerste vrije training in Jeddah hielden de coureurs hun auto uit de beruchte muren van het circuit. De coureurs schoten wel over de kerbs en dat zorgde ervoor dat sommige monteurs onder de auto's moesten duiken om de vloer te checken. Het eerste grote incident was echter niet ver weg. Yuki Tsunoda maakte in de tweede vrije training namelijk een knullige fout. De Red Bull-coureur stuurde te vroeg in bij bocht 27 en raakte de muur, waardoor zijn ophanging brak. Vanaf dat moment was de Japanner passagier en liep de teller voor Red Bull flink op.
Een dag later was het de beurt aan Lando Norris om kennis te maken met de muren van het Jeddah Corniche Circuit. Voor de Brit was zijn crash vooral pijnlijk, omdat hij in de race was voor poleposition. De coureur van McLaren kende in Bahrein al geen optimale kwalificatie en in Saoedi-Arabië werd daar een schepje bovenop gedaan. Norris verloor de controle over zijn bolide bij de exit van bocht 4 en knalde hard tegen de muur aan de andere kant van de het circuit. De klap gaat McLaren ook financieel voelen, aangezien Norris met een schaderekening van €1.413.000 direct naar de eerste plaats in het klassement schiet. Andere teams moesten vooral kleine onderdelen wisselen voor de kwalificatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-teamgenoten raken elkaar
Tijdens de start van de Grand Prix was het direct raak in de eerste bocht. Verstappen kende een matige start, terwijl Oscar Piastri juist goed van zijn lijn kwam. Het bracht de twee kemphanen dicht bij elkaar en Piastri ging dan ook voor een inhaalactie. Om een crash te voorkomen schoot Verstappen de uitloopstrook op en behield hij zijn eerste plek. Daar was de wedstrijdleiding zeker niet blij mee, waardoor de stewards besloten om de viervoudig wereldkampioen te straffen met een tijdstraf van vijf seconden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een Safety Car had de Nederlander uiteindelijk kunnen helpen aan het einde van de eerste stint, maar Bernd Mayländer moest al in de eerste ronde de baan op. Voormalig teamgenoten Tsunoda en Pierre Gasly raakte elkaar namelijk op dezelfde plek waar Norris crashte. Gasly dacht dat hij aan de buitenkant de coureur van Red Bull kon inhalen, maar de ruimte was er niet voor een dergelijke actie. Gasly werd in de rondte getikt en ook Tsunoda stond met zijn neus de verkeerde kant op na het incident.
Het was duidelijk dat de race voor de Alpine-coureur direct voorbij was. Met een gebroken achtervleugel, achterophanging en voorvleugel moest de Fransman zijn race staken, en was de totale schaderekening €312.000. Tsunoda probeerde nog wel door te rijden met zijn gehavende RB21, maar in de pitstraat moest het team concluderen dat Tsunoda niet verder kon rijden. Dat maakte het totale kostenplaatje uiteindelijk €630.400.
Coureursstand F1-Brokkenpiloten

Constructeursstand F1-Brokkenpiloten

Door: Mike van Weert en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties