Waar in de eerste twee races van 2024 interessante boordradio’s juist van achterin het veld kwamen, waren het nu vooral de coureurs vooraan die actief waren op de radio. Met de vroege DNF van Max Verstappen en niet veel later ook Lewis Hamilton die moest opgeven, is er genoeg verkeer met de engineers tijdens de Grand Prix van Australië. Daarom zet F1Maximaal de leukste boordradio's van de vandaag op een rijtje.
Het is een zeldzaam fenomeen, maar het was de regerend wereldkampioen die als eerste van zich liet horen op de boordradio. De Nederlander begon op het eerste gezicht goed en hield de leiding in de wedstrijd, maar hij werd al relatief snel ingehaald door de Ferrari van Carlos Sainz. ‘Ik verloor de auto net. Heel vreemd’, rapporteerde Verstappen aan Gianpiero Lambiase. Op dat moment leek er nog weinig aan de hand en de drievoudig wereldkampioen wist de Spanjaard op de hielen te blijven zitten. Terwijl hij de achtervolging inzette in de hoop weer op kop te komen, kwam nog in dezelfde ronde het volgende probleem. ‘**** De auto heeft geen grip aan de achterkant’, gaf de Nederlander dit keer door aan zijn engineer. Niet lang daarna begon er rook uit de RB20 te komen en al snel bleek dat het niet om zomaar wat rook ging, maar om een echt probleem. ‘Ik heb rook, vuur, vuur. Rem, mijn rem.’ Daarmee was de race officieel afgelopen voor Verstappen.
Tekst gaat verder onder de foto
Sergio Pérez heeft ondertussen wat problemen met zijn banden. ‘Ik denk dat we te veel gevraagd hebben van deze band’, geeft hij door. ‘Ik heb erg weinig grip van de achterkant.’ Gelukkig voor de Mexicaan raakt zijn bolide verder niet in de problemen. Dat kan echter niet van de rest van de grid gezegd worden, want Verstappen bleek niet de enige wereldkampioen die het lastig had. Ook Hamilton ging het niet voor de wind. Met het uitvallen van Verstappen was er nog maar één Red Bull Racing-bolide op de baan, en die scheurde Hamilton voorbij. ‘Jeez, die auto is snel’, gaf hij door aan zijn engineer. Net als bij de Nederlander ging het ook voor Hamilton nog in dezelfde ronde mis. Niet veel later ontving 'Bono' namelijk nog een bericht van de Brit over de radio. ‘Ja, ik heb een motorfalen’, gaf de zevenvoudig wereldkampioen aan. Zo kwam er ook voor hem een einde aan een race die ook al niet geweldig begon.
Leclerc komt even in de problemen: 'Mijn band is weg. We kunnen niet te lang wachten.'
Niet veel later gaat vooraan het veld de strijd om P2 tussen Charles Leclerc en Lando Norris verder. Beide coureurs vragen veel van hun banden, terwijl de andere Ferrari aan de horizon verdwijnt. In het geval van Leclerc werd er misschien iets te veel gepusht. ‘Mijn band is weg, linksvoor’, vertelt hij zijn engineer. ‘We kunnen niet te lang wachten.’ Vrijwel direct komt de garage van Leclerc in actie en binnen no time staat iedereen klaar om de Monegask van nieuwe banden te voorzien en hij weet net voor Pérez en Fernando Alonso weer op de baan te komen.
De teamgenoot van Leclerc maakt ondertussen zijn eigen strategie. De pitmuur van Ferrari gaf aan Sainz langer door te willen laten rijden op zijn harde banden, maar de Spanjaard was het daar niet mee eens. ‘Nee, dan kom ik te veel onder druk te staan’, luidde het antwoord van Sainz. Vervolgens vroeg de man uit Madrid eerder binnengehaald te worden om zo niet onder druk een pitstop te hoeven maken. Een slimme strategie, want uiteindelijk behoudt Sainz zijn voorsprong waarmee hij uiteindelijk ook de wedstrijd wint.
Tekst gaat verder onder de foto.
Tegen het einde van de wedstrijd zijn nog steeds de banden het populairste onderwerp van gesprek op de boordradio’s. ‘De banden voelen goed’, geeft Russell door. Een bemoedigend bericht voor de engineers bij Mercedes. De pitmuur van Ferrari krijgt een iets minder positief bericht van Sainz, die inmiddels weer ruim aan kop ligt. ‘De banden voel nu niet geweldig’, laat hij zijn engineer weten.
Een zelfde contrast doet zich aan het einde van de race ook voor, wederom met Russell en Sainz als hoofdrolspelers. In de laatste ronde gaat de Brit keihard de muur in met zijn W15. Een tijdje blijft het stil op de radio maar gelukkig komt er dan toch positief bericht. ‘Ik ben oké’, stelt Russell zijn team gerust. Terwijl bij Mercedes geen reden is voor gejuich nu beide auto’s het einde van de race niet gehaald hebben, rijdt Ferrari met twee bolides richting de finish. ‘Zeg tegen Charles dat hij dichterbij komt, dan vieren we dit samen’, vraagt Sainz aan zijn engineer.
Tekst gaat verder onder de foto.
Sainz sluit de succesvolle race af zoals verwacht wordt: 'Smooooth operator!'
‘Zeg me dat we hem hebben’, klinkt het niet veel later over de boordradio van de Madrileen naar engineer Riccardo Adami. Het antwoord laat niet lang op zich wachten. ‘Ja, we hebben hem. P1, baby P1. Goed gedaan, Carlos’, krijgt Sainz door. De Ferrari-coureur is door het dolle heen. ‘Dit is geweldig. Bedankt, jongens, bedankt.’ De Spanjaard geeft aan het gewoon niet te kunnen geloven. ‘Het is net een achtbaan. Het leven is ongelooflijk soms’, jubelt hij. ‘Bedankt, Ricci. Bedankt, Ferrari. Forza!’ De laatste boordradio’s van de dag klinken precies zoals je ze mag verwachten na een overwinning van Sainz. ‘That was a smooth operator’, zingt Adami. ‘Dat was ik vergeten’, realiseert Sainz zich, om vervolgens op gepaste wijze de dag af te sluiten: ‘Smooooth operator!’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties