Boordradio's GP Saoedi-Arabië | Hamilton: 'Deze gast is gestoord!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Saoedi-Arabië | Hamilton: 'Deze gast is gestoord!'

Boordradio's GP Saoedi-Arabië | Hamilton: 'Deze gast is gestoord!'

In een chaotische race boordevol actie bespraken de coureurs ook genoeg over de boordradio. Alle crashes, rode vlaggen, virtual safety cars en strategieën bleven niet onbesproken en wij hebben de leukste en belangrijkste voor je op een rijtje gezet, met in het bijzonder natuurlijk de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.

De race leek voortvarend te starten en iedereen leek dan ook goed onderweg te zijn. Bij Mercedes was men vooral bezig met het ophouden van Verstappen en Bottas liet dan ook al subtiel weten dat het gat tussen hem en Lewis Hamilton best iets groter mocht zijn. 'Ik zou meer kunnen als ik een groter gat voor me heb', zo liet de Fin weten aan zijn team.

Nadat de wedstrijd dus goed onderweg leek te zijn, kwam daar toch ineens een safety car vanwege een harde crash van Mick Schumacher, die op identieke wijze als Charles Leclerc op de vrijdag hard de muur in knalde. De engineer vroeg dan ook snel of hij oké was en gelukkig kwam de Duitser al snel met een bevestiging: 'Ja ik ben oké.'

Hamilton baalt van rode vlag

Door de safety car dachten de Mercedessen handig gebruik te maken van de situatie en maakten beiden een pitstop, Verstappen reed door en kwam daardoor aan de leiding. Echter koos de wedstrijdleiding ervoor om alsnog een rode vlag te geven en daardoor kon de Nederlander een bandenwissel doen zonder positie te verliezen.

Hamilton zag de bui al hangen en vroeg om bevestiging bij Peter Bonnington. 'Betekent dit dat hij banden mag wisselen?' zo klonk het ongerust, waarna dit bevestigd werd door zijn engineer. De Brit was het niet eens met de rode vlag. 'De muur zag er goed uit, er is geen reden voor een rode vlag', om even later te vervolgen met 'hebben ze al een reden gegeven? De muur zag er goed uit.'

Hamilton vs Verstappen

Nadat er weer opnieuw gestart moest worden na de rode vlag lagen de twee titelkandidaten regelmatig met elkaar in de clinch, waarbij vooral de Britse coureur zich liet horen. 'Ik moest een botsing voorkomen', zo begon hij over de eerste herstart na de rode vlag, om te vervolgen met 'ik was ervoor en hij ging over de witte lijn.'

Daarmee was het nog niet gedaan, want de twee kemphanen reden weer gezamenlijk over het circuit en kwamen in contact met elkaar. Nadat Hamilton achterop de auto van Verstappen reed, was de Brit er snel bij om over de boordradio zijn ongenoegen uit te spreken. 'Deze gast is gestoord', zo liet hij in niet mis te verstane woorden weten wat hij van de Nederlander vond.

'Mijn vleugel is kapot, hij braketestte me!', aldus de zevenvoudig wereldkampioen over het incident, waarna hij nog altijd niet klaar was. 'Het was gevaarlijk rijden.' Zijn engineer helderde de situatie een beetje op voor hem. 'Race control zei dat hij de plek terug moest geven', zo klonk het, waarna Hamilton kort reageerde met 'oké, begrepen.'

Ook positief nieuws voor de Brit

Desondanks was er niet alleen maar malaise voor de Mercedes-coureur, want nadat hij Verstappen eenmaal had ingehaald, viel de Nederlander wat terug. Peter Bonnington liet aan Hamilton weten dat hij niet hoefde te vrezen voor het verliezen van de snelste ronde. 'Max kan geen pitstop maken want zijn banden zijn op, hij probeert zijn auto gewoon naar de finish te brengen.'

De Brit liet na afloop dan ook weten blij te zijn met wat zijn team voor keuzes heeft gemaakt. 'Goed gedaan mannen, dit lijkt er meer op', zo meldde hij aan zijn team na de overwinning binnen te hebben. Toch heeft hij eerder wel even getwijfeld aan zijn strategie. 'Waarom zijn we niet naar geel gegaan?', vroeg hij zijn team, die hem vertelden dat de harde band beter was. Dat bleek dus ook zo.

FIA maakte geste naar Red Bull

Bij de eerste herstart pakte Verstappen op controversiële wijze de eerste plaats terug nadat zijn concurrent beter was weggekomen van de lijn. De FIA gaf daarom een optie aan Red Bull om een straf voor de Nederlander te ontlopen. 'We geven jullie de mogelijkheid om vanaf P3 te starten', zo gaf Michael Masi aan, waarop Red Bull om wat tijd vroeg. 'Geef ons de mogelijkheid om te overleggen.' Dat bericht werd al snel opgevolgd met de bevestiging dat ze het aanbod accepteerden. 'We zullen vanaf P3 starten.'

Ook Mercedes had een kortstondig onderhoud met de FIA, nadat Hamilton achterop reed bij Verstappen. Zij waren van mening dat de Nederlander zijn plek alsnog moest afstaan, omdat dat nog altijd niet was gebeurd. 'Mogen we langs hem, hij had langzamer moeten gaan, we hadden geen idee dat hij dat heeft gedaan. Hij gaf de plek niet terug. Hij liet ons niet voorbij', zo toonde Mercedes zich niet gelukkig met de situatie.

Verstappen niet gelukkig

Ook Max Verstappen toonde zich niet gelukkig over de boordradio. Tijdens de safety car was hij van mening dat Bottas niet snel genoeg reed. 'Valtteri veranderd heel vaak zijn snelheid. Dat zou niet mogen worden toegestaan', aldus de Nederlander, die vaker moeite had met de auto voor hem onder safety car omstandigheden. 'Waarom gaat die safety car niet sneller, zo krijg ik geen temperatuur in mijn banden.'

Niet alleen de safety car zelf moest het ontgelden, ook Kimi Raikkonen ging niet snel genoeg tijdens de virtual safety car die even later volgde, zo vond hij. 'Waarom schiet Kimi niet op?' Daarnaast keek hij niet alleen naar voren, ook zag hij achter hem dat achter de safety car op weg naar de grid het gat met Hamilton wel erg groot werd. 'Hamilton is meer dan 10 auto's verwijderd, dat is niet toegestaan!', zo vond hij dat er een straf moest komen voor de Brit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws