Hamilton vs. Verstappen: carrièrestart Hamilton op papier beter, maar schijn bedriegt Formule 1
Formule 1

Hamilton vs. Verstappen: carrièrestart Hamilton op papier beter, maar schijn bedriegt

Hamilton vs. Verstappen: carrièrestart Hamilton op papier beter, maar schijn bedriegt

Uit de statistieken der Formule 1 valt veel op te maken over welke coureur beter presteert dan de ander. F1Maximaal dook in de data van de eerste zes Formule 1-seizoenen van Max Verstappen en Lewis Hamilton om uit te vogelen wie er als beste uit de verf kwam. De statistieken van de twee zijn opvallend gewaagd aan elkaar, terwijl de Nederlander een beduidend minder competitieve bolide had dan zijn Britse titelrivaal.

In de eerste zes seizoenen kwam Hamilton uit voor McLaren, terwijl Verstappen één seizoen (en een beetje) uitkwam voor Toro Rosso, waarna hij bij de GP van Barcelona 2016 overstapte naar Red Bull Racing. Hoewel de Limburger geen titelwaardige bolide heeft gehad in de eerste zes jaar, had Hamilton in drie van de zes eerste seizoenen wél een competitieve bolide. Toch was deze wagen niet zo dominant als de Mercedes-bolides van de afgelopen jaren.

Onderstaande tabel geeft de belangrijkste statistieken van de twee coureurs, waaronder podiums, snelste rondes en vergelijkingen met hun toenmalige teamgenoot. Hier zijn een paar opvallende overeenkomsten en verschillen, zo is het aantal podiums en snelste rondes vrijwel gelijk terwijl het puntenverschil in vergelijking tot hun teamgenoten enorm verschilt.

Lewis Hamilton wist voor McLaren in 2008 zijn eerste wereldtitel binnen te slepen in de MP4-23
Lewis Hamilton wist voor McLaren in 2008 zijn eerste wereldtitel binnen te slepen in de MP4-23

Statistieken eerste zes seizoenen Verstappen en Hamilton

Dit artikel gaat verder onder de statistieken

Categorie Hamilton Verstappen
Wereldkampioenschappen 1 0
Overwinningen 21 10
Podiums 49 42
Polepositions 26 3
Snelste rondes 12 10
Racestarts 110 119
DNF's 18 (7 mechanisch) 26 (16 mechanisch)
Gemiddelde kampioenschapspositie 3.5 5.5 (4.2 zonder 2015 meegenomen)
Gemiddeld punten-gat naar teamgenoot +9.5 +61.5

Bij bovenstaande statistieken moet rekening gehouden met een paar verschillen. Zo had Hamilton in drie van de zes seizoenen een competitieve bolide en reed hij in zijn eerste drie seizoenen onder een ander puntensysteem waar minder WK-punten werden uitgedeeld bij een hogere finish. Ook reed Verstappen zijn eerste seizoen voor het minder competitieve Toro Rosso, waardoor hij minder hoog kon scoren.

Polepositions schetsen een beeld van competitiviteit

Het eerste wat naast het aantal kampioenschappen en overwinningen opvalt, is een groot verschil tussen polepositions. Terwijl Hamilton er 26 heeft, kwam Verstappen niet verder dan 3 stuks. Dit laat zien hoe competitief de bolides van de heren waren in de eerste twee seizoenen. Verstappen kon vrijwel nooit vooraan de grid starten omdat de snelheid er niet was, terwijl Hamilton profiteerde van een betere wagen.

Toch zijn het aantal podiums en snelste rondes van de twee gewaagd aan elkaar. Hieruit kan geconcludeerd worden dat Verstappen zijn gemiste pole-starts goedmaakt in de race door hier ietwat boven zijn materiaal uit te stijgen. Dit geeft de Limburger een goed gemiddelde kampioenschapspositie (4.2 als we het Toro Rosso jaar niet meenemen), welke bijna gelijk is aan die van Hamilton (3.5 met één binnengesleept WK).

Hamilton en Verstappen hebben respectievelijk één en twee keer een seizoen verloren van hun teamgenoot, maar ook hier springt er iets uit bij de Nederlander. In zes seizoenen eindigde Verstappen namelijk gemiddeld 61.5 WK-punten boven zijn teamgenoot, terwijl Hamilton net de tien punten verschil niet aantikt. De Red Bull-rijder was dus, op twee 'verloren' seizoenen na, een heel stuk sterker dan zijn toenmalige teamgenoten. Hamilton werd op jaarbasis juist uitgedaagd door zijn rivaal binnen het team.

Max Verstappen met zijn STR11 van Toro Rosso in 2016, voordat hij overstapte naar Red Bull Racing
Max Verstappen met zijn STR11 van Toro Rosso in 2016, voordat hij overstapte naar Red Bull Racing

Verstappen beduidend meer DNF's

Het aantal DNFs is ondertussen in voordeel van Hamilton, de Brit had er 18 in zes seizoenen, Verstappen 26. Dit kwam grotendeels door een onbetrouwbare bolide, mede veroorzaakt door een gematigde Renault-krachtbron. De Limburger heeft hierdoor in de eerste zes seizoenen van zijn F1-carrière net zo veel DNFs gereden als Hamilton heeft in zijn gehele tijd in de Formule 1 tot aan dagtekening. Daarbij reed Hamilton ook nog eens 271 races, terwijl Verstappen er 124 heeft verreden.

De twee zijn al met al aardig gewaagd qua statistieken, maar het onderlinge verschil tussen de twee en hun (voormalige) teamgenoten springt er bovenuit. Terwijl Hamilton vooral bezig is met een interne strijd tegen zijn teamgenoot, heeft Verstappen hier vrijwel geen moeite mee gehad. Weliswaar was hij twee seizoenen de mindere van het team, in de andere vier heeft hij zichzelf keihard bewezen. Hier zit het verschil tussen de twee rijders: in hetzelfde materiaal krijgt Hamilton concurrentie van zijn teamgenoten. Verstappen lijkt er al een aardige tijd geen moeite mee te hebben, waardoor hij in het team relatief gezien veel sterker is.

Hamilton blijkt, als we de statistieken volgen, helemaal niet oppermachtig te zijn met competitie op de grid. Slechts één keer won hij in de eerste zes seizoenen een titel terwijl er concurrentie op de grid stond. In zijn latere jaren in de koningsklasse verloor hij weer toen het er echt op aan kwam met een directe rivaal, ditmaal bij Nico Rosberg in 2016. Hieruit kan opgemaakt worden dat de 'oppermachtige' Brit zoals we hem de afgelopen jaren kennen, helemaal niet zó oppermachtig is wanneer er een titelstrijd losbarst. Hoe de titelstrijd zich in 2021 ontknoopt, moet nog blijken, maar op enkele statistieken lijkt Verstappen gewaagd aan de racekunsten van de zevenvoudig wereldkampioen. Daarnaast benut de Nederlander zijn materiaal ultiem.

Door: Marnik Kok

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws