Boordradio's VT1 & VT2 GP Italië | Ontevreden Verstappen wil nog een run doen: 'Het is geen kwalificatie Max' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 & VT2 GP Italië | Ontevreden Verstappen wil nog een run doen: 'Het is geen kwalificatie Max'

Boordradio's VT1 & VT2 GP Italië | Ontevreden Verstappen wil nog een run doen: 'Het is geen kwalificatie Max'

Tijdens de beide vrije trainingen speelde verkeer een voorname rol, maar ook rode vlaggen maakten het de coureurs moeilijk om een probleemvrije run af te werken. Het leidde tot de nodige frustraties tijdens de sessies, waarin vooral Yuki Tsunoda een appeltje te schillen had met Lewis Hamilton. Of was het toch George Russell? Ook Max Verstappen beleefde geen vlekkeloze dag en zocht opnieuw de confrontatie op met zijn ingenieur Gianpiero Lambiase. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.

Het raceweekend in Monza is niet alleen voor Ferrari een thuisrace, maar in zekere zin ook van Alfa Romeo. De renstal rijdt dit weekend ook met een speciale livery, maar erg veel geluk bracht het Guanyu Zhou en Valtteri Bottas niet. Beide coureurs voelden zich niet prettig in de C43 en klaagden flink over de boordradio. 'Er is iets mis met de achterkant. Het lijkt alsof er iets vastloopt. Ik denk dat we naar binnen moeten gaan. Deze auto is onbestuurbaar', meldde Bottas aan zijn team, terwijl Zhou dezelfde kritiek uitte. 'De auto is onbestuurbaar.' Nadat beide auto's aan een grondige inspectie onderworpen waren, leek het probleem verholpen. 'De auto is veel beter nu', zei een opgeluchte Zhou.

Stroll zorgt voor vroege rode vlag in VT2

Toen om 17:00 uur Nederlandse tijd het licht op groen sprong voor de tweede sessie van de dag, dook vrijwel iedereen direct het circuit op. Maar nog voordat er een fatsoenlijke tijd op de klokken werd gezet, zorgde Lance Stroll al voor de eerste rode vlag. De bolide van de Aston Martin-coureur verloor ineens vermogen richting de Ascari-chicane en hij moest zijn AMR23 langs de kant parkeren.

Het Britse team probeerde de sessie van de Canadees echter nog te redden. 'Blijf stand-by, we proberen je weer op gang te krijgen', was de duidelijke boodschap aan het adres van Stroll. De marshalls hadden echter andere plannen en liepen richting de gestrande Stroll, die vervolgens de opdracht kreeg om de marshalls weg te sturen. Uiteindelijk konden de baancommissarissen toch hun werk doen. 'Oké Lance, ik ben bang dat je toch moet uitstappen', was het vervelende bericht aan Stroll, wiens sessie er dus al opzat voordat deze goed en wel was begonnen.

Mercedes-coureurs maken geen beste beurt bij collega's

Na enkele minuten was de bolide van Stroll weggetakeld en kon de training worden hervat. Opnieuw verliet iedereen meteen zijn pitbox en was het druk op de baan. Meerdere coureurs reden elkaar in de weg, maar vooral Hamilton moest het ontgelden. De Brit reed langzaam in de tweede chicane, terwijl Oscar Piastri hem met hoge snelheid naderde. De McLaren-coureur kon Hamilton nog net ontwijken. 'Lekker van Hamilton', was de cynische reactie van Piastri.

Het was overigens niet de eerste keer dat Hamilton opzichtig in de weg reed, want in VT1 hinderde de Mercedes-coureur ook al Yuki Tsunoda, die zich vervolgens kritisch uitliet over de Brit. 'Hamilton weet niet hoe hij aan de kant moet gaan.' Toen Hamilton het in de middagsessie nog eens dunnetjes overdeed, was de Japanner er helemaal klaar mee. 'Zie je hoe Hamilton weer niet aan de kant ging? Maar het is goed, dan ga ik hetzelfde bij hem doen', zei een geïrriteerde Tsunoda over de boordradio. De coureur van AlphaTauri bleek Hamilton echter ten onrechte te beschuldigen en de Japanner zag dat zelf ook. 'Oh het was Russell', zei hij al een stuk rustiger.

Hamilton niet blij met strategie Mercedes

Hamilton maakte dus geen al te beste beurt bij zijn collega's, maar zelf was hij dan weer niet blij met de strategie van Mercedes. Mercedes stuurde beide coureurs op verschillende strategieën naar buiten en Russell bleek veel tijd te winnen op de rechte stukken. Dat zat Hamilton helemaal niet lekker. 'Hoe kunnen we zes tienden verliezen in sector één? Het zijn twee rechte stukken.' Zijn team bevestigt dat hij de meeste tijd verliest op de rechte stukken, maar ook in de eerste bochten laat hij wat tijd liggen.

Hamilton heeft het echter totaal niet naar zijn zin en vraagt niet veel later of hij naar binnen kan komen. 'Ik kom liever naar binnen om het te veranderen.' Zijn ingenieur laat hem echter weten dat dit geen verstandige keuze is. 'Dat zal ons programma in de war schoppen', kreeg de Brit te horen. De zevenvoudig wereldkampioen liet het er verder bij, maar zou niet verder dan P17 komen.

Getrouwd stel Verstappen en Lambiase weer op dreef

Ondertussen had Ferrari zich aan de top van de tijdenlijst gemeld, maar Sergio Pérez verstierde het feestje van het Italiaanse team al snel. Verstappen kon niet tippen aan de tijd van zijn teamgenoot en al snel werd duidelijk waarom niet. De Nederlander had last van verkeer en was daar niet blij mee. 'Die middelste sector was verschrikkelijk dankzij al dat verkeer', liet hij zijn team weten. Verstappen wilde nog een poging wagen, maar daar dacht zijn team anders over. 'Gaan we niet nog een keer? Ik heb namelijk een *** beeld gekregen', vroeg hij aan zijn ingenieur. 'Het is geen kwalificatie Max.' De Nederlander was het duidelijk niet eens met de keuze van het team en Lambiase kon het na afloop van de sessie niet laten om er nog een keer op terug te komen. 'Heb je nog wat geleerd?', vroeg hij aan Verstappen. 'Niet echt', was het korte antwoord van de wereldkampioen.

Verstappen kan dit weekend zijn tiende zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws