Helmut Marko maakte enkele maanden geleden al bekend dat AlphaTauri voor de 2024-bolide meer de filosofie van Red Bull Racing zal volgen. Het zusterteam van het Oostenrijkse team bezet na zestien races de laatste plaats in het constructeurskampioenschap en dat moet beter. Jody Egginton, de Technical Director van AlphaTauri bevestigt dat het Italiaanse team het ontwerp van Red Bull meer in acht zal nemen.
Na zestien races staat AlphaTauri stijf onderaan in het constructeurskampioenschap. Via Yuki Tsunoda (3) en Liam Lawson (2) scoorde de renstal uit Faenza tot dusver slechts vijf punten in 2024 en daarmee is het team bezig aan zijn slechtste seizoen in de koningsklasse van de autosport. In 2009 werd Toro Rosso, zoals AlphaTauri destijds door het leven ging, ook tiende, maar wist nog wel acht punten te verzamelen.
AlphaTauri besloot om voor de ontwikkeling van de AT04 meer een eigen weg te kiezen en af te stappen van de filosofie van Red Bull. Dit heeft duidelijk niet goed uitgepakt en Marko stelde eerder al dat de toekomstige aanpak gebaseerd moet zijn op de visie van Red Bull, voor zover de reglementen dat toestaan. Egginton bevestigt dat AlphaTauri voor 2024 meer naar Red Bull zal kijken.
'Sinds we in 2019 met deze synergie zijn begonnen, zijn de onderdelen die we uit het menu hebben geselecteerd anders geweest en voor volgend jaar zal het min of meer weer iets anders zijn', zegt hij tegen RaceFans. 'Uiteindelijk moet je als klantenteam als je onderdelen gaat kopen van andere teams ook het budget in de gaten houden. Maar we zullen maximaliseren wat voor ons beschikbaar is, terwijl we proberen zoveel mogelijk te doen.'
Wens van bovenaf opgelegd
Volgens Egginton komt het verzoek om het ontwerp van de AlphaTauri-bolide meer in lijn te brengen met het ontwerp van Red Bull van hogerhand. 'Het komt erop neer dat er drie soorten reglementen zijn, te weten een sportief, een technisch en een financieel reglement en het hoofdkantoor zegt: maximaliseer wat je kunt doen. Ze moedigen ons aan om te maximaliseren wat we kunnen doen. We worden aangemoedigd om naar alles te kijken en elk gebied te verkennen. Er zullen een aantal dingen zijn die we over niet kunnen nemen.'
'We worden aangemoedigd', herhaalt Egginton nog maar eens. 'Het is niet echt een kwestie van controle, maar het is goed om te weten dat de jongens op het hoofdkantoor achter ons staan en beide teams aanmoedigen om echt te maximaliseren wat ze volgens de reglementen kunnen doen.'
Bolide van 2024 zal 'substantieel anders' zijn
Hoewel het werk aan de huidige bolide nog onverminderd doorgaat, zal de auto van volgend jaar er flink anders uit gaan zien. 'Uiteindelijk is ons aerodynamische concept niet heel veel anders dan die van andere teams. We weten welke kant we op willen. En er zijn ook enorme optimalisaties en andere dingen, maar we richten ons in de eerste plaats om de aerodynamische kant. Dus ja, het chassis zal substantieel anders zijn. Maar als het om conceptverandering gaat, weten we welke kant we op gaan en sluiten we redelijk goed aan bij de richting die andere teams opgaan. We moeten gewoon succesvoller zijn in het bereiken van die doelstellingen', aldus Egginton, die verder niet te veel prijs wil geven over de bolide van volgend jaar. 'Wat we precies doen, wil ik nog niet zeggen.'
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties