Boordradio's GP Italië | Sainz voorspelde McLarens nederlaag al: 'Zo houden ze dit niet vol' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Italië | Sainz voorspelde McLarens nederlaag al: 'Zo houden ze dit niet vol'

Boordradio's GP Italië | Sainz voorspelde McLarens nederlaag al: 'Zo houden ze dit niet vol'

De Grand Prix van Italië zorgde voor veel vreugde en oorverdovend geschreeuw bij Charles Leclerc en Ferrari, maar voor teleurstelling en frustratie bij Red Bull Racing. Waar Leclerc zijn team bedankte voor de fantastische strategie en de auto, verzocht Max Verstappen zijn team om wel bij de les te blijven. Zoals gebruikelijk zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's voor je op een rijtje.

Tijdens de race op Monza lieten slechts een aantal coureurs veel van zich horen. Eigenlijk kwamen alleen de topteams voorbij met wat berichten over de boordradio, waarbij Verstappen de eerste was. Toen hij door de eerste chicane reed in de eerste ronde had hij het idee dat hij werd afgesneden door Lewis Hamilton. Het deed hem denken aan een ander incident. 'Lewis liet geen wagenbreedte ruimte. De vorige keer kreeg ik daar een penalty voor, dus...' klonk de Nederlander.

Aangezien het de eerste ronde was en Verstappen niet van de baan werd gedrukt of schade had opgelopen, werd er niets aan gedaan. George Russell had echter wel schade opgelopen. De Brit moest uitwijken in de Prima Variante om een crash met Piastri te voorkomen en moest de exit route gebruiken. De end plate van zijn voorvleugel hing los, en dat zag Sergio Pérez. 'George heeft veel schade, dat is gevaarlijk', zei de Mexicaan, die hoopte dat de FIA ernaar zou kijken.

Dat gebeurde niet, want het loshangende deel vloog al gauw van de auto en belandde ergens in het grind. Het veld stabiliseerde al snel en het leek erop dat het met de banden van de coureurs voorlopig wel goed zat. 'Behoud je pace op dit moment maar, Max. Laat de rest die mediumband maar aan gort rijden', klonk Gianpiero Lambiase. Omdat de mediumband daarna wel begon te grainen, begonnen ze bij McLaren al te praten over de strategische plannen. 'Wat denk je van plan A?' vroeg McLaren aan Piastri. 'Klinkt prima', antwoordde hij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp italie zondag 2024 13
Verstappen begon de race op de harde band en reed een langere stint.

McLaren introduceert de Papaya-regels

Piastri lag op dat moment aan kop omdat hij Norris wist in te halen in de openingsronde. Ook Leclerc haalde de Brit in, waardoor hij vast zat achter de Ferrari. McLaren besloot hem vroeg naar binnen te halen. 'We suggereren dat het goed is om nu naar binnen te komen zodat je Leclerc in kan halen', zei de ingenieur van Norris. Last minute dook hij de pitstraat in, maar het werkte, want Leclerc antwoordde een ronde later en kwam achter Norris terecht. 'Wat was dat? Waarom zijn we geundercut?' vroeg Leclerc gefrustreerd.

Teamgenoot Sainz zag het niet zitten om vroeg naar binnen te gaan. Hij had wel door dat de banden snel aan het slijten waren. 'Die jongens redden het niet tot het einde op deze manier', gaf de Spanjaard aan. Verstappen, die was gestart op de harde band, mocht gaan pushen om het laatste beetje energie eruit te halen en daarna voor een stop te gaan. 'Je mag het tempo opvoeren, Max', zei Lambiase. Even later kwam hij naar binnen voor een switch naar de mediums. 'Hoe deden we het deze stint?' vroeg Verstappen. 'Laten we gewoon verder gaan', zei Lambiase.

Terwijl Verstappen zijn best moest doen om in de punten te eindigen, hoopte Norris vooraan nog wat plekken goed te maken en zijn teamgenoot terug te pakken. 'Je mag met Oscar vechten, maar onder de Papaya-regels', gaf de ingenieur van Norris aan. Norris was even aan het pushen, maar hij had niet het gevoel dat dat heel lang kon. Met name de voorbanden kregen het flink te verduren. 'De linkervoorband ziet er erg slecht uit', zei de Brit. Hij werd dan ook voor een tweede stop binnengehaald later in de race.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren gp italie zondag 2024
McLaren had veel last van graining.

Pérez niet onder de indruk van Russell: 'Wat doet hij nou?'

Russell was eigenlijk de hele race bezig om weer naar voren te komen, maar hij belandde achter Pérez nadat de Mexicaan zijn tweede stop maakte. De Mercedes had echter wel meer pace, waardoor Pérez goed moest verdedigen om hem achter zich te houden. In de eerste chicane werd het krap toen de twee met elkaar in gevecht waren. 'Wat doet hij nou?' vroeg Pérez verontwaardigd toen Russell de bocht afsneed, maar later wel de plek weer teruggaf. 'Hij geeft me de positie en gaat dan keihard tegen me racen?'

Waar Pérez met Russell zat, kreeg Verstappen Norris achter zich. 'Wanneer het mogelijk is om te verdedigen, wil je dat ik terugvecht?' vroeg Verstappen aan Lambiase. 'Ja, graag', zei de ingenieur. Het duurde echter maar een paar rondes voordat Norris Verstappen was gepasseerd. Erg makkelijk had hij het daarna niet. 'Ik heb geen idee waarom ik het zo lastig heb met mijn linkervoorband', zei de Brit. Het was duidelijk dat McLaren geen eenstopper ging proberen. Norris had al twee stops gemaakt, en Piastri zag een eenstopper niet zitten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Italië | Sainz voorspelde McLarens nederlaag al: 'Zo houden ze dit niet vol'
Pérez hoopte dat hij Russell achter zich kon houden.

Leclerc eist stilte: 'Laat me'

Richting de slotfase van de race werd het tevens duidelijk dat McLaren heel hard moest trappen om het gat met Leclerc te dichten. De Monegask lag zo'n twaalf seconden voor, wat betekende dat Piastri in zo'n tien ronden meer dan een seconde per ronde dicht moest zien te rijden. Sainz zat nog achter Leclerc als buffer. 'Mijn linkervoorband is eraan, maar we proberen het!' zei de Spanjaard, die bevestigde dat hij alles op alles ging zetten om Piastri achter zich te houden. Al snel lukte het echt niet meer, en kon de Australiër er voorbij.

Het verdedigende werk van Sainz had hoe dan ook geholpen. De pitmuur van Ferrari wilde Leclerc nog helpen, maar Leclerc wilde niets horen. 'Laat me, vraag me geen tien dingen nu', zei de kopman. Bij Verstappen was het juist andersom, hij wilde dat de mensen op de achtergrond bij de les bleven. 'Kan iedereen wakker blijven, alsjeblieft? Ik weet dat deze positie ruk is, maar het is wel belangrijk', mopperde Verstappen. Vier ronden later viel dan eindelijk de vlag. Leclerc schreeuwde het uit van blijdschap. 'De auto en de strategie waren fantastisch, bedankt, bedankt, bedankt!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws