Tijdens de eerste vrije training was er vrijwel niets te beleven, maar de Formule 1-coureurs lieten zich ter compensatie tijdens VT2 dan wel weer genoeg horen. F1Maximaal.nl zet op een rijtje wat op de vrijdag van het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië opviel, met commentaar van Carlos Sainz, Lewis Hamilton en Max Verstappen. De Nederlander sprak van een 'vreemd geluid' vanuit de cockpit van zijn Red Bull RB18.
We openen met een tweetal citaten van de eerste vrije training. Er werd nauwelijks gereden vanwege het feit dat het asfalt nat was. Van de topteams was het vooral Ferrari dat meters maakte, en dat leidde tot de volgende boordradio van Sainz: 'Het wordt heel snel droog, dus ik duik de pitstraat in.' Voldoende om de Spanjaard te overtuigen was het niet, even later was het Hamilton die als eerste de droogweerbanden gebruikte.
Niet veel later hoorden we Peter Bonnington, de ingenieur van Hamilton, zijn coureur toespreken: 'Het lijkt erop dat de wind toegenomen is. We hebben wind van voren in bocht 15.' Weer wat later nogmaals 'Bono': 'De temperaturen nemen toe (in je wielen, red.), ga op zoek naar natte plekken.' Hamilton merkte dat het circuit aan het opdrogen was en beval zijn renstal: 'Leg die harde banden maar klaar.' Bonnington: 'Dat wordt een setje softs..'
Verstappen hoort iets
Tijdens de tweede vrije training werd de eerste echt memorabele boordradio geboden door Verstappen. 'Ik hoor een vreemd geluid', stelde hij tegen het einde van de derde sector. 'Als ik niets van jullie hoor, ga ik gewoon verder', meldde hij daarna. Hij sprak zijn team nog vóór de ingang van de pitstraat toe zodat ze hem binnen konden roepen wanneer dat nodig zou zijn.
'Alles oké hier', stelde ingenieur Gianpiero Lambiase. In de data zag Red Bull Racing niet dat er iets aan de hand was. Enige tijd later kwam Verstappen weer bij zijn renstal terug: 'Maat, dit geluid is er nog steeds.. Ik weet niet wat het is, het lijkt wel of er iets aanloopt.' Wat het probleem precies was, is nog steeds niet duidelijk.
Even later schoot Lando Norris van het circuit met de boodschap van zijn team dat men rondom Circuit Silverstone veel windvlagen ervoer. Verstappen bleek daar gedurende de tweede sessie van de vrijdag ook last van te hebben. 'Het is erg winderig', concludeerde hij toen hij zich op de mediumbanden verremde. Wel kon hij zijn weg gewoon vervolgen.
Porpoising nog steeds een probleem
Wie dacht dat de teams in Groot-Brittannië van porpoising af zouden zijn - omdat het circuit relatief vlak is - heeft het mis. 'Ik stuiter veel op hoge snelheid', aldus Hamilton, die in de W13 heel het jaar al veel last heeft van het aerodynamische fenomeen. Teamgenoot George Russell werd in de weg gereden: 'Zo, die AlphaTauri reed mij in de weg. Dat was best gevaarlijk.'
Niet alleen Mercedes lijkt nog niet van porpoising af te zijn. Sainz, die in VT2 lang de snelste tijd in handen had, schoot van het circuit in Copse. 'Ik ben veel tijd verloren op hoge snelheid door het stuiteren', riep de Madrileen de Italiaanse renstal toe. Ook daar kan er nog aan de afstelling geknutseld worden om in de diverse hogesnelheidsbochten van het Britse circuit zo min mogelijk tijd te laten liggen.
Gasly en Ricciardo worstelen, Verstappen nog steeds met geluidjes
Pierre Gasly heeft de hele tweede vrije training in de laagste vijf gestaan. Het leidde tot frustratie bij de Fransman, die totaal niet begreep wat er misging bij zijn AlphaTauri AT03. 'Ik weet niet wat er aan de hand is, ik heb totaal geen grip', zei hij ontdaan. 'Ja, we checken wat er mis is met de auto', kreeg hij terug.
'Ik ging wat wijd in bocht 9, check de auto', kwam uit de cockpit van Daniel Ricciardo. De Australiër deed het dan wél weer relatief goed. Met nog een kwartier op de klok stond hij negende op de zachte band. Daarmee lijkt McLaren op Silverstone een auto voortgebracht te hebben waar punten mee te halen zijn.
In de slotfase sprak Verstappen wederom van dat vreemde geluid dat hij eerder ook al opmerkte. De Limburger was de garage ingedoken en verzocht zijn team om het te regelen. 'Max, hoe is het met dat geluidje?', vroeg zijn ingenieur hem toen hij eenmaal weer op het asfalt stond. 'Ik heb het nog niet gehoord', reageerde hij, om daar twee seconden later wat aan toe te voegen: 'Oh, nu hoor ik het weer wel..'
Also read
Update IX | Piquet aangeklaagd voor miljoenen euro's, oud-coureur krijgt twee weken om te reageren
Vettel doet niets verkeerd
Sebastian Vettel werd tegen het einde van de sessie de garage ingeduwd en vroeg zich af wat er aan de hand was. 'De vloer is beschadigd', meldde Aston Martin. 'Maar ik heb helemaal niets geraakt of zo', reageerde de viervoudig wereldkampioen. Zijn Britse renstal suggereerde vervolgens dat het eventueel gewoon een productiefout was, maar niet veel later stond hij weer op het asfalt.
Russell was niet al te blij met de pace van zijn W13 tegen het einde van de sessie. 'Je hoeft niet te managen, je kan voluit rijden', kreeg hij te horen vanaf de pitmuur. 'Dat ben ik ook niet aan het doen', reageerde Russell. 'Ik heb gewoon helemaal geen grip', benadrukte hij. Hij werd dan ook achtste, achter teamgenoot Hamilton, de Red Bulls, de Ferrari's en landgenoot Norris.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties