Gary Anderson, oud-ontwerper van het Jordan Formule 1-team, ziet het DAS-systeem op de Mercedes op dit moment niet als een spelbreker. De Brit heeft met zijn ingenieursogen het systeem maar beperkt in actie gezien en het lijkt er op dat de ingenieuze vinding van Mercedes maar beperkt voordeel oplevert.
Het systeem kan je waarschijnlijk niet constant in bochten gebruiken, vermoedt hij. Dit concludeert hij uit het feit dat hij beide coureurs DAS weinig zag gebruiken tijdens het raceweekend in Oostenrijk, vertelt hij in de podcast van The Race. 'De voorkant van de wagen zou enorm schichtig worden als je de hoek verandert', aldus Anderson.
Hij zag Bottas het systeem slechts een keer gebruiken in de wedstrijd tot ongeveer tweederde van de bocht, voordat hij het weer van zich af duwde. Sowieso zal het stuur zichzelf voorwaarts duwen door de hoge bochtensnelheid. Anderson denkt dat Mercedes genoeg ervaring heeft met het hydraulische systeem om het daar op aan te passen. 'De belasting lijkt niet heel groot te zijn in de stuurkolom.'
Mercedes DAS-systeem heeft in de praktijk maar één voordeel
Het constant gebruiken zou dus theoretisch moeten kunnen maar in de praktijk lijkt het systeem vooral geschikt om de banden sneller mee op te warmen bij kwalificatierondes of in safety car-situaties. 'Om eerlijk te zijn, dacht ik al niet dat het het einde van de wereld zou zijn toen in de wintertesten', relativeert Anderson de invloed van het systeem op de snelheid van Mercedes. (Foto: Mercedes AMG F1)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties