2025 wordt een bijzonder jaar voor de Formule 1, aangezien er een hoop verschuivingen zijn op de grid. In 2024 veranderde er niets ten opzichte van het jaar ervoor, toch zagen we in de tweede race al een nieuw gezicht bij aanvang van de race: Oliver Bearman. Hij presteerde uitstekend bij zijn debuut, maar nu hij een vast stoeltje heeft in de Formule 1 bij Haas, moet hij bewijzen dat hij geen eendagsvlieg is.
Toen Bearman begin maart 2024 een belletje kreeg van Ferrari-teambaas Fred Vasseur, zal zijn hart direct in de keel hebben gezeten. Carlos Sainz kampte voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië met een blindedarmontsteking, waardoor hij de race aan zich voorbij moest laten gaan. Al snel werden alle schijnwerpers gericht op de piepjonge Brit, die in het fysiek uitdagende Jeddah direct moest laten zien uit welk hout hij gesneden was, zonder enige ervaring.
De op 8 mei 2005 geboren coureur moest het doen met slechts de derde vrije training om zichzelf klaar te stomen voor de kwalificatie, en dat is allesbehalve makkelijk op het bochtige Jeddah International Circuit. Toch kwam hij in de kwalificatie maar net te kort voor Q3, en dat is al een uitstekende prestatie op zich. Een race rijden in de Formule 1 is echter een compleet ander verhaal. Vooral het managen van de banden is iets waar nieuwkomers vaak moeite mee hebben. Voor de Brit was dit echter niet het geval, want hij moest zijn harde banden zo’n vijftig rondjes managen, om naar een knappe zevende plaats te rijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![Bearman gaat bewijzen dat hij geen eendagsvlieg is, maar een coureur voor de toekomst](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Ferrari+F1+Media/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-03%2Foliver-bearman-ferrari-saoedi-arabie-7-65ed669918b23.jpg)
Met die prestatie maakte Bearman direct grote indruk. Hij liet zien dat hij over de stalen zenuwen beschikt om te presteren onder de grootste druk, maar ook dat hij het gogme heeft om een race te managen. Al snel werden er vele ogen op hem gericht, wetende dat er een stoelendans plaats ging vinden in de Formule 1. Uiteindelijk werd duidelijk dat het talent in 2025 een racezitje krijgt bij het team van Haas, naast de bij Alpine vertrekkende Esteban Ocon. Een mooie stap voor de Brit.
Bearman maakte indruk in de opstapklasses
Maar hoe is Bearman hier precies gekomen? Hij presteerde uitstekend tijdens zijn invalbeurt bij Ferrari, maar in de Formule 2 was hij eigenlijk het gehele seizoen nergens te bekennen. De jaren daarvoor liet hij echter wel mooie dingen zien in de opstapklasses. De Brit brak in 2021 echt door in de eenzitterklassen. Hij won zowel het ADAC Formule 4-kampioenschap als het Italiaanse Formule 4-kampioenschap, twee van de meest prestigieuze juniorcompetities in Europa. Die dubbelzege zorgde ervoor dat hij bij Ferrari op de radar kwam en hij werd opgenomen in de Ferrari Driver Academy, het opleidingsprogramma van de Italiaanse renstal.
Vanaf daar ging de bal al snel rollen voor het talent. Na een knappe derde plaats in zijn eerste jaar in de Formule 3, maakte hij op 17-jarige leeftijd de stap naar de Formule 2, waar hij ging rijden voor PREMA. Hij pakte in 2023 vier overwinningen in de Formule 2 en meerdere podiums, waarmee hij zich vestigde als een echt talent voor de toekomst. Uiteindelijk kreeg hij in 2024 bij Ferrari dus de kans om te laten zien wat hij allemaal in zijn mars heeft in de Formule 1, maar het bleef niet alleen bij die kans.
In juli werd door Haas al bekendgemaakt dat hij een meerjarige deal had getekend, maar zelfs voordat 2025 begon, kreeg hij al de kans om het te laten zien bij de Amerikaanse renstal. Kevin Magnussen kreeg na de Grand Prix van Italië een raceschorsing opgelegd, waardoor Bearman de kans kreeg om in te stappen voor de race in Bakoe. Ook hier liet de 19-jarige Brit direct zien dat hij thuishoort in de Formule 1. Hij kwalificeerde voor zijn ervaren teamgenoot Nico Hülkenberg en finishte op een knappe tiende plaats. Na de race kon hij ook op de complimenten rekenen van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Brazilië mocht hij weer plaatsnemen in de Haas, nadat Magnussen last had van griepverschijnselen. Hier had Bearman het in de race een stuk lastiger, maar dat valt te begrijpen, aangezien de omstandigheden daar dramatisch waren. Uiteindelijk zag hij nog wel het zwart-wit geblokt, maar hij gooide geen hoge ogen in São Paulo in de race. Tijdens de kwalificatie liet hij zichzelf wel weer van zijn beste kant zien. Hij was namelijk zowel in de sprintkwalificatie als in de normale kwalificatie sneller dan zijn teamgenoot.
Bearman is geen eendagsvlieg
Na de race in Jeddah met Ferrari was er dus nog enige twijfel of Bearman niet gewoon een eendagsvlieg zou zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Stoffel Vandoorne. De Belg werd overtuigend kampioen in de Formule 2, en moest in 2016 invallen voor Fernando Alonso tijdens de Grand Prix in Bahrein. Hij presteerde uitstekend en werd knap tiende bij zijn debuut. Toch werd het vervolg van zijn Formule 1-carrière ronduit kleurloos.
Volgens mij staat Bearman een ander lot te wachten. De Brit beschikt namelijk over een uitzonderlijke kwaliteit: snel aanpassen aan de omstandigheden. Ondanks zijn jonge leeftijd stond hij er gelijk, ook in moeilijke omstandigheden. Zijn Formule 2-seizoen in 2024 was er misschien een om snel te vergeten, maar hoe hij onder grote druk heeft gepresteerd in de Formule 1, dat is iets waardoor hij duidelijk aandacht kreeg van Formule 1-teams. Oliver Bearman moet het nog over een langere periode gaan bewijzen, maar een eendagsvlieg? Dat is hij naar mijn mening zeker niet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties