Tijdens de Grand Prix van Canada viel Sergio Pérez voor de tweede keer dit seizoen uit met betrouwbaarheidsproblemen. De coureur van Red Bull Racing gaf na afloop aan dat deze verloren punten heel kostbaar kunnen zijn in de strijd om het kampioenschap. Ferrari kan deze woorden van Pérez beamen, aangezien de Italiaanse renstal door betrouwbaarheidsproblemen de leiding in beide kampioenschappen is verloren. De problemen bij de twee topteams zijn verschillend, dus de implicaties voor de rest van het seizoen ook. F1Maximaal.nl legt de betrouwbaarheidsproblemen bij Red Bull en Ferrari naast elkaar.
Pérez en Max Verstappen waren tijdens de seizoensopener, de Grand Prix van Bahrein, op weg naar een goede score. Met nog vier ronden te gaan ging het echter allemaal mis voor de Oostenrijkse renstal. Verstappen had vrijwel een zekere tweede plek in handen, maar vertraagde opeens. De coureur dacht aan een probleem met zijn batterij, maar dat leek het probleem uiteindelijk niet te zijn. Toen de laatste ronde eenmaal in was gegaan, ging het ook nog eens mis voor Pérez. De Mexicaan lag op dat moment derde, maar zag dus ook een podiumfinish uit zijn handen glippen. Nul punten en een hoofdpijndossier voor Red Bull.
De brandstofproblemen voor Verstappen en Pérez
Vlak voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië stelde het team van Red Bull vast dat beide coureurs met hetzelfde probleem kampte. 'Beide auto's hadden last van een verminderde brandstofdruk', werd een woordvoerder Red Bull geciteerd door Formula 1. 'Er zat voldoende brandstof in de auto's, maar een vacuüm weerhield de pomp ervan om brandstof te leveren aan de motor.' Een deel van het brandstofsysteem is opgemaakt uit standaardonderdelen van de FIA. Waar Helmut Marko nog stellig was dat een standaardonderdeel voor het probleem zorgde, werd later duidelijk dat dit niet het geval was.
Brandstof gaat via een opvoerpomp naar een verzamelleiding. Vanuit daar gaat de brandstof naar de primaire pomp, waarna de brandstof nog langs een hogedrukpomp moet voordat het in de V6-motor belandt. Waar kan het dan misgaan? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar temperatuur kan een verklaring zijn. Hoge motortemperaturen waren een probleem gedurende het weekend in Bahrein, en als alles te heet wordt als je langzaam rijdt (beide Red Bull-rijders vielen uit na een safety car-periode, red.), dan kan alles nog weleens stilvallen. Combineer dat met de nog onbekende E10-brandstof en je hebt een mix die voor problemen kan zorgen. Geen man overboord, maar je moet ervoor zorgen dat het niet nog eens gebeurt.
Twee races later, tijdens de Grand Prix van Australië, viel Verstappen weer uit, al was het ditmaal wel een ander probleem als we Marko moeten geloven. Wel betrof het opnieuw een probleem met het brandstofsysteem. De RB18 van de Nederlander kampte met een brandstoflek en dat had waarschijnlijk te maken met porpoising, zei Marko destijds bij ORF. 'De uitvalbeurt kwam door een scheurtje in een hogedrukleiding van de brandstofcel', legde de Oostenrijker verder uit. Door de vrijgekomen brandstof ontstond er ook een kleine brand aan de achterzijde van de Red Bull-bolide, maar de onderdelen van de motor raakten niet beschadigd. Opnieuw hoefde Verstappen dus niet te vrezen voor een gridstraf.
Ferrari met pijnlijke uitvalbeurten
Wel vreesde de regerend wereldkampioen voor zijn kansen in de titelstrijd. De coureur van Red Bull was immers 36 punten verloren in drie races en de achterstand naar Charles Leclerc was op dat moment 46 punten. Bovendien leek de F1-75 een niet te stoppen bolide die ook nog eens niet kapot kon gaan. Verstappen had de mazzel dat de problemen van Red Bull wel op te lossen waren, ondanks dat deze zeer complex waren. Honda kreeg de tijd om de E10-brandstof beter te begrijpen en Red Bull zou vast ook wel enkele aanpassingen hebben gedaan die van aerodynamische aard waren. De RB18 stuitert immers nauwelijks meer. De brandstofproblemen lijken ook opgelost al doemden ze nog één keer op, namelijk in Barcelona. Ditmaal was de brandstof te koud geworden en moest Red Bull keihard aan de slag voor de race om ervoor te zorgen dat Verstappen niet vanuit de pitstraat moest starten.
In Barcelona kreeg de 26-voudig racewinnaar na dit schrikmoment weer een sprankje hoop. De motor van F1-75 bleek wel breekbaar te zijn. Leclerc ging comfortabel aan de leiding op Circuit de Barcelona-Catalunya, maar zijn krachtbron gaf in ronde 27 de geest. De Monegask ging heel langzaam door de laatste sector van het circuit en zijn teleurstelling was duidelijk hoorbaar over de boordradio: 'Wat is er gebeurd?' De turbo en de MGU-H waren de oorzaak voor het probleem en, nog erger, de onderdelen waren onherstelbaar beschadigd geraakt. 'Na onze analyse is gebleken dat het niet komt door een fout in de productie of door een betrouwbaarheidsprobleem.' Een eenmalig incident dus, volgens Ferrari.
Twee Grands Prix later bleek niets minder waar. Opnieuw ging Leclerc aan de leiding, ditmaal tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, en opnieuw gaf zijn motor de geest. Op het Baku City Circuit werd de auto van Leclerc gevolgd door een wolk van rook. De problemen van Ferrari waren vergelijkbaar met de problemen tijdens de race in Spanje. De turbo raakte opnieuw beschadigd, maar in plaats van de MGU-H was het in Baku de interne verbrandingsmotor (ICE) die de geest gaf. De conclusie van de Italiaanse renstal was wel weer hetzelfde: onherstelbare schade. Het team dacht dat de uitvalbeurt in Baku een gevolg was van wat er in Spanje gebeurde. Het team moest over een gridstraf na gaan denken en die kwam er ook in Canada. Niet lekker in de negende race van het seizoen.
Also read
Marko stelt Verstappen gerust over betrouwbaarheid Red Bull: 'We werken eraan'
Ecclestone: 'Steelt Mercedes wat punten van Red Bull dan kan het omslaan voor Ferrari'
Hydraulicaprobleem Sainz, oude versnellingsbak Pérez geeft de geest
Leclerc was in Azerbeidzjan niet de eerste Ferrari-coureur die zijn race moest staken. Al vroeg in de race was het Carlos Sainz die in een uitloopstrook te vinden was. De Spanjaard wilde aanremmen voor bocht 4, maar de coureur schoot rechtdoor. Eerst leek het op een knullige fout, maar Sainz gaf de schuld aan de brake by wire. Dat bleek het probleem uiteindelijk niet te zijn, maar de F1-75 kampte wel met een hydraulisch probleem. De hydraulica moet de druk van het controlemechanisme naar de remmen brengen, maar daar is het fout gegaan. Het goede nieuws voor Ferrari was dat er een kortetermijnoplossing voor handen was, terwijl het team nu ongetwijfeld aan het werk zal zijn om het op lange termijn ook te kunnen voorkomen.
Een week later was het Pérez die met zijn tweede betrouwbaarheidsprobleem kampte. De versnellingsbak van zijn RB18 stopte met werken, en dat was ergens wel te verwachten als we de woorden van de coureur moeten geloven. Volgens Pérez was de versnellingsbak aan het einde van zijn Latijn. Volgens de mensen bij Red Bull had het onderdeel de race onder normale omstandigheden moeten overleven. De crash die Pérez een dag eerder had in Montreal, tijdens de kwalificatie, kan een reden zijn voor het probleem van de drievoudig racewinnaar. Ondanks dat de versnellingsbak niet direct de klap te verwerken kreeg, kunnen de krachten die vrij zijn gekomen er nog steeds voor zorgen dat de versnellingsbak enigszins beschadigd raakt. Dit jaar hebben de coureurs een pool van vier versnellingsbakken, dus om de eerste na negen races pas te verliezen, is niet zo heel ernstig.
Hoe nu verder voor Red Bull en Ferrari?
Voor Red Bull lijkt het simpel. De Oostenrijkse renstal kampte aan het begin van het seizoen met dezelfde soort problemen. Onervarenheid met de E10-brandstof kan een oorzaak zijn voor de problemen met het brandstofsysteem, waardoor zowel Verstappen en Pérez in Bahrein hun race moesten staken. Voor Red Bull was het vooral belangrijk om de problemen op te lossen en dat lijkt het team gelukt te zijn. De krachtbron van Red Bull Powertrains loopt hard en lijkt geen tekenen van slijtage te laten zien. Als de leider in het constructeurskampioenschap de kleine plooien kan gladstrijken, dan lijkt het team redelijk snel naar het niveau van betrouwbaarheid te gaan van vorig seizoen.
Bij Ferrari zijn de problemen wat gecompliceerder. Niet per se voor Sainz, die door een hydraulisch probleem eenmaal zijn race vroegtijdig moest staken, maar voor Leclerc wel. Twee keer gaf hetzelfde onderdeel van de krachtbron bij de Monegask de geest en daarnaast waren de onderdelen die beschadigd raakten bij zijn uitvalbeurten ook niet meer te herstellen. Na acht races moest de viervoudig racewinnaar al achteraan starten, omdat het team een volledig nieuwe motor moest steken. Als de onderdelen snel slijten dan kan dit nog redelijk kostbaar worden voor Ferrari. Meerdere gridstraffen liggen dan op de loer en dat kan pijnlijk zijn in de titelstrijd. Natuurlijk kan het ook liggen aan enkele afstellingen en aan de bepaalde pool, maar ook de problemen bij de klantenteams voorspellen niet veel goeds voor de Scuderia.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties