Onder de stralende Zuid-Franse zon kwamen de coureurs al vroeg de baan op om hun eerste ronden op het historische stratencircuit te rijden. Natuurlijk werd er ook ditmaal weer het nodige geroepen over de boordradio, zeker met betrekking tot stuiterende auto's. F1Maximaal zet de boordradio's van de eerste vrije training van de Grand Prix van Monaco op een rijtje.
Bij de aanvang van de eerste vrije training was het George Russell die met zijn team bezig was over de afstelling van zijn pedalen: 'Bij mijn rechtervoet is het verschrikkelijk', zei de Mercedes-coureur. Daarmee gaf de Brit aan dat er nog wat aanpassingen nodig waren zijn relatief lange postuur. Kort daarna was het Carlos Sainz met klachten: 'De auto rijdt verschrikkelijk, het is erg oncomfortabel', waarmee de Spanjaard aangeeft dat de auto erg stuitert over het hobbelige asfalt in Monaco.
Hoge downforce-afstelling zorgt voor porpoising
Na Sainz is het ook Lewis Hamilton die klaagt over een stuiterende auto: 'De auto stuitert enorm', zegt Hamilton. Door de hoge downforce-afstelling en het hobbelige wegdek hebben zeker Ferrari en Mercedes de nodige problemen met een stuiterende auto. Ook Esteban Ocon meldt hetzelfde probleem aan zijn team: 'Ik kan niet remmen aan het einde van tunnel, jongens, de auto stuitert overal naartoe', waarmee de Fransman aangeeft geen stabiele auto te hebben bij het aanremmen voor de chicane.
'Ik heb een probleem, de versnellingsbak, denk ik', zegt Mick Schumacher over de boordradio. Zijn team draagt hem naar de pits te komen maar de Haas-coureur valt stil voor de ingang van de pitstraat. De blokkade van de pitstraat zorgde voor een rode vlag en de auto van de Duitser werd door de marshalls naar binnen geduwd. Na de onderbreking komt Hamilton opnieuw over de boordradio: 'Het stuiteren is enorm!' Zijn team antwoordt dat ze in drie minuten wat aanpassingen kunnen doen om te proberen het probleem te verhelpen.
'Ik heb geen grip, ik ga zo crashen!'
Tegen het einde van de training was er drama bij Lance Stroll. 'Ik heb geen grip, ik ga zo crashen!', roept de coureur tegen zijn team, waarop Aston Martin antwoordt: 'Kom meteen naar binnen.' Duidelijk is dus dat er bij Aston Martin de nodige aanpassingen te doen zijn om Stroll het vertrouwen te geven. Tegen het einde van de training is het Magnussen die rechtdoor schiet in bocht 1: 'Mijn linkerband is naar de klote', zegt de Deen na zijn lock up aan het einde van het rechte stuk. In de laatste minuut was het weer Hamilton over de boordradio: 'Ik stuiter zoveel, ik word gek!' Duidelijk is dus dat er nog genoeg afstellingswerk is voor de teams in Monaco.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties