Boordradio's zaterdag GP Abu Dhabi | Frustratie bij Pérez: 'Dat zei ik toch! Waarom heb je het niet gecontroleerd?!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's zaterdag GP Abu Dhabi | Frustratie bij Pérez: 'Dat zei ik toch! Waarom heb je het niet gecontroleerd?!'

Boordradio's zaterdag GP Abu Dhabi | Frustratie bij Pérez: 'Dat zei ik toch! Waarom heb je het niet gecontroleerd?!'

Gisteren was een rustige dag met twee vrije trainingen. Veel coureurs hadden een extra rustig dagje, omdat de eerste training door veel rookies werd gereden. Vandaag begon het echte werk. Op het Yas Marina Circuit werd in het begin van de avond de kwalificatie gereden, maar eerst was er nog de derde vrije training. Dit zijn de leukste boordradio's van zaterdag op een rij.

Fernando Alonso begon de derde vrije training met een heel ander geluid dan hij op de vrijdag liet horen. 'Ik denk dat het een goede dag wordt. Ik heb een goed gevoel', meldde de Spanjaard na een minuut of vijf. Niet iedereen begon echter zo positief.

Mercedes niet blij

Mercedes heeft tijdens het weekend een sticker met de tekst 'Elke droom heeft een team nodig' in de auto geplakt. Hoewel goed bedoeld, was Lewis Hamilton deze liever kwijt dan rijk. 'Je moet deze sticker aan de binnenkant van mijn cockpit verwijderen', verzocht hij het team al vroeg tijdens de training.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's zaterdag GP Abu Dhabi | Frustratie bij Pérez: 'Dat zei ik toch! Waarom heb je het niet gecontroleerd?!'
De derde vrije training verliep bij Mercedes niet zo soepel.

De malaise ging nog even door bij Mercedes. 'Geen idee wat er aan de hand is. De auto voelt oké, maar gewoon langzaam', klaagde George Russell via de boordradio. Ook later bleek de W15 nog niet al te best te lopen. 'Laat me weten wat je denkt. Ik heb op dit moment niet gedachten hierover', wist de coureur niet goed wat te zeggen. 'Ik heb geen idee waarom de pace zo slecht is. Alles voelt wel redelijk oké, maar het is gewoon langzaam,' herhaalde de Brit.

Ondertussen maakt Sergio Pérez zich elders op de baan niet bepaald geliefd. 'What de f*ck, Pérez?' klonk het uit de cockpit van een geïrriteerde Zhou Guanyu. 'Ja, dat zagen we', reageerde zijn engineer.

Problemen voor verschillende coureurs

Alexander Albon stond tijdelijk op de eerste plek tijdens de derde vrije training, maar ook bij de Williams-coureur liep niet alles op rolletjes. 'De balans verschoof als een malle tijdens die ronde', meldde de Thais-Britse coureur, alvorens hij de pitstraat weer inreed.

Ook een voormalig teamgenoot, en tevens viervoudig wereldkampioen, ondervond problemen. 'Mijn remmen werken niet. De voorkant bijt niet', gaf Max Verstappen door aan Gianpiero Lambiase. 'Het is alsof ze verglaasd zijn', voegde hij eraan toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen helm red bull racing abu dhabi zaterdag rb20 121
Verstappen had problemen met zijn remmen.

In de laatste fase van de vrije training krijgt Charles Leclerc te horen wat de snelste tijd is, gezet door een van de coureurs van titelrivaal McLaren. 'Piastri P1, 23.4', wordt aan hem gemeld. 'We zijn nergens. Nergens,' constateert de Monegask.

Track limits in de kwalificatie

In de avond ging de kwalificatie van start. Uiteindelijke zorgden track limits voor veel problemen. Pérez kreeg over de radio te horen dat zijn tijd in Q1 werd afgepakt, omdat hij buiten de baan terecht was gekomen. 'Klopt het?' vroeg Pérez aan zijn team. 'Wij denken van wel', antwoordde Red Bull terug, maar Pérez was niet overtuigd. 'Kijk er even naar, want ik denk van niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's zaterdag GP Abu Dhabi | Frustratie bij Pérez: 'Dat zei ik toch! Waarom heb je het niet gecontroleerd?!'
Pérez verloor zijn tijd vanwege track limits.

Uiteindelijk bleek Pérez gelijk te hebben. 'Je had gelijk over de 23,5. Ze hebben de tijd teruggegeven', meldde het team. 'Ik zei het toch, maat!' antwoordde Pérez duidelijk geïrriteerd. 'Waarom heb je het niet gecontroleerd?! Nu hebben we een set banden verspild!' Het team gaf aan dat iedereen behalve Verstappen ook op een nieuwe banden naar buiten was gegaan, maar dat wilde Pérez niet horen: 'Ja, dat is irrelevant.'

Ook Charles Leclerc had last van track limits, maar dan pas in Q2. Zijn team vertelde hem: 'Die ronde is geschrapt.' Leclerc kon het zelf niet helemaal geloven. 'Dat meen je niet?' zei de Monegask verbaasd. 'Voor de eerste bocht?' Het team bevestigde dat: 'Ja, de eerste bocht.'

Drukte op de baan

Veel coureurs hadden last van de drukte op de baan. In het eerste deel van de kwalificatie had Liam Lawson last van Russell die niet goed aan de kant voor hem ging. Na een paar scheldwoorden vroeg Lawson dan ook aan zijn team: 'Wat was dat? Hij reed op de racelijn in de bocht?' Het team gaf aan naar het incident te kijken.

Vlak daarna kwam de boordradio van Russell. Hij gaf uitleg: 'Ik probeerde aan de kant te gaan voor Lawson. Ik deed het zo goed als ik kon zonder van de baan te gaan. Anders hadden ze mijn rondetijd afgepakt.' Wel interessant is dat Russell helemaal niet in een snelle ronde zat. De wedstrijdleiding heeft nog even gekeken naar het incident, maar heeft er uiteindelijk geen straf meer voor gegeven. Lawson had wel flink last van het incident en kon Q2 helaas niet bereiken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

27 saturday lusail 2024
Liam Lawson had last van George Russell, die niet goed genoeg aan de kant ging.

De Ferrari's hadden in het tweede deel van de kwalificatie ook last van verkeer. 'Ik reed bijna tegen een auto aan in bocht 14', zei Leclerc. Hij moest daarom zijn ronde afbreken. Ook bij Sainz reed er iemand in de weg. Hij wist de coureur zelfs bij naam te noemen: 'Pérez zat me in de weg. Bocht 12.'

Chaos in de pitstraat

Niet alleen op de baan was het druk. In de pitstraat ontstond er ook geregeld chaos, omdat de coureurs allemaal op hetzelfde moment weer de baan op wilden rijden. Zo was Hülkenberg over de radio te horen: 'Dit is ongelofelijk.' De situatie werd aan het einde van de kwalificatie zo erg dat hij besloot mensen in te halen in de tunnel van de pitstraat. Hier heeft hij uiteindelijk drie plaatsen gridstraf voor gekregen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hulkenberg haas qatar zondag 1
Hülkenberg had last van de drukte in de pitstraat.

Ook Leclerc was niet blij met de situatie. 'Ja, de AlphaTauri ging daar over de limiet', zei de Monegask. Hierbij had hij het natuurlijk over de auto's van Visa Cash App RB, die misschien wat onbeleefd probeerden in te voegen. Door de drukte in de pitstraat kwam de timing van veel teams ook in de problemen. 'Dit wordt krap', kreeg Hamilton te horen in de sessie.

Verrassingen

Lewis Hamilton werd in het eerste deel van de kwalificatie al uitgeschakeld. Hij probeerde een snelle tijd neer te zetten, maar kwam te kort. 'Ja, dat heb ik verpest, jongens', zei Hamilton over de radio tegen zijn team, om daar vervolgens nog een scheldwoord achteraan te gooien. 'Dat was slecht, Jezus', voegde hij er nog aan toe. Zijn team kon dit alleen maar bevestigen. In de herhalingen werd pas duidelijk wat er was gebeurd. Magnussen was tegen een paaltje gereden en dit paaltje bleef hangen aan de auto van Hamilton. De slechte ronde van de zevenvoudig wereldkampioen was dus niet zijn eigen schuld.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's zaterdag GP Abu Dhabi | Frustratie bij Pérez: 'Dat zei ik toch! Waarom heb je het niet gecontroleerd?!'
Hamilton kon zijn tijd niet verbeteren, omdat er een paaltje aan zijn auto bleef hangen.

Een positieve verrassing was wel Valtteri Bottas. Hij rijdt dit weekend zijn laatste race in de Formule 1 en heeft dit seizoen niet goed kunnen presteren. Kick Sauber heeft dit jaar een hele slechte auto, maar er lijkt langzaam verbetering in te komen. Dat bleek wel toen Bottas vandaag Q3 wist te bereiken. 'Goede ronde!' zei het team tegen hem. Bottas was zelf ook tevreden: 'Ah, ****! Dat is zo snel als ze gaat!' Uiteindelijk pakte Lando Norris pole position. Hij was hier tevreden mee en bedankte daarom vriendelijk zijn team: 'Goed gedaan, jongens.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws