Meestal is de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco spannender dan de Grand Prix zelf, maar de 68e editie van de race in het prinsdom bewees het tegendeel. Met de regenval in de laatste twintig rondes van de race moesten de teams haastige beslissingen maken, begonnen de coureurs te glijden, wat dus weer genoeg verkeer opleverde over de boordradio. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.
De Grand Prix van Monaco begon droog en zonnig, met Max Verstappen op poleposition na de zenuwslopende Q3-sessie op zaterdag. Fernando Alonso zat hem op de hielen en hoopte direct bij de start al een plekje goed te maken. Hoe dan ook stond de Spanjaard op de harde band en maakte de Nederlander gebruik van een compound zachter. Aanvankelijk had de tweevoudig wereldkampioen daar profijt van. 'Het gaat om de linkerbanden, je kan de voorbanden wel gebruiken', vertelt Alonso aan de pitmuur. De banden waren een discussiepunt voor meerdere coureurs, zo ook voor Carlos Sainz.
Sainz zat achter Ocon aan en wilde graag die derde plek van hem pakken. 'Laten we hem pushen, zodat hij zijn banden moet gebruiken', zegt de Spanjaard strijdlustig, waarna hij zich verremd en schade rijdt aan zijn voorvleugel op de auto van Ocon. Ferrari probeerde het vervolgens op een andere manier, ze hoopten Alpine met wat boordradioverkeer richting een pitstop te dwingen. 'Laten we nog even buiten blijven', zegt Sainz, die een pitstop nog niet ziet zitten. 'Ik moet de schade wel weten!', gaat de Ferrari-coureur verder. Zijn landgenoot Alonso had mogelijk ook schade, in de vorm van een lekke band.
'Heb ik misschien een lekke band rechtsvoor?', vroeg Alonso over de boordradio aan zijn team. 'Alles oké. Had je contact? Alles ziet er goed uit', was het antwoord aan de tweevoudig wereldkampioen. 'Nee, geen contact', stelt de Spanjaard. Alonso reed op de witte compound, die wel wat kon hebben. De coureurs op de mediumband begonnen zo rond een derde van de race wel wat moeite te krijgen. 'Een aantal coureurs met mediums hebben last van graining', laat Mercedes aan George Russell weten om de Brit wat op te peppen betreffende de coureurs voor hem.
Ferrari kan Alpine niet piepelen, de regen is ondertussen een hot topic
Tien rondes na de eerste poging van de Scuderia om de Franse renstal Ocon voor de neus van Sainz weg te halen, proberen ze het nog een keer. 'Box om Ocon in te halen', luidde het bericht vanaf de pitmuur. Wederom ging Sainz niet naar binnen, maar hij had wel een end plate loshangen. 'Sainz heeft een stuk van zijn vleugel los hangen', wist Ocon te melden vanuit zijn bolide. Daar maakte Ferrari zich echter niet druk om. 'Ter info, Alonso heeft ook graining op de linkerachterband', vertelde het team aan Sainz. 'Ja, ik heb hetzelfde. Hoe ziet de regen eruit?', vroeg de Spanjaard daarna. 'Nog 45 minuten, maar de regenkans zakt.'
Wat het team aan Sainz vertelde kwam niet overeen met wat McLaren doorspeelde aan Lando Norris. 'Regen, categorie één, mogelijk in ronde 35', werd aan de Brit vermeld. Ondertussen hield het team uit Maranello zich niet meer met de regen bezig, maar weer met Ocon. 'Box om Ocon in te halen', probeerden ze nog een keer. 'Stay out!', kreeg Sainz daarna te horen. Echter bereikte de race de fase waarin de mediumbanden toch echt wel begonnen af te takelen, dat merkte Verstappen vooraan ook. 'Linkervoorband is niet sterk', zei de Nederlander. 'We gaan in dit verkeer veel tijd verliezen!', waarschuwde de tweevoudig wereldkampioen.
'Het is onmogelijk om hiermee te rijden', vervolgde Verstappen enkele rondes later. 'Als we nu stoppen val je terug achter Alonso. Ik weet zeker dat je de situatie snapt', was het kalme antwoord van Gianpiero Lambiase. Met de kans op regen was het beter om even te wachten, en dat gold ook voor Sergio Pérez achteraan het veld. 'Risico van regen aan het einde van de race. Wacht daarop', liet de engineer van de Mexicaan weten. Voordat het kon gaan regenen, donderde het echter al bij Pérez, die het aan de stok kreeg met Stroll. 'Stroll duwde me naast het circuit! What the fuck was dat? Is dit toegestaan?', klonk Pérez, waarna hij bijna op een Haas knalde. 'Hij was me aan het brake testen!'
Stoom uit de oren van Sainz: 'Dit is precies waar ik het over had!'
Het over en weer gehannes op de boordradio van Ferrari begon Sainz behoorlijk te irriteren, want hij wilde Ocon nog steeds inhalen. Echter had het team in gedachten om te stoppen en de positie te beschermen ten opzichte van Lewis Hamilton. 'Dit is precies waar ik het over had!', klonk Sainz woedend. 'We racen tegen Ocon, Hamilton interesseert me geen reet!', vervolgde de Spanjaard. 'Wat is de snelheid van Charles?' Leclerc reed op dat moment een ronde van 1.17,5, en Sainz zelf 1.17,9. 'Ik deed 16,5!', ging Sainz door.
Ondertussen waren de andere teams nog steeds bezig met de mogelijke regenval, wat niet lang meer zou duren. 'Ik weet niet hoe lang ik dit volhoud', liet Verstappen weet, die inmiddels al 44 rondes op de mediums aan het rijden was. 'Er is wat regen op een paar kilometer van het circuit. We houden het in de gaten', liet Red Bull weten. Ook Alonso werd op de hoogte gehouden. 'Wat zijn de bedreigingen?', vroeg Alonso. 'Vooral regen, over zo'n vijftien ronden.' Het duurde echter geen vijftien rondes, want kort daarna begon het te druppelen.
'Regendruppels in bocht drie', meldde Russell aan zijn team. 'Ik moet heel langzaam rijden want de banden zijn ruk', zei Verstappen, die moeite kreeg op zijn versleten mediums en de baan die nat begon te worden. 'Het gaat harder regenen', klonk Russell weer, die al zag dat het asfalt natter en natter werd. Ondertussen kregen Sainz en Leclerc het aan de stok met elkaar. 'Hij geeft me geen ruimte. Doe er iets aan. We gaan zo crashen!', waarschuwde de Spanjaard. De eerste coureurs gingen ondertussen naar binnen voor intermediates.
Russell aast op teamorders na tijdstraf
De regen zorgde voor wat chaos, met name bij Russell. De 25-jarige gleed achter Lance Stroll van de baan en probeerde vervolgens weer het circuit op te komen, maar dat deed hij niet helemaal goed. Pérez kwam eraan en die reed toen tegen hem aan. Russell kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor een unsafe rejoin en toen kreeg hij stress. 'Als Leclerc in de buurt komt, kunnen we dan van positie wisselen en dat ik probeer vijf seconden weg te rijden van Leclerc?', oppert Russell over de boordradio, erop doelend dat het team hem en Hamilton van positie laat wisselen. Dat was echter niet nodig, maar Russell hield nog even vol.
'Kan ik proberen Ocon in te halen of blijft Lewis bij hem?', vroeg Russell. De regen werd ondertussen minder. 'We verwachten dat de regen over twee of drie minuten stopt', meldde Ferrari aan Sainz. Terwijl Sainz letterlijk en figuurlijk leek te zijn afgekoeld, was het daarna Yuki Tsunoda die veel frustratie kende. 'We moeten snelheid vinden onder het remmen, ik weet dat het lastig is', zei de engineer van de Japanner. 'Maar deze remmen zijn belabberd! Wil je dat ik crash?!', klonk Tsunoda daarna, hoog in zijn emoties. 'Fuck, de remmen zijn zo slecht', zuchtte hij.
Verstappen vastberaden naar de finish: 'Dat was echt Monaco!'
Bij Russell werd het stressniveau nog even verder opgeschroefd, de Brit dacht namelijk dat hij schade had. 'De auto voelt niet goed aan na die tik. Ik probeer het einde te halen', liet de 25-jarige weten. Verstappen was aan het glijden op zijn intermediates en had de ruimte om nog over te schakelen naar een andere band. 'Zie je iets anders dan inters deze negen ronden?' vroeg het team. 'Nee', was het vastberaden antwoord. 'Ik raakte de muur een beetje, check de auto, alsjeblieft', vroeg de Nederlander. Niet veel later sleepte hij de RB19 echter heelhuids over de finish. 'Je hebt het weer gedaan, Max', kreeg de tweevoudig wereldkampioen te horen.
'Very lovely', antwoordde Verstappen. 'Dat was echt Monaco. Het was lastig in de regen, maar ook leuk. Bedankt jongens! Goed uitgevoerde race.' Ook teambaas Christian Horner kwam nog even wat zeggen. 'Perfect uitgevoerd, fantastisch gereden. Bijna twee uur en je hebt in alle omstandigheden gereden', sloot Horner af. In Monaco won Verstappen zijn 39e zege voor Red Bull en daarmee is hij de meest succesvolle Red Bull-coureur. In Miami evenaarde hij Sebastian Vettel, die 38 overwinningen kon vieren met de Oostenrijkse renstal.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties