Het Amerikaanse Congres heeft een brief geschreven aan de Formule 1 met het verzoek om een uitleg over haar beslissing om het bod van Andretti om zich in 2026 bij het startveld aan te sluiten, af te wijzen. Een dozijn leden van het Congres heeft het ondertekend en zij eisen nu een antwoord van de koningsklasse.
Andretti leek eerder dit jaar onderweg te zijn naar een inschrijving om vanaf 2026 onderdeel uit te maken van de Formule 1. Eind januari liet Formula One Management echter weten dat ze de Amerikaanse renstal had afgewezen. De FOM twijfelde aan het instapniveau van Andretti en of ze wel competitief mee kon doen, waardoor de stekker uit het project getrokken kon worden. Daarnaast willen de huidige teams de grid eigenlijk niet delen met nog een extra team, en gaan ze vergaderen of in het Concorde Agreement gezet kan worden dat het bij maximaal tien teams blijft. Andretti en de Verenigde Staten zijn het er niet mee eens. Dat liet Andretti al weten door haar project voor te blijven zetten.
Het U.S. Congress bemoeit zich er nu ook mee, het heeft namelijk een brief geschreven aan Liberty Media-baas Greg Maffei, zo melden ESPN en Motorsport.com. In de brief, ondertekend door een dozijn leden van het Congres, werden 'zorgen geuit over schijnbaar anti-competitieve acties die twee Amerikaanse bedrijven, Andretti Global en General Motors (GM), zouden kunnen verhinderen om te produceren en te concurreren in de Formule 1'. F1 liet de mogelijkheid open voor Andretti om in 2028 binnen te komen als het General Motors ervan kan overtuigen een eigen motor te bouwen in plaats van alleen als technische partner binnen te komen. Oud-kampioen en Andretti-baas Mario Andretti bezocht woensdag Capitol Hill om de brief te ondersteunen.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Drie vragen waarop het Congres antwoord wil hebben
Voorafgaand aan de Grand Prix van Miami stelde de brief drie vragen die de Formule 1 moet beantwoorden. De eerste vraag gaat over het huidige Concorde Agreement, waar nog steeds in staat dat er maximaal twaalf teams deel mogen nemen. Momenteel zijn er tien teams, dus dat suggereert dat de afwijzing van Andretti niet gaat over of er ruimte is voor het team of niet. Het Congres vraagt verduidelijking betreffende de afwijzing op dat gebied, met name omdat 'Andretti Global en GM potentieel het eerste Amerikaanse eigendom en in Amerika gebouwde raceteam zou zijn'. Daarmee doelt het Congres op het feit dat Haas wel een Amerikaanse renstal is, maar een klantenteam is van Ferrari.
Het Congres stelt dan haar tweede vraag: 'De Sherman Antitrust Act van 1890 verbiedt onredelijke beperkingen op marktconcurrentie om het beste resultaat voor de Amerikaanse consument te produceren. Hoe strookt de weigering van FOM van Andretti Global en GM, Amerikaanse bedrijven, met de vereisten van de Sherman Act, aangezien de beslissing ten goede zal komen aan bestaande Europese raceteams en hun buitenlandse auto-industrieaffiliates?' Ten derde vraagt ze een antwoord op de vraag in hoeverre de toetreding van GM en Andretti een rol speelt betreffende de Europese markt en het weigeren van het team, in het kader van het protest van bestaande Formule 1-teams tegen Andretti.
Andretti blij met de brief
Op haar officiële kanalen liet de Amerikaanse renstal weten blij te zijn met de steun van het Congres. 'We zijn dankbaar voor de steun van de leden van het Congres bij het uitdagen van dit anti-competitief gedrag. We blijven toegewijd om het eerste Amerikaanse fabrieksteam te worden en een krachtbron naar de F1 te brengen. We willen de Amerikaanse fans een thuisteam geven om voor te juichen. We hopen dat dit snel kan worden opgelost, zodat Andretti Cadillac haar rechtmatig goedgekeurde plaats op de grid kan innemen in 2026. Ons werk gaat in hoog tempo door', aldus Andretti Global op X.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties