Uit een analyse van technisch F1TV-analist Sam Collins komt niet Red Bull Racing, maar Ferrari als favoriet uit de bus. De Brit toont in de voorbeschouwing op de Grand Prix van Monaco aan waar de verschillende teams in uitblinken. Red Bull scoort uiteraard op alle gebieden sterk, maar kan de mouwen opstropen voor de kwalificatiesessie in Monte Carlo op zaterdag, aangezien Ferrari tot nu toe iets sterker lijkt te presteren in de langzame bochten.
Collins maakt onderscheid tussen langzame, middelsnelle en snelle bochten, en uiteraard rechte stukken. Hierbij wordt duidelijk dat Red Bull op de meeste concurrenten niet zozeer tijd wint op de rechte stukken, een onderdeel waar de RB19 om geroemd wordt, maar juist in de langzame bochten. Enkel Ferrari gaat tegen die trend in. Het Italiaanse team scoort op de rechte stukken alleen beter dan Alpine, maar zowel Alpine als Ferrari mogen zich gelukkig prijzen met het feit dat dit er in Monaco nauwelijks toe zal doen.
In de langzame bochten is Ferrari tot nu toe een tiende van een seconde sneller geweest dan Red Bull, een vrij belangrijke statistiek op het langzame circuit van Monaco. De andere acht teams kijken juist tegen een achterstand van vier tienden of nog meer aan ten opzichte van Red Bull. Op basis van dit gegeven lijkt de kwalificatiesessie in Monaco uit te monden in een strijd tussen de heren van Ferrari en Red Bull. In de middelsnelle en snelle bochten is het nadeel van Ferrari ook beperkt.
Naast deze data zijn er nog meer factoren die in het voordeel van Ferrari spreken. Het Italiaanse team is tot nu toe de naaste uitdager geweest van Red Bull, maar verliest op de zondagen veel snelheid. Dat zal in Monaco minder pijnlijk zijn, omdat inhalen nagenoeg onmogelijk is. Daarnaast blinkt Ferrari-coureur Charles Leclerc al jarenlang uit in de kwalificatiesessies op stratencircuits. Leclerc was de afgelopen twee jaren het snelste in de kwalificatie in Monaco, en pakte in Bakoe ook al de eerste startplek voor de beide races, nadat hij daar in 2021 en 2022 ook al poleposition pakte.
De teams zullen in Monaco natuurlijk wel met een geheel andere afstelling rijden, en er is dreiging van regen, waardoor de data mogelijk niet volledig representatief zijn. Toch zal Alpine ook hoop kunnen putten uit de vrijgegeven data, omdat het in de langzame bochten niet onderdoet voor Aston Martin, en nog sneller is geweest dan het team van Mercedes. Voor Haas, dat op de rechte stukken als enige beter presteert dan Red Bull, en AlphaTauri, lijkt het weekend in Monaco zwaar te worden.
Leclerc en Alonso kijken uit naar Monaco
Leclerc kijkt in ieder geval uit naar het weekend. 'Monaco is heel speciaal. Ten eerste is het een circuit in het midden van de stad, en daarnaast is het een historisch circuit voor de Formule 1', zegt de Monegask over zijn thuisrace. 'Het is zo intens voor ons, je hebt geen marge om fouten te maken, alles gaat extreem snel. Je hebt geen tijd om na te denken tussen de bochten in, het is gewoon de ene bocht na de andere. Dit weekend is gewoon heel speciaal.
Alonso, de dinosaurus van de Formule 1-coureurs, gaat in zijn vooruitblik op de Grand Prix van Monaco een stuk verder terug in de geschiedenis van de sport. 'Monaco was in het verleden het enige stratencircuit op de kalender', zegt de Spanjaard over een tijd waarin zelfs hij nog niet geboren was. 'Er was geen ruimte om fouten te maken, je bevindt je de hele ronde tussen twee muren. Het is de lastigste kwalificatie van het seizoen, want je hebt alleen die ronde op zaterdag die min of meer de race op zondag bepaalt. Het is uitdagend, stressvol, maar ook prachtig. Om in Monaco te winnen is heel speciaal.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties