Analyse | Wil Mercedes Verstappen-Stroll gebruiken ter verdediging? Die vlieger gaat niet op Formule 1
Formule 1

Analyse | Wil Mercedes Verstappen-Stroll gebruiken ter verdediging? Die vlieger gaat niet op

Analyse | Wil Mercedes Verstappen-Stroll gebruiken ter verdediging? Die vlieger gaat niet op

Nu duidelijk is dat Red Bull Racing de straf van Lewis Hamilton aan gaat vechten, is ook meteen al uitgepluisd wat Mercedes eventueel als tegenargumenten tevoorschijn kan toveren. Over de afgelopen jaren hebben er met regelmaat incidenten plaatsgevonden tussen Max Verstappen en andere heren op de grid. Een zo'n incident, wat Mercedes er bij zou kunnen pakken gedurende de zaak, speelde zich af tijdens het Grand Prix-weekend in Portugal.

Daar kwam Verstappen namelijk in aanraking met Lance Stroll (de beelden zijn hier te zien). In de allereerste bocht van Circuit Portimão maken de coureurs een bocht van circa 50 graden naar rechts. Tijdens de tweede vrije training ontstond er een misverstand tussen de Red Bull Racing-coureur en zijn Canadese collega. Waar Red Bull dacht dat Stroll na één snelle ronde van zijn gas zou gaan, besloot het toen nog Racing Point genoemde team er een snelle ronde achteraan te plakken.

Verstappen begon aan het einde van de ronde van Stroll juist aan zijn eigen snelle ronde. Stroll had de Nederlander niet zien zitten in de binnenbocht en het duo kwam tot een touché. Verstappen kon zijn weg vervolgen, maar de Racing Point moest uit de grindbak getakeld worden. Een enorme scheldtirade volgde vanuit de Red Bull, waarna Verstappen verdedigd werd door zijn teambaas, Christian Horner: 'Max zat aan de binnenkant. De auto aan de buitenkant moet hem ruimte laten.' Toen bij Sky Sports F1 een tegenargument gesteld werd, hield Horner voet bij stuk: 'Verstappen had de binnenbocht.' De wedstrijdleiding deed het af als race-incident.

Had Hamilton niet ook de binnenkant?

De koppige houding van de Red Bull-topman werpt een schril contrast op de reactie van Red Bull na de aanvaring in Groot-Brittannië. Na de aanvaring tussen Hamilton en Verstappen hebben diverse heren van de Oostenrijkse renstal woede geuit richting Hamilton. Horner tegen wedstrijdleider Michael Masi gedurende de Grand Prix: 'Michael, elke Formule 1-coureur, al helemaal eentje met zoveel ervaring, weet dat je daar geen wiel plaatst aan de binnenkant in Copse.'

Naast het feit dat het een van de snelste bochten van het circuit is, en dus levensgevaarlijk, zag de Brit het niet als een positie waarin een dusdanig agressieve inhaalpoging gerechtvaardigd was. Waar hij een jaar eerder zijn eigen coureur dus in bescherming nam toen hij Stroll van het circuit tikte na de binnenkant te pakken, bekritiseerde hij in Silverstone een coureur die in hele brede zin hetzelfde deed. Als Mercedes de Verstappen-Stroll zaak erbij wil pakken om te benadrukken dat Horner vorig jaar een ander vonnis had geveld, is het echter niet waarschijnlijk dat de wedstrijdleiding dit als valide verdediging ziet.

Baanposities van Verstappen en Hamilton

Natuurlijk zijn er de standaard argumenten om een dergelijke vergelijking weg te wuiven. Elk circuit is anders, elke bocht is anders en elke inhaalpoging is anders. De knik die Verstappen en Stroll samen namen was enorm scherp, terwijl Copse toch een vloeiendere en flauwere bocht is. Ook als we aannemen dat deze bochten door de FIA gezien kunnen worden als vergelijkbaar dan is er echter nog steeds geen reden om de oude uitspraken van Horner aan de kaart te stellen.

Het grootste verschil in de twee incidenten is namelijk de baanpositie van de coureur aan de binnenkant gedurende de crash. Verstappen en Stroll zitten min of meer in dezelfde situatie als Verstappen en Hamilton qua hoe hoog de binnenste coureur zit ten opzichte van de buitenste coureur. Het is ook het linker voorwiel dat het rechter achterwiel raakt, net zoals in Copse. Maar een heel erg belangrijk detail is dat Verstappen bij het aansnijden van de bocht met zijn rechterwiel al over de kerb aan de binnenkant zit. Met andere woorden: als Verstappen scherper in had gestuurd, had hij de bocht afgesneden. Hij kon nergens heen.

Bij Verstappen-Hamilton is dit niet het geval. Hamilton had in de bocht te veel snelheid, waardoor hij naar buiten geforceerd werd door de krachten die op coureurs staan in zo'n bocht. Zodoende wist hij de apex niet te halen en kwam hij in aanraking met Verstappen. Hamilton had nog ruimte aan de binnenkant en aan de onderstaande geanimeerde 3D-beelden is dan ook te zien dat Verstappen hem die ruimte gaf. Verstappen kon in Portugal dus niets doen om de crash te voorkomen, terwijl Hamilton daar in Silverstone in theorie de ruimte wel voor had. Wil Mercedes de woorden van Horner tegen zich gebruiken dan gaat die vlieger dus niet op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws