Boordradio's vrijdag GP Oostenrijk | Tsunoda krijgt de schrik van zijn leven: 'Dat was zo eng, man' Formule 1
Formule 1

Boordradio's vrijdag GP Oostenrijk | Tsunoda krijgt de schrik van zijn leven: 'Dat was zo eng, man'

Boordradio's vrijdag GP Oostenrijk | Tsunoda krijgt de schrik van zijn leven: 'Dat was zo eng, man'

Na een enigszins chaotische sprintkwalificatie wist Max Verstappen poleposition te pakken voor de sprintrace op zaterdagochtend. Bij Ferrari verliep alles minder voorspoedig, mede door een uitvallende motor. Charles Leclerc vroeg over de boordradio om duidelijkheid, wat hij niet kreeg. Ook eerder op de vrijdag waren er al een paar momenten van verwarring hoorbaar. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de vrijdag in Oostenrijk op een rijtje.

Lando Norris was in de vrije training op vrijdagochtend de eerste die van zich liet horen op de boordradio. 'Het sturen doet me een beetje denken aan Miami', meldde hij aan de pitmuur van McLaren. 'Een beetje moeilijker naar rechts en veel makkelijker naar links', gaf hij door. Yuki Tsunoda had ook wat te melden over zijn stuur. 'Ik vind deze stuurkolom niet fijn, het voelt raar', luidde de feedback van de Japanner.

Nico Hülkenberg was toen een derde van de vrije training verreden was al niet meer te spreken over de andere coureurs. 'Ik snap niet waarom deze Ferrari naar links gaat', gaf hij door aan zijn engineer. 'Kijk uit voor Verstappen, hij is aan het pushen', was wat hij vanaf de pitmuur te horen kreeg, tot zijn grote frustratie. 'Al deze huilbaby's hier met dat verkeer', reageerde de Duitser.

Tsunoda in gevecht met zijn stuur

Tsunoda was nog steeds niet tevreden met zijn stuur. 'Het is niet mogelijk om deze stuurkolom te wisselen, toch?' wilde hij weten. 'Niet mogelijk op dit moment', bevestigde zijn engineer. Ook Russell was niet vrolijk. 'Ja, dat was goed. We stuurden weer beide auto's naar buiten', zei hij op een sarcastische toon. Later tijdens de sessie had Tsunoda nog een kleine uitbarsting van frustratie over de boordradio. 'F*ck. Dat was zo eng, man', klonk de stem van de coureur van Visa Cash App RB. 'Albon, dat was zo gevaarlijk', benoemde hij nog even de collega die hem zo liet schrikken.

Halverwege de sessie kreeg Verstappen wat problemen. 'Wat staat er? Motorfout', klonk de Nederlander over de boordradio, vlak voordat hij een rode vlag veroorzaakte en de sessie stilgelegd moest worden. 'Blijf maar even rustig in de auto zitten, Max', adviseerde Gianpiero Lambiase de drievoudig wereldkampioen, die direct begon te analyseren. 'Denk je dat het iets te maken heeft met het hoge snelheidsverschil? Één keer klikken en toen verscheen het ineens', wilde Verstappen weten. 'Oké, standby', was het antwoord van Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb20 oostenrijk ring
Verstappen veroorzaakte tijdens de eerste vrije training een rode vlag. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

Ook tijdens de sprintkwalificatie was er wat boordradioverkeer. Zo dacht Lewis Hamilton heel even dat hij al in SQ1 uitgeschakeld werd. 'Liggen we eruit?' vroeg de zevenvoudig wereldkampioen. 'Het lijkt erop dat we veilig zijn', stelde zijn engineer Peter Bonnington hem gerust.

In de tweede fase van de sprintkwalificatie was het Lance Stroll die als eerste op de boordradioknop drukte. 'Ik had een grote glijbeurt in de laatste bocht', meldde de Canadees, die door deze fout niet SQ3 wist te halen. 'Ja, dat zag er levendig uit', antwoordde zijn engineer. Ook Logan Sargeant werd uitgeschakeld in SQ2. 'P15, toch?' vroeg de Amerikaan, die het in deze kwalificatie beter deed dan teamgenoot Alexander Albon. 'Goed gedaan', luidde het compliment vanaf de pitmuur.

Russell staat te popelen, Leclerc heeft pech

In SQ3 wachtten veel coureurs lang voordat ze naar buiten gingen. Russell leek daar weinig zin in te hebben, want de Brit vroeg zijn team of hij naar buiten mocht. 'Laten we gaan, iedereen gaat er zo voor', voorspelde de Brit. Hij bleek gelijk te hebben, want nadat de Mercedes-coureurs als eerste de garage uit reden, volgde de rest. 'Dit gaat heel krap worden qua tijd voor sommige coureurs', meldde de engineer van Russell.

Nog voor hij de pitstraat uitreed, stopte de auto van Leclerc ermee. 'Wat gebeurde daar in godsnaam, jongens?' wilde de Monegask weten. 'Dat was de anti-stall', luidde het antwoord. De Ferrari-coureur was daar niet tevreden mee. 'Bedankt, maar de anti-stall stopte de motor. De motor viel uit', ging Leclerc door. 'Ik weet niet of je het gezien hebt, maar er was geen motor', uitte hij zijn frustratie. 'We praten er in de garage over', werd hem toen beloofd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli ferrari charles leclerc vrijdag oostenrijk
Leclerc kon in SQ3 geen snelle ronde meer rijden. (Foto: Pirelli)

Verstappen bleek uiteindelijke de snelste op de vrijdag in Oostenrijk. 'P1', kreeg hij te horen van Lambiase. De drievoudig wereldkampioen bleef er nuchter onder en kwam met wat verbeterpunten. 'Niet slecht', was hij van mening. 'De ronde moest snel, er was verkeer en ik had geen banden meer', somt Verstappen op. 'Maar prima zo.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws