BBC meldt dat Porsche en Volkswagen Group interesse getoond hebben in een intrede in de Formule 1. Vicepresident Fritz Enzinger is in gesprek gegaan met het Britse medium en heeft bevestigd dat, onder enkele voorwaarden, het automerk wel degelijk toekomst ziet in activiteiten in de sport. Mocht het er van komen dan zou dat wel pas vanaf 2025 zijn.
Enzinger opent zijn verhaal meteen met de voorwaarde die aan hun mogelijke deelname vastzit: 'De sport zou zeker onze interesse wekken als aspecten van duurzaamheid, zoals biobrandstof, een prominentere rol gaan spelen. Krijgen wij een bevestiging van dat hier aan gewerkt wordt, dan zullen we binnen de VW Group de mogelijkheid evalueren en volgende stappen overwegen.'
Dit sluit mooi aan op de meest recente verhalen van de FIA. Het motorsportorgaan heeft de teams namelijk al biobrandstof geboden om mee te experimenteren. De overgang naar duurzamere brandstoffen staat op de agenda bij de organisatie van de Formule 1, waardoor een intrede van Porsche alleen nog maar waarschijnlijker lijkt. Tel hierbij op dat F1-CEO Stefano Domenicali een uitvoerende kracht binnen de Volkswagen Group geweest is voordat hij aan het roer van de F1 is gaan staan en de conclusie is snel getrokken dat er voor het merk aanknopingspunten zijn.
Enzinger zegt de ontwikkelingen binnen alle raceklassen op de voet te volgen: 'Porsche en Volkswagen AG observeren de continu veranderende reglementen in alle relevante raceklassen. Dat doen wij dus ook omtrent de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron en motorblok-reglementen in de F1 vanaf 2025.' Wel benadrukt hij dat ze niet 'actief gerepresenteerd zijn' in de ontwikkeling van deze reglementen. Met andere woorden: bij de recente besprekingen omtrent de motorbevriezing waren ze niet.
Welk merk zouden we terug kunnen vinden?
Mocht de Volkswagen Group (VAG) besluiten om een uitdaging in de Formule 1 aan te gaan, dan zou het dit volgens het Britse medium met Porsche of Audi kunnen doen. Het is niet duidelijk of men dan als volledig eigen team aan de slag wil gaan, zoals Mercedes destijds deed, of dat ze een samenwerking aan willen gaan met een bestaand team. Wel heeft de VAG aangegeven verkennende gesprekken gehad te hebben met Red Bull, McLaren en Williams.
Red Bull Racing is natuurlijk de ideale kandidaat vanwege hoe competitief het team al is en het feit dat ze na 2024 zonder motorfabrikant zitten. De Oostenrijkse renstal heeft op de geruchten rondom een samenwerking met Porsche of Audi niet gereageerd, maar teambaas Christian Horner gaf wel al aan open te staan voor een samenwerking met een motorleverancier van buitenaf.
Jost Capito, de nieuwe CEO van Williams, was vier jaar lang het hoofd van VW Motorsport. Volkswagen weet dus met wie ze in zee gaan als ze besluiten een samenwerking met Williams aan te gaan. McLaren-teambaas Andreas Seidl heeft daarnaast ook connecties binnen Volkswagen in de vorm van zijn verleden als teambaas bij Porsche Motorsport - ook daar kan het merk dus aansluiting vinden, mochten ze de stap naar de F1 willen zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties